Ga naar inhoud

