Ga naar inhoud

Mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd, wat nu?

Je vakantie is eindelijk aangebroken. De koffers zijn ingecheckt, je bent door de security check en hebt net een drankje besteld in de terminal. Maar dan krijg je een mail van de vliegtuigmaatschappij: je vlucht vertrekt vijf uur later dan gepland. De reden waarom de vlucht vertraagd is, geeft de maatschappij niet. Wat je wel weet is dat je door deze vertraging je aansluitende vlucht mist en pas een dag later aankomt op je vakantiebestemming.

Jouw recht op vergoeding

Gelukkig heb jij als reiziger in veel gevallen recht op compensatie of een (financiële) vergoeding als je vlucht lang vertraagd of zelfs geannuleerd is. Of je die vergoeding kan krijgen en hoe hoog deze is, hangt af van de wetgeving in de Europese Unie (EU) en de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Deze regels en voorwaarden kunnen namelijk verschillen per maatschappij en rechtsgebied.

Wetgeving binnen de EU

Vliegtuigreizigers die te maken krijgen met lange vertragingen of een vlucht die is geannuleerd, zijn binnen Europa wettelijk beschermd met de Verordening 261/2004. Hierin staan jouw rechten als luchtvaartpassagier vast, maar ook de verplichtingen van de luchtvaartmaatschappij richting de passagier, zoals het geven van een vergoeding.

Als reiziger heb je op basis van deze wetgeving recht op een vergoeding als je:

  • vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij
  • vliegt vanuit een vliegveld in de Europese Unie met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij.

Mijn vlucht is vertraagd, heb ik recht op vergoeding?

Afhankelijk van de afstand van de vlucht, is de luchtvaartmaatschappij verplicht je een compensatie te geven voor bijvoorbeeld maaltijden, accommodatie en communicatiemogelijkheden bij een vertraging van 2 uur of langer. Wil je een financiële vergoeding voor het ongemak? Daar heb je mogelijk recht op als je een vertraging hebt van meer dan 3 uur. Hoe hoog deze compensatie is, hangt af van hoe lang de vertraging en de afstand van de vlucht is.

Onderstaande tabel geeft een schatting van de financiële vergoeding waar je recht op kan hebben:

VluchtafstandAankomstvertraging op bestemmingVergoeding
Tot 1.500 km3 uur of meer€ 250
Van 1.500 tot 3.000 km3 uur of meer€ 400
3.500 km of meer (buiten de EU)3 uur of meer, maar minder dan 4 uur€ 300
3.500 km of meer (buiten de EU)4 uur of meer€ 600

Let op: als je na bericht van je vertraging zelf een nieuwe vlucht hebt geboekt om toch op je bestemming te komen, of de luchtvaartmaatschappij biedt je een andere vlucht aan en die accepteer je, dan kan het compensatiebedrag afwijken.

Mijn vlucht is geannuleerd, waar heb ik recht op?

In deze situatie is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je een alternatieve vlucht aan te bieden of het volledige bedrag van je vliegticket terug te betalen. Soms kun je recht hebben op een compensatie voor bijvoorbeeld maaltijden of accommodatie, maar dat heeft te maken met de reden van annulering van de vlucht en hoe lastminute je hiervan op de hoogte bent gebracht door de vliegmaatschappij.

Hoe claim ik een vergoeding als mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd?

De stappen die je moet nemen als je weet dat je vlucht vertraagd of geannuleerd is:

  1. Bewaar het bewijs

Alle relevante documenten moet je bewaren. Denk aan je vliegticket, je boekingsbevestiging, het bericht van de luchtvaartmaatschappij dat je vlucht is vertraagd of geannuleerd en verdere communicatie met de maatschappij. Dit heb je namelijk als bewijs nodig wanneer je een vergoeding wilt vragen van de luchtvaartmaatschappij of juridische stappen onderneemt.

  1. Informeer de luchtvaartmaatschappij

Neem direct contact op met de luchtvaartmaatschappij na bevestiging van de vertraging of annulering. Vraag naar de reden en mogelijke oplossingen. Als je al op het vliegveld bent, ga dan naar het loket van de maatschappij en laat ze zwart op wit zetten wat voor vergoeding je kan krijgen.

  1. Claim een vergoeding

Wil de luchtvaartmaatschappij je geen financiële vergoeding bieden of ben je het niet eens met de compensatie die ze voorstellen? Dien dan een claim in bij de luchtvaartmaatschappij via hun website.

Vergoeding claimen? Bekijk deze voorbeeldbrieven

Weet je niet goed hoe je een claim moet schrijven aan de vliegmaatschappij om een compensatie te vragen? Geen zorgen. Je kan kiezen uit een aantal voorbeeldbrieven die onze rechtshulpverleners van Univé Rechtshulp voor jouw gemak al hebben geschreven. Vul je eigen gegevens in en de details van jouw situatie, stuur de brief op en klaar!

Naar de voorbeeldbrieven

Wat als de luchtvaartmaatschappij niet meewerkt?

Gaat de luchtvaartmaatschappij niet in op je claim voor een vergoeding bij een vertraagde of geannuleerde vlucht? Dan kun je hulp inschakelen van een consumentenorganisatie of een gespecialiseerd bedrijf die voor jou kijkt naar je rechtspositie en je vergoeding probeert te verhalen bij de maatschappij. Zo nodig brengen zij de zaak voor de rechter, zonder dat jij er omkijken naar hebt.

Juridische hulp

De juridische hulp van zo’n consumentenorganisatie is vaak op basis van no cure, no pay. Blijk je toch geen recht te hebben op een financiële vergoeding? Dan hoef je de organisatie die voor jou je schade verhaalde niets te betalen. Krijg je wel een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij? Dan betaal je vaak een klein percentage (gemiddeld 29%) van die vergoeding aan de consumentenorganisatie en wordt de rest van de vergoeding aan jou uitbetaald. Zo weet je zeker dat je toch nog de vergoeding krijgt waar je recht op hebt als je vlucht flink vertraagd is of geannuleerd.