Ga naar inhoud

De laadkabel van je elektrische auto

Laadkabels zijn er in allerlei soorten en maten. Maar hoe kies je de juiste laadkabel voor jouw elektrische auto of plug-in hybrid, en waar moet je rekening mee houden als je de kabel gebruikt? En hoe is je laadkabel verzekerd tegen diefstal en schade? 

Is een laadkabel voor mijn elektrische auto altijd nodig? 

Je hebt een laadkabel nodig om je elektrische auto of plug-in hybrid te kunnen aansluiten op een laadpunt. Deze krijg je meestal bij de aankoop van je auto. Je hebt alleen geen laadkabel nodig als je de auto oplaadt bij een openbaar snellaadpunt. Bij zulke snelladers zit namelijk al een vaste kabel. 

Hoe kies ik de juiste laadkabel? 

Welk soort laadkabel je nodig hebt voor jouw elektrische auto, hangt af van: 

  • het type laadstekker dat je auto heeft 

  • het type laadstekker van het laadstation waarop je de kabel wilt aansluiten 

De laadstekker zit standaard op je elektrische auto. Deze kun je niet uitkiezen of veranderen. Daarom is het belangrijk dat je een laadkabel met de juiste stekker gebruikt. 

Welke soorten laadstekkers zijn er? 

Er bestaan vier soorten laadstekkers: Yazaki, Mennekes, CCS en Chademo. Alle soorten stekkers en de laadkabels die erbij horen vind je hieronder. 

De Yazaki-stekker komt vaak voor bij auto’s die buiten Europa gebruikt worden, vooral in landen als Amerika, Japan en China. In Europa hebben alleen oudere elektrische auto’s, die vóór 2014 gemaakt zijn, nog dit type stekker.  

Zo herken je deze stekker
De Yazaki-stekker is helemaal rond en heeft vijf contactpunten. Dit zijn een soort uitsteeksels die je in het contact steekt. 

Welke laadkabel past hierbij? 
Voor deze stekker kun je een type 1-laadkabel gebruiken. Hiermee is 1-faseladen mogelijk, tot 16 A (ampère). Je kunt deze kabel daarom alleen gebruiken om je auto te laden via het stopcontact thuis. Bij 16 A laad je met een vermogen van maximaal 3,7 kW, wat niet erg snel is. 

De type 2-stekker heet ook wel een Mennekes-stekker. Bijna alle nieuwe elektrische auto’s die in Europa verkocht worden, hebben deze stekker. Daarom hebben ook alle openbare laadpalen in Europa een type 2-aansluiting, behalve snellaadpunten. 

Zo herken je deze stekker
De Mennekes-stekker is plat aan de bovenkant, rond aan de onderkant en heeft zeven contactpunten. 

Welke laadkabel past hierbij?
Voor elektrische auto’s met deze stekker gebruik je een type 2-laadkabel. Hiermee is vaak zowel 1-faseladen als 3-faseladen mogelijk. Dit betekent dat je je auto niet alleen via het stopcontact kunt laden, maar ook via een laadpaal (tot 22 kW) of een snellaadpunt (tot 43 kW). 

3-faseladen is een stuk sneller dan 1-faseladen. Zo laad je bij 32 A met een vermogen van maximaal 22 kW. Ook is de stroomverdeling beter dan bij 1-faseladen. Daardoor is er tijdens het thuisladen via het stopcontact ook minder kans op stroomuitval. 

Let op: niet elke auto met een Mennekes-stekker is automatisch geschikt voor 3-faseladen. Controleer daarom altijd eerst of dit mogelijk is. Vraag hiernaar bij jouw autodealer. 

De type 3-stekker wordt ook wel een CCS-stekker genoemd. Dit is de afkorting voor Combined Charging System. In Europa is de CCS-aansluiting de standaard voor snelladers. De meeste snellaadpunten hebben dan ook een vaste kabel met dit soort stekker. 

