Ga naar inhoud

Ik heb mijn salaris niet ontvangen, wat nu?

Het is vervelend als je na een periode van hard werken geen salaris ontvangt van je werkgever. Hiermee kom je in een lastige positie terecht die mogelijk leidt tot een arbeidsconflict. Univé vertelt je op deze pagina wat je kunt doen in een situatie waarbij je geen salaris hebt ontvangen.

Wanneer heb ik recht op salaris?

Het is belangrijk om te weten of je recht hebt op salaris. In principe heb je gewoon recht op salaris voor de momenten waarop je hebt gewerkt, mits dit de afgesproken momenten waren. Het is wel goed om na te gaan of je in de periode waarover je geen salaris hebt ontvangen recht had op je salaris. In de volgende situaties heb je geen recht op salaris:

  • Je hebt niet gewerkt, zonder dat daar een goede reden voor was.
  • Er waren omstandigheden waardoor je niet kon werken. Het gaat hier bijvoorbeeld om persoonlijke omstandigheden (met uitzondering van ziekte), pech met een vervoermiddel, het missen van een vliegtuig, meedoen met een staking of in hechtenis raken.
  • Je voert je werk opzettelijk niet goed uit.

Je werkgever mag in sommige gevallen ook je loon verrekenen. Bijvoorbeeld wanneer er een schadevergoeding moet worden betaald. Dat kan het geval zijn bij het expres kapot maken van je zakelijke gebruiksvoorwerpen, zoals een laptop of telefoon. Of als je een verkeersboete hebt gekregen onder werktijd. Je werkgever kan je loon ook verrekenen wanneer je eerder een voorschot hebt gekregen op je loon. Hij moet dan wel rekening houden met de beslagvrije voet. Dat is het deel van jouw loon dat je werkgever niet mag verrekenen. De beslagvrije voet is 90% van de bijstandsnorm. Je ziet op de website van de overheid hoe hoog de beslagvrije voet voor jou is.

Mijn werkgever betaalt niet

Als blijkt dat je inderdaad recht had op je salaris en dit niet hebt ontvangen, moet je stappen ondernemen. We vertellen je hoe je dit aanpakt.

Je werkgever heeft, na de periode waarover je het loon opbouwt, uiterlijk één maand de tijd om je salaris uit te betalen.

Allereerst doe je er goed aan om je werkgever op te bellen of een e-mail sturen waarin je aangeeft dat je geen salaris hebt ontvangen. Het kan zijn dat het er bij ingeschoten is, of dat je werkgever niet in staat was om op het moment van uitbetalen de betaling te voldoen.

Belangrijk is om af te spreken dat je werkgever zo snel mogelijk je salaris uitbetaalt. Wanneer je werkgever wel salaris wil uitbetalen, maar dit niet kan omdat er geen geld is, kan er sprake zijn van een naderend faillissement. Je doet er dan goed aan om een gesprek met een jurist aan te vragen.

Wanneer je werkgever alsnog besluit om niet te betalen, kun je een brief naar hem sturen. In zo’n brief geef je aan dat je werkgever zo snel mogelijk je salaris moet uitbetalen. Dit heet een loonvordering. Geef hierbij een betaaltermijn op van 7 dagen. Je mag de werkgever ook vragen om rente te betalen over het salaris. Je vindt in de wet een vastgestelde verhoging en rente die je mag berekenen. Deze wettelijke verhoging gaat in vanaf vier werkdagen na de uiterste datum waarop je salaris betaald had moeten zijn. De wettelijke rente gaat in vanaf de uiterste datum waarop je salaris betaald had moeten zijn.

Heb je nog steeds geen reactie of salaris ontvangen 7 dagen nadat je werkgever de brief heeft ontvangen? Dan kun je naar de rechter gaan. Om dit zo goed mogelijk te laten verlopen, kun je hiervoor het beste juridisch advies inwinnen.

Schakel een jurist in voor advies

Om te voorkomen dat je straks niet meer kunt rondkomen, kun je juridische hulpverlening aanvragen via je rechtsbijstandverzekering van Univé. Onze gespecialiseerde juristen van Univé Rechtshulp helpen je dan verder met het zoeken naar de beste oplossing.