Wonen
- Geluidsoverlast voorkomen
- Geschil met aannemer
- Huur opzeggen
- Overhangende takken
- Overlast buren tuin
- Bouwen en verzekering
- Huurovereenkomst
- Huurverhoging
- Schade aan huurwoning
- Oplopende materiaalkosten
- Wie is aansprakelijk
- Verhuurder in gebreke stellen
- Achterstallig onderhoud
- Geluidsoverlast buren
- Overlast katten juridisch
- Stankoverlast buren
- Recht van overpad
- Bezwaar omgevingsvergunning
- Boom erfgrens
- Bouwen op erfgrens
- Erfdienstbaarheid
- Erfafscheiding erfgrens
- Omgevingsvergunning
- Spijt van aankoop huis
- Minderwerk
- Gebreken bij bouwen en verbouwen
- Omgevingsplan
- Bouwvergunning
- Afzien van koopwoning
- Huurbescherming onderhuurder
- Je huis verhuren
- Bouwgarantie en nieuwbouw
- Geluidsoverlast warmtepomp en airco
- Aannemingsovereenkomst
Hoe ga je om met verborgen gebreken aan je huis?
Je hebt je huis laten bouwen of verbouwen door een aannemer. Na de oplevering zie je dat dingen niet helemaal kloppen: er zijn gebreken. Je wilt dit laten herstellen, maar wie is aansprakelijk voor gebreken bij bouwen en verbouwen? En wat zijn de stappen die je kunt nemen?
Het verschil tussen gebreken en verborgen gebreken
Gebreken aan een woning of gebouw kun je direct zien of merken, terwijl verborgen gebreken niet zichtbaar zijn. Deze gebreken komen vaak pas later aan het licht na het gebruik van de woning, zoals schimmel achter de muren of asbest in het dak.
Voorbeelden van gebreken en verborgen gebreken
Bij gebreken kun je denken aan houtrot, vochtplekken, scheuren in de muren, verzakkingen in de vloer, lekkages en loszittende dakpannen. Gebreken kunnen ervoor zorgen dat de schade aan een woning of gebouw groter wordt als het gebrek niet opgelost wordt.
Wie is aansprakelijk voor (verborgen) gebreken?
Zie je gebreken bij de oplevering of had je deze kunnen zien? En heb je dit niet direct gemeld bij de aannemer? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor het herstellen van deze gebreken. Heb je de gebreken wel direct gemeld, dan moet de aannemer de gebreken herstellen.
Kom je na de oplevering verborgen gebreken tegen in je woning? Dan kan de aannemer hiervoor aansprakelijk zijn. Die moet dan zorgen voor het herstel. Verborgen gebreken kunnen zelfs gebreken zijn die de aannemer bewust heeft verstopt. Zoals schade aan de muur achter een kast of spiegel.
Meld het gebrek op tijd
Als je het gebrek ontdekt, is het belangrijk dat je de gebreken direct meldt bij de aannemer. Doe je dat niet, dan ben je vaak zelf verantwoordelijk voor het herstel. De gebreken kunnen namelijk met de tijd voor meer schade zorgen. De schade die daaruit voortkomt is jouw verantwoordelijkheid, omdat je de gebreken ook eerder had kunnen melden.
Extra afspraken maken over aansprakelijkheid aannemer
Naast de algemene wet- en regelgeving over gebreken bij bouwen en verbouwen, kan je ook extra afspraken maken met de aannemer. Bijvoorbeeld over hoe lang de aannemer nog aansprakelijk is en wanneer jij de gebreken moet melden. Dit soort extra afspraken leg je vast in de aannemingsovereenkomst.
Wat doe ik als er gebreken zijn bij of na de oplevering?
Heb je gebreken ontdekt in je woning? De stappen die je kunt nemen hangen af van het soort gebrek:
- Meld de gebreken bij de aannemer. Doe dit direct voor of tijdens de oplevering.
- Vraag de aannemer om de gebreken te herstellen en geef een termijn aan waarbinnen die de gebreken moet herstellen.
- Is de tijd om en heeft de aannemer de gebreken niet hersteld? Schakel dan juridische hulp in via je rechtsbijstandverzekering.
- Meld de verborgen gebreken direct bij de aannemer nadat je de gebreken hebt ontdekt. Doe dit schriftelijk en geef precies aan wat de gebreken zijn. Geef de aannemer ook een termijn waarbinnen die de gebreken moet herstellen. Voeg eraan toe dat je de aannemer in gebreke stelt en dat hij in verzuim verkeert als hij de gebreken niet binnen de gestelde termijn herstelt.
- Herstelt de aannemer de gebreken niet? Dan kun je binnen 2 jaar in beroep gaan. Je vordering op de aannemer vervalt namelijk binnen 2 jaar nadat je de aannemer aansprakelijk hebt gesteld voor het gebrek. Dit kan verlengd worden met nog 2 jaar. De rechter bepaalt dan wie er aansprakelijk is en wat er gedaan moet worden.
Juridische hulp via je rechtsbijstandsverzekering
Helaas kunnen (verborgen) gebreken zorgen voor conflicten met de aannemer. Daarom is het handig om de rechtsbijstandverzekering van Univé te hebben. Daarmee kun je juridisch advies of — als dat nodig is — rechtshulp vragen van Univé Rechtshulp. Een gespecialiseerde jurist helpt je graag verder, zodat je er niet alleen voor staat. Let op: voor conflicten die te maken hebben met je woning, heb je de rechtsbijstandsdekking Consument, Koop en Wonen nodig.
Wie is Univé Rechtshulp?
Wanneer je rechtshulp wilt inschakelen via je Univé Rechtsbijstandverzekering, meld je jouw conflict bij Univé Rechtshulp. Univé Rechtshulp is een onafhankelijke stichting die al ruim 30 jaar de rechtsbijstand verleent voor Univé. Eén van de 300+ gespecialiseerde rechtshulpverleners helpt je dan verder met juridische hulp of advies. Zo weet je zeker dat jouw zaak in goede handen is en sta je er niet alleen voor.

Rechtshulp
Aanvullende rechtshulp
Werk en geld
Verkeer en consument