Elektrische auto
- Accu elektrische auto
- Vakantie met elektrische auto
- Wintersport met elektrische auto
- Wegenbelasting elektrische auto
- Veilig elektrisch rijden
- Regeneratief remmen
- Verbruik elektrische auto
- Tweedehands elektrische auto
- Actieradius elektrische auto
- Laadkabel elektrische auto
- Elektrische auto subsidie
- Parkeerregels elektrische auto
- Kosten opladen
- Laadpaal elektrische auto
- Banden elektrische auto
- Kosten elektrisch rijden
- Voordelen van elektrische auto’s
- Auto gehackt
Regeneratief remmen met je elektrische auto: wat is het?
De accu van een elektrische auto of hybride auto kun je op verschillende manieren bijladen. Je kunt gebruik maken van een laadkabel, maar ook met je remgedrag kun je de accu opladen. Dit heet regeneratief remmen, waarbij je niet of amper gebruik maakt van het rempedaal. Je laat dan simpelweg het gaspedaal los.
Regeneratief remmen met je elektrische auto: zo werkt het
Als je in een brandstofauto de rem indrukt, dan komt de auto tot stilstand. De energie die vrijkomt bij het remmen, gaat verloren als warmte. Maar bij regeneratief remmen gebeurt er iets slims. De auto vangt de energie die vrijkomt bij het remmen op en slaat deze op in de accu. Later kun je deze energie gebruiken om verder te rijden. Waar een traditionele auto dus energie verliest, slaat een elektrische auto de energie op. Dit zorgt ervoor dat de auto langer kan rijden zonder opnieuw op te laden.
De voor- en nadelen van regeneratief remmen
Regeneratief remmen is een handige functie in een elektrische of hybride auto om wat extra actieradius te krijgen. Maar er zijn ook nadelen:
Voordelen regeneratief remmen | Nadelen regeneratief remmen |
---|---|
Je laadt je accu op en krijgt een hogere actieradius. Je hebt daardoor ook minder stroom nodig, wat de laadkosten verlaagt. | Als je het niet gewend bent, kun je schrikken van de remkracht bij regeneratief remmen. Daardoor kun je in een onveilige situatie terechtkomen. |
De remschijven slijten minder snel en je stoot minder fijnstof uit. Dit is dus niet alleen beter voor je auto, maar ook voor het milieu. | Je kunt niet altijd de remkracht beïnvloeden. Bij een sterke remkracht kan het daardoor soms wat ongemakkelijk aanvoelen. |
Als je nog niet helemaal gewend bent aan regeneratief remmen en de kracht ervan, ga er dan zorgvuldig en veilig mee om. Zo blijf je veilig rijden.
Verschillende regeneratiestanden
Een regeneratief remsysteem in een elektrische auto heeft verschillende standen: van licht tot zwaar. Met deze instelling bepaal je hoe soepel de auto blijft doorrollen nadat je het gaspedaal hebt losgelaten. Op de snelweg kun je het beste de lichte stand gebruiken. Zo remt de auto niet ineens af bij het loslaten van het gaspedaal. In de stad of in files is een zwaardere stand beter. Je moet dan vaker stoppen, dus je wint dan zoveel mogelijk energie terug.
Hoogste regeneratiestand: one pedal driving
Voor een paar elektrische en hybride auto’s is er een hogere stand. In deze hoogste stand kun je rijden met alleen het gaspedaal. Dit heet one pedal driving. De auto remt dan bij het loslaten van het pedaal af, dat het lijkt alsof je het rempedaal gebruikt. Hierbij komt meer energie vrij. Je bent dan meer regeneratief aan het remmen. In deze hoogste stand gaan je remlichten ook branden als je het pedaal loslaat.
Regeneratieve remsystemen worden steeds slimmer
Door technologische verbeteringen worden regeneratief remsystemen steeds beter. Zo hebben nieuwere modellen slimmere sensoren. Hiermee kunnen ze de omgeving beter begrijpen. Zo kan de auto opmerken dat je bijvoorbeeld op de snelweg bent. De auto remt dan minder hard af dan in de stad. Dat is wel net zo handig.
Kan elke auto regeneratief remmen?
In principe hebben alle elektrische en hybride auto’s in Nederland een regeneratief remsysteem. In sommige auto’s is het een vaste instelling. Je moet dan zelf aanvoelen hoeveel de auto remt als je het gaspedaal loslaat. In andere auto’s kun je zelf de regeneratiestand instellen. Dit hangt dus af van welk model je hebt.