Zo herken je deze stekker
De bovenste helft van de CCS-stekker ziet er precies hetzelfde uit als een Mennekes-stekker. Het verschil zit in de onderste helft: daar zitten twee extra contactpunten voor het snelladen. 

Welke laadkabel past hierbij? 
Hybride of elektrische auto’s met dit soort stekker kun je opladen met een Mennekes-laadkabel. In het bovenste deel past namelijk gewoon een Mennekes-stekker. Je hoeft dus geen type 3-laadkabel te kopen. 

De type 4-stekker, ook wel Chademo-stekker genoemd, komt vooral voor bij elektrische auto’s van Japanse merken. Deze aansluiting is in Japan dan ook de standaard voor snelladers. In Europa kom je laadkabels met deze stekker vooral tegen bij oudere, langzamere snellaadpunten met een vermogen tot 63 kW.  

Zo herken je deze stekker
De Chademo-stekker is helemaal rond en heeft vier contactpunten. 

Welke laadkabel past hierbij?
Auto’s met een Chademo-stekker hebben meestal ook een type 1- of type 2-stekker. Je hebt daarom genoeg aan een type 1- of type 2-laadkabel en hoeft geen type 4-laadkabel te kopen. 

Dat Tesla’s hun eigen soort laadstekker hebben is niet waar: voor een Tesla kun je gewoon een type 2-laadkabel gebruiken. Je hebt dus geen speciale laadkabel nodig. 

Kan ik ook een ander type laadkabel gebruiken? 

Misschien heb je een auto met een type 1-stekker en vraag je je af of je ook een type 2-laadkabel kunt gebruiken. Of misschien rijd je juist in een auto met een type 2-aansluiting en wil je een type 1-laadkabel gebruiken. In beide gevallen geldt dat dit alleen kan met een verloopstekker of adapter. Deze sluit je als tussenstuk aan op de laadstekker van je auto en de stekker van de laadkabel. 

Goed om te weten: voor een auto met een type 3-stekker heb je géén verloopstekker nodig. Deze auto kun je namelijk gewoon opladen een type 2-laadkabel. Voor een auto met een type 1-stekker heb je wel een verloopstuk nodig. 

Hoe weet ik of de stekker van een laadpunt op mijn auto past? 

Vanaf maart 2021 zijn alle openbare laadpalen en snelladers in Nederland voorzien van labels. Hierop kun je meteen aflezen op welk laadpunt je jouw laadkabel of auto kunt aansluiten. 

Je herkent deze labels aan een witte of zwarte zeshoek met daarin een letter. Dit zijn de meest voorkomende letters en hun betekenis: 

  • Letter B: type 1-stekker (Yazaki) 

  • Letter C: type 2-stekker (Mennekes) 

  • Letter K: type 3-stekker (CCS)  

  • Letter L: type 3-stekker (CCS) 

  • Letter N: type 4-stekker (Chademo) 

  • Letter O: type 2

Naast de letter op het label, is het ook belangrijk om op de kleur van de zeshoek te letten. Op die manier weet je zeker dat je de laadkabel op de juiste manier aansluit. Het label kan twee kleuren hebben: zwart of wit. Het is de bedoeling dat je de witte zeshoek aansluit naar de witte zeshoek aan de lader. De zwarte zeshoek sluit je dan aan naar de zwarte zeshoek bij je auto. 

Omdat snellaadpunten altijd een vaste kabel hebben, hoef je bij zo’n punt alleen te letten op de letter die op de zeshoek staat. De stekker is namelijk al op de juiste manier aangesloten op de laadpaal. 

De labels zitten meestal op het laadstation zelf of bij de stekker van de vaste kabel (in het geval van een snellader). Bij nieuwere elektrische auto’s zit er ook een label bij de laadstekker van de auto. Je hoeft dan alleen nog te controleren of het label bij het laadstation hetzelfde is als dat op jouw auto. Als dat zo is, kun je gerust je auto aansluiten en opladen. 

