Ga naar inhoud

Reisverzekering vervangend vervoer

Als je problemen hebt met je voertuig op reis, is dat een lastige situatie. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je auto is gestolen in het buitenland, of dat je een ongeval op vakantie hebt gehad. Wat moet je dan doen, en hoe kom je nog op je bestemming? Bij een reisverzekering van Univé kun je je voertuig meeverzekeren, waarbij je recht hebt op vervangend vervoer. Hiervoor heb je wel een aanvullende verzekering nodig bij jouw reisverzekering. 

Jouw voertuig meeverzekeren met pechhulp motorrijtuigen 

Met de aanvullende dekking pechhulp motorrijtuigen is jouw voertuig verzekerd op reis. Dit geldt in Nederland, als je op weg naar of op de terugweg van jouw vakantiebestemming bent. Maar ook in de landen die op de groene kaart van jouw voertuig staan. Zo kun je met gerust hart op reis met jouw eigen auto, motor of caravan. Je krijgt dan hulp bij pech, een ongeval of diefstal van jouw voertuig.  

Hoe vraag ik vervangend vervoer aan? 

Om vervangend vervoer aan te vragen, moet je eerst melden dat je zelf niet verder kan rijden. Dit doe je door te bellen naar de Univé Alarmcentrale op +31 592 348 112. Deze is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Je legt uit wat er gebeurd is en waar je bent. Wanneer is vastgesteld dat je stilstaat door pech of een ongeval, of dat je auto is gestolen in het buitenland, kun je dan vervangend vervoer krijgen.  

Vervangend vervoer krijg je als:  

  • Er geen mogelijkheid is om een noodreparatie van je auto langs de weg uit te voeren. 

  • Het niet mogelijk is om jouw voertuig binnen 2 dagen te repareren. 

  • Jouw voertuig gestolen is. 

Wat voor vervangend vervoer krijg ik? 

Je krijgt als vervangend vervoer een vergelijkbaar voertuig mee als deze beschikbaar is. Als je met de auto op vakantie bent, zul je dus een huurauto meekrijgen die zoveel mogelijk lijkt op jouw eigen auto. Of, als het mogelijk is om dit te regelen, een leenmotor als je met de motor op vakantie bent. Is jouw caravan beschadigd of gestolen? Dan krijg je geen vervangende aanhanger mee. 

Hoe lang kan ik gebruik maken van vervangend vervoer? 

Hoe lang je gebruik kunt maken van vervangend vervoer, hangt af van de omstandigheden. Als jouw voertuig binnen 2 dagen gerepareerd kan worden, krijg je geen vervangend vervoer. Duurt de reparatie langer? Dan kun je vervangend vervoer gebruiken zolang jouw eigen voertuig nog bij de garage is. Is je voertuig gestolen en wordt het niet teruggevonden? Dan mag je de rest van jouw vakantie het vervangende motorrijtuig gebruiken. Let op: hier zit wel een maximum aan. Je mag niet meer dan 30 dagen gebruik maken van het vervangende voertuig. 

Welke voorwaarden zitten aan het gebruik hiervan? 

Er geldt een aantal voorwaarden voor het gebruik van vervangend vervoer. Ten eerste: er wordt maximaal € 140,- per dag vergoed voor het gebruik van vervangend vervoer. Als een vergelijkbaar motorrijtuig huren duurder is dan dit, betaal je de overige kosten zelf. Ook de brandstof voor het voertuig is voor jouw eigen rekening.  

Daarnaast stellen verhuurbedrijven soms eisen aan het meegeven van vervangend vervoer. Bijvoorbeeld dat de hoofdbestuurder tenminste 25 jaar oud is, en een geldige creditcard heeft om mee te betalen. Ook gelden er soms beperkingen bij het gebruik van vervangend vervoer. Zoals dat je het alleen binnen het land waar je het huurt mag gebruiken. Een uitstapje naar een buurland is dan dus niet mogelijk. 

Alternatief voor vervangend vervoer 

Als je geen gebruik wilt maken van vervangend vervoer, kun je via je reisverzekering ook vervoer naar huis krijgen. Daarbij worden jijzelf, jouw spullen en jouw motorrijtuig naar huis vervoerd. Jij en jouw spullen worden dan vervoerd naar je thuisadres, jouw voertuig naar een garage. Zo kun je je voertuig ook thuis laten repareren. Tenminste, als het vervoer minder kost dan het motorrijtuig waard is. Zo niet, dan wordt het niet vervoerd naar eigen land. 

Vragen? Neem contact op 

Heb je nog vragen over je reisverzekering en vervangend vervoer, of hoe je hier gebruik van kunt maken? Neem dan vooral contact met ons op. Wij helpen je snel verder.