Ga naar inhoud

Mijn bagage is kwijt of beschadigd, wat kan ik doen?

Ben jij op je vakantiebestemming aangekomen, maar je bagage niet? Of zie je jouw koffer kapot voorbij gaan op de bagageband? Dat zijn vervelende situaties die kunnen gebeuren. Gelukkig heb je als reiziger het recht op een mogelijke schadevergoeding als je koffer kapot is na een vlucht of zelfs kwijt is geraakt.

Hoe kun je een schadevergoeding claimen?

Is je bagage kapot aangekomen of zelfs helemaal kwijt geraakt na een vlucht? Om een mogelijke schadevergoeding te vragen volg je deze stappen:

1. Meld je probleem direct

Zodra je ziet dat jouw bagage beschadigd is of dat je koffer helemaal niet is aangekomen, ga je op het vliegveld meteen naar de balie van de luchtvaartmaatschappij. Daar vul je een Property Irregularity Report (PIR) in, waarin je alle belangrijke informatie zet; denk aan je contactgegevens en een beschrijving van je bagage. Een kopie van dit formulier krijg je op papier en per e-mail. Bewaar dit document goed, want deze heb je later nodig om een vergoeding te claimen.

2. Bewaar alle documenten

Om een schadevergoeding te kunnen aanvragen heb je bewijs nodig. Bewaar daarom je boardingpass, bagagelabels (dit is de sticker die meestal op je paspoort wordt geplakt na het inchecken van je bagage), een kopie van het ingevulde PIR-formulier en de bonnetjes van eventuele spullen die je moest kopen ter vervanging van je verloren bagage.

3. Bekijk de bagagevoorwaarden

In de bagagevoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij staan de regels en beperkingen die gaan over verloren of beschadigde bagage. Hierin kun je vaak zien wanneer de vliegmaatschappij  een vergoeding geeft en hoe hoog het bedrag is.

4. Neem contact op met de klantenservice

Nadat je het probleem hebt gemeld op de luchthaven, zoek je contact met de klantenservice van de maatschappij waarmee je hebt gevlogen. Die legt je uit hoe je een schadevergoeding kan indienen en welke documenten je daarvoor nodig hebt.

De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor je schade, dus die zou je schade volledig moeten vergoeden. Wil de maatschappij dat niet doen? Dan kun je contact opnemen met andere organisaties om je schadevergoeding te kunnen claimen.

Wie je moet benaderen, hangt af van hoe je jouw vlucht of reis hebt geboekt:

  • Heb je een pakketreis geboekt via een reisorganisatie?
    Zoek dan contact op met de reisaanbieder; die is verantwoordelijk voor de uitvoering van je reis, waaronder het vervoer van je koffer.
  • Heb je alleen een vliegticket gekocht en een reisverzekering?
    Afhankelijk van wat er in je polis staat, kun je een schadevergoeding via je reisverzekering aanvragen.

5. Je schadevergoeding claimen

Volg de stappen van de organisatie of maatschappij bij wie je de schadevergoeding kan claimen. Vul het benodigde formulier volledig in en voeg het bewijs eraan toe. Dit kan een kopie zijn van het PIR-formulier, de foto’s van je kapotte koffer en de aankoopbonnetjes van vervangende aankopen.

Let op: je krijgt alleen de kosten vergoed van spullen die je hebt moeten kopen voor de periode waarin je geen bagage had. Als je bijvoorbeeld 3 nieuwe broeken hebt gekocht terwijl je koffer maar 2 of 3 dagen kwijt was, krijg je niet de kosten voor al die broeken terug.

6. Houd de status van je claim in de gaten

Het kan een tijdje duren voor de luchtvaartmaatschappij je claim voor schadevergoeding heeft verwerkt. Wees geduldig en neem zelf regelmatig contact op met de maatschappij om op de hoogte te blijven van de status van je aanvraag.

Hoe snel moet ik mijn schadevergoeding aanvragen?

Zodra je weet dat jouw koffer kapot of kwijtgeraakt is, geef je het probleem direct aan bij de vliegmaatschappij op het vliegveld, omdat je het PIR-formulier in moet vullen. Vervolgens kun je jouw kosten claimen. Binnen hoeveel tijd je dat moet doen, hangt af van de situatie:

Bij beschadigde bagage

Als je koffer kapot is aangekomen na de vlucht, moet je de luchtvaartmaatschappij binnen 7 dagen nadat je jouw bagage hebt ontvangen aansprakelijk stellen per brief of e-mail.

Bij vertraagde bagage

De koffer komt tot 21 dagen later aan op de bestemming dan jijzelf. In dit geval heb je, zodra je jouw koffer terug hebt, nog eens 21 dagen om de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk te stellen per brief of e-mail.

Bij verloren bagage

Als jouw koffer na 21 dagen nog steeds niet is teruggestuurd naar je, dan is je bagage officieel kwijt. Via de website van de vliegmaatschappij of de reisorganisatie moet je binnen 21 dagen je vergoeding aanvragen.

Tips

Voorkom extra zorgen als je koffer niet direct met je mee is gekomen naar je reisbestemming. Denk voordat je gaat reizen aan de volgende punten:

  • Neem waardevolle spullen mee in handbagage
    Zorg ervoor dat je medicatie en waardevolle spullen, zoals geld en elektronica, in je handbagage stopt. Zo voorkom je dat je zonder komt te zitten in het geval van verloren ruimbagage.
  • Gebruik een koffer tracker
    Plaats een tracker in je koffer. Zo kun je jouw koffer volgen en weet je meteen of deze tegelijk met jou is meegekomen tijdens de vlucht of waar de koffer is achtergebleven.
  • Maak een foto van de inhoud van je koffer
    Zo kun je eenvoudig bewijzen welke spullen kwijt zijn. Dat maakt het ook makkelijker om het bedrag voor een mogelijke schadevergoeding vast te stellen.
  • Bewaar de bagagesticker en instapkaart
    Bij mogelijke problemen met je koffer heb je deze documenten nodig. Gooi ze pas weg als je jouw bagage hebt en weet dat alles goed is.

Tips en advies van Univé Rechtshulp

Is jouw bagage kwijtgeraakt en wil je de schade claimen? Via je rechtsbijstandverzekering Consument, Koop & Wonen kun je advies en mogelijk hulp vragen bij Univé Rechtshulp. Lees wat jouw rechten zijn per situatie en welke stappen je kunt nemen om jouw recht te halen.