Reis je met een elektrische auto door Europa? Dan kun je erop vertrouwen dat je de labels ook in het buitenland tegenkomt. Ze worden namelijk officieel gebruikt in alle EU-landen én het Verenigd Koninkrijk. 

Welke lengte moet mijn laadkabel zijn? 

Laadkabels zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes, van 4 meter tot wel 20 meter lang. Welke lengte je het beste kunt kiezen, hangt vooral af van wáár je je auto oplaadt. 

Wil je de laadkabel alleen gebruiken voor jouw laadpaal thuis of de laadpaal op je werk? Of sta je steeds bij dezelfde openbare laadpaal en kun je je auto dan recht naast de paal parkeren? Dan heb je aan een laadkabel van 4 meter meestal genoeg. 

Laad je juist vaak bij verschillende laadstations en weet je niet altijd wat de situatie ter plekke is? Dan is het slim om te kiezen voor een langere laadkabel. Kabels van 5 meter worden het meest verkocht. Maar je kunt ook een laadkabel van bijvoorbeeld 10 of 15 meter kopen. 

Het is belangrijk dat je kiest voor een laadkabel die niet te lang, maar ook niet te kort is. Is de laadkabel langer dan nodig? Dan sleep je onnodig veel gewicht met je mee. Want: hoe langer de kabel, hoe zwaarder deze is. Daarnaast hangt een te lange laadkabel veel meer over de grond, waardoor die eerder vies wordt en slijt. 

Kan ik de laadkabel voor mijn elektrische auto verlengen? 

Een te korte laadkabel kun je helaas niet verlengen. Er zijn dus geen verlengkabels of verlengstukken op de markt die je hiervoor kunt gebruiken. Het is ook niet mogelijk om twee of meer laadkabels op elkaar aan te sluiten en de kabel op die manier te verlengen. 

Wat moet het vermogen van de laadkabel zijn? 

Je kunt het beste kiezen voor een kabel die in ieder geval geschikt is voor het maximale laadvermogen van jouw auto. Gebruik je een kabel die alleen een lager vermogen aankan? Dan laad je minder snel en maak je dus geen optimaal gebruik van het laadvermogen dat jouw elektrische auto of hybride eigenlijk heeft. 

Wat is het verschil tussen een rechte laadkabel en een spiraalkabel? 

Bij je zoektocht naar de juiste laadkabel is de kans groot dat je twee soorten kabels tegenkomt: rechte laadkabels en spiraalkabels. Beide hebben hun voor- én nadelen. 

Rechte laadkabel

Voordelen

Nadelen

  • meestal voordeliger
  • wordt sneller vies omdat de kabel tijdens het laden over de grond hangt
  • compacter op te bergen
  • slijt sneller door contact met de grond

Spiraalkabel

Voordelen

Nadelen

  • sneller op te bergen omdat de kabel zich vanzelf al wat oprolt
  • moeilijker te maken en daardoor meestal duurder
  •  blijft langer schoon omdat de kabel tijdens het laden tussen je auto en de laadpaal hangt
  • slijt langzamer omdat de kabel in de lucht hangt

Mag de laadkabel voor mijn elektrische auto over de stoep lopen? 

Wil je je auto voor de deur laden, maar moet je daarvoor een laadkabel over de stoep leggen? Bijvoorbeeld omdat je geen eigen oprit hebt of in een appartement woont? Dan is het altijd goed om eerst te informeren bij je gemeente of dit mag. 

Het kan namelijk zijn dat dit verboden is in jouw gemeente. Of dat er bepaalde regels gelden zodat de laadkabel geen obstakel is voor anderen. Zoals mensen met een visuele beperking of ouderen met een rollator. 

Soms mogelijk met een ontheffing 

In sommige gemeenten mag je een laadkabel over de stoep leggen. Wel kunnen hier bepaalde voorwaarden voor gelden. Bijvoorbeeld dat je een kabelmat of een speciale tegel met een kabelgoot gebruikt. Of dat je je houdt aan de maximale afstand waarop je van huis mag laden. 

Is dit in jouw gemeente toegestaan? Dan moet je bij de gemeente een ontheffing voor de Algemene Plaatselijke Verordening aanvragen. Hiermee vraag je toestemming om je laadkabel op de openbare grond te laten liggen. 

Boete voor kabel over de stoep 

Heb je geen ontheffing van de gemeente, maar heb je je laadkabel wel over de stoep gelegd? Dan riskeer je een boete. Ook ben je aansprakelijk als anderen over de kabel struikelen en daardoor letsel oplopen. 

Hoe voorkom ik diefstal van de laadkabel voor mijn elektrische auto? 

Wanneer je begint met laden, wordt de stekker van de laadkabel automatisch vergrendeld in je auto. De bedoeling van deze maatregel is dat je veiliger kunt laden, zonder dat anderen zomaar je laadkabel kunnen ontkoppelen. 

Toch kan het gebeuren dat iemand je laadkabel steelt. Bijvoorbeeld door je auto te hacken met een relay-attack. Of door de laadkabel met geweld uit je auto te trekken, wat vaak zorgt voor forse schade. 

Preventietip van de politie 

Om diefstal van je laadkabel te voorkomen, geeft de politie de volgende tip: leg de kabel tussen twee latjes en parkeer daarna je auto, met een van de wielen, bovenop de latjes. Zo maak je het dieven een stuk lastiger, zonder de kabel te beschadigen. 

Diefstalbeveiliging openbare laadpalen 

Als je jouw auto oplaadt bij een openbare laadpaal, kan jouw laadkabel niet gestolen worden. Deze laadpalen hebben standaard een diefstalbeveiliging. De kabel is na het scannen van je laadpas vergrendeld in de laadpaal. Je kunt de laadkabel pas weer losmaken bij het opnieuw scannen van je laadpas

Wat te doen bij diefstal? 

Is jouw laadkabel gestolen? Dan is het belangrijk om eerst aangifte te doen bij de politie. Zo kunnen zij maatregelen treffen om meer diefstal te voorkomen. Bovendien kunnen ze jouw laadkabel misschien terugvinden. 

Vraag bij je aangifte ook een bewijs van aangifte aan. Dit bewijs is nodig om melding van diefstal te kunnen doen bij de verzekeraar. Daarna kan de hoogte van de vergoeding berekend worden. 

Ben ik ook verzekerd voor schade aan mijn laadkabel? 

Je laadkabel kan ook beschadigen. Een laadstekker is waterdicht, maar door bijvoorbeeld een kleine beschadiging kan er toch wat water naar binnen lekken. Met een WA+ of een All Risk autoverzekering van Univé ben je hiervoor verzekerd. Let op: er geldt wel een eigen risico bij schade aan je laadkabel. Dit heeft geen gevolg voor je no-claimkorting. 

Je laadkabel verzekeren 

Een nieuwe laadkabel kost al gauw een paar honderd euro. En als de kabel er met geweld is uitgetrokken, veroorzaakt dat meestal flinke schade aan bepaalde delen van je auto. Zoals de laadstekker en de lak. 

Hoe voorzichtig je ook bent, diefstal van je laadkabel valt nooit helemaal te voorkomen. Daarom is onze extra tip: zorg dat je elektrische auto goed verzekerd is. Met de WA+ of All Risk-verzekering van Univé zijn je laadkabel en andere accessoires standaard meeverzekerd tegen schade en diefstal, tot een bedrag van € 3.000. 

Zijn je accessoires meer waard? Dan kun je dit bedrag makkelijk verhogen naar € 5.000 of € 10.000. Lees meer over je elektrische auto verzekeren bij Univé.