Ga naar inhoud

Ben je verzekerd met een opgevoerde scooter?

Heb jij jouw scooter laten opvoeren, of heb je een scooter tweedehands gekocht die al is opgevoerd? Bijvoorbeeld een snorscooter die eigenlijk gebouwd is om 25 km/u te rijden, maar die (veel) harder kan? Dan vraag je je misschien af of je hiermee wel verzekerd bent. Het opvoeren van een scooter is namelijk strafbaar. Je kunt een boete krijgen als je hiermee harder rijdt dan een scooter eigenlijk mag rijden. Wat zijn de regels rond het opvoeren van scooters, en wat betekent dit voor jou? Lees hier wat je moet weten over opgevoerde scooters. 

Ben je verzekerd als je scooter is opgevoerd? 

Nee. Wanneer je een scooter koopt, moet je hierbij verplicht een scooterverzekering afsluiten (minimaal WA, hiermee ben je verzekerd tegen schade aan anderen). Voor je scooterverzekering moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Als jouw scooter is opgevoerd, houd je je niet aan de voorwaarden van de verzekering. Dat betekent dat schade die gereden wordt met een opgevoerde scooter niet vergoed wordt. Dit betekent dat je schade aan je eigen scooter of schade aan anderen en hun spullen uit eigen zak moet vergoeden. Dit kan leiden tot hoge kosten. Daarom is het sterk af te raden om een opgevoerde scooter te kopen of hierop te rijden. 

Mag ik rijden op een opgevoerde scooter? 

Het is niet verstandig om te rijden op een opgevoerde scooter. Dit is namelijk illegaal. Als je rijdt op een opgevoerde scooter en je wordt aangehouden, dan kun je hier een boete voor krijgen. Het is zelfs mogelijk dat jouw voertuig hierbij in beslag wordt genomen. Hierbij wordt het kentekenbewijs ook ingenomen door de politie.  

Hoe wordt dan gecontroleerd of jouw scooter echt opgevoerd is? Hiervoor wordt het voertuig op een zogenaamde rollerbank geplaatst. Daarmee kan de politie heel precies de maximale snelheid van jouw voertuig meten zonder invloeden van buiten zoals hoogteverschillen en wind. Hierbij kan dus meteen worden vastgesteld of de scooter harder kan rijden dan de constructiesnelheid. 

Aangehouden met opgevoerde scooter: wat nu? 

Als je wordt aangehouden met een opgevoerde scooter, krijg je dus eerst een bekeuring en wordt je kentekenbewijs ingenomen. Soms ook de scooter zelf. Hierna moet jouw scooter aangepast worden. Hij moet worden teruggebracht naar de originele staat, met de originele constructiesnelheid. Jij, de eigenaar, moet de kosten van deze aanpassingen uit eigen zak betalen. Totdat de scooter is aangepast, komt er een zogeheten Wacht Op Keuren-melding op het kenteken van jouw scooter. Zo'n WOK-melding betekent dat de scooter niet aan de wettelijke eisen voldoet. In dat geval moet deze door de RDW opnieuw gekeurd worden. Totdat je scooter is aangepast en is goedgekeurd door de RDW, mag je hiermee niet de weg op. 

Deze maatregelen gelden ook als je de scooter niet zelf hebt opgevoerd, maar een scooter hebt gekocht die is opgevoerd door een ander. Als eigenaar van het voertuig word jij hier namelijk verantwoordelijk voor gesteld, en niet de verkoper van de scooter. 

Hoe hoog is de boete voor rijden op een opgevoerde scooter? 

Hoe hoog de boete voor het rijden op een opgevoerde scooter uitvalt, hangt ervan af wat de originele constructiesnelheid is. Dit kun je zien aan het kenteken van jouw voertuig. Snorfietsen hebben een blauw kenteken: bij brommers is dit geel.  

Voor een scooter met blauw kenteken is de maximale constructiesnelheid 25 km/u. Bij zo'n scooter wordt rekening gehouden met een marge van 4 km/u bij het meten van de maximumsnelheid. Deze scooters mogen dus niet harder rijden dan uiterlijk 29 km/u. De boetes voor te hard rijden worden voor deze voertuigen onderverdeeld in drie categorieën: 

  • T/m 10 km/u te hard: €75

  • 11 t/m 15 km/u te hard: €150 

  • Meer dan 16 km/u te hard: €250 

Bij scooters met een geel kenteken is de maximale snelheid 45 km/u. Ook bij dit type scooter geldt een marge bij het meten van de maximumsnelheid van 9 km/u. Dit betekent dat de scooter niet harder mag gaan dan uiterlijk 54 km/u. Boetes voor te hard rijden worden onderverdeeld in drie categorieën voor scooters met geel kenteken: 

  • T/m 10 km/u te hard: €75

  • 11 t/m 15 km/u te hard: €150 

  • Meer dan 16 km/u te hard: €250 

Vragen? Neem contact op 

Heb je nog vragen over de regels rond opgevoerde scooters? Of hoe het zit met het verzekeren hiervan? Neem dan gerust contact met ons op. We geven graag antwoord op je vragen en helpen je snel verder.