Ga naar inhoud

    Financieel

      Telefoonabonnement en hypotheek

      Een telefoonabonnement hebben we bijna allemaal. Niks mis mee natuurlijk, maar wist u dat dit soms voor problemen kan zorgen bij het afsluiten van een hypotheek? Op deze pagina leggen we u graag uit hoe dit precies zit. En wat u kunt doen om uw mogelijkheden hierdoor niet te laten beperken.  

      Wanneer heeft een telefoonabonnement invloed op uw hypotheek? 

      Een telefoonabonnement zelf zorgt normaal gesproken niet voor een verlaging van uw maximale hypotheek. Maar heeft u bij uw telefoonabonnement ook een ‘gratis’ toestel gehad? Dan is de kans groot dat dit wel van invloed is. 

      Naast het abonnement zelf, betaalt u (zonder dat u daar vaak erg in heeft) ook af op de ‘gratis’ telefoon. Die dus ineens helemaal niet meer zo gratis aanvoelt. Is het totaalbedrag dat u moet afbetalen meer dan €250? Dan wordt dit toestelkrediet geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).   

      Soms ontstaat er een achterstand op de betaling van het abonnement. Dat kan ook onbedoeld gebeuren omdat u even weigert te betalen vanwege een geschil met de telefoonaanbieder. Of omdat het abonnement van een kind op uw naam staat. Veel geldverstrekkers zullen helemaal geen hypotheek verstrekken als een achterstand niet tijdig wordt hersteld.   

      U kunt registratie zelf voorkomen 

      Hoe u dat doet? In de eerste plaats door helemaal geen telefoonabonnement met gratis telefoon af te sluiten. Maar goed, de kans bestaat natuurlijk dat u dit gewoon wel echt nodig heeft. U kunt er dan ook voor kiezen om bij de aanschaf van het abonnement al direct of binnen drie maanden de gehele telefoon te betalen. Of door alvast een deel van de telefoon te betalen.  

      Als u er daarbij voor zorgt dat u in totaal minder dan €250 moet afbetalen, wordt dit bedrag niet geregistreerd als een aangegaan krediet bij het BKR. De meeste telefoonaanbieders hebben op hun website een handige schuifbalk waarmee u kunt aangeven hoeveel u precies zelf wilt betalen aan de telefoon. U voorkomt er bovendien mee dat er een achterstand ontstaat. 

      Hoeveel lager wordt uw hypotheek? 

      Staat uw toestelkrediet al geregistreerd bij het BKR of wilt u weten hoeveel invloed dit heeft als u zo’n abonnement gaat afsluiten? Maak dan gebruik van onze rekentool voor het berekenen van uw maximale hypotheek. Vul vervolgens bij de vraag over eventuele schulden en alimentatie de hoogte van het verkregen krediet in. Op basis van uw gegevens kunnen we dan uw maximale hypotheek berekenen. 

      Wilt u meer weten over de invloed van uw telefoonabonnement op uw hypotheek? Of wilt u een preciezere berekening laten maken van de mogelijkheden voor u? Maak dan een afspraak met een hypotheekadviseur van Univé bij u in de buurt of kies voor een (beeld)belafspraak. De kosten van een eerste oriënterend gesprek neemt Univé voor haar rekening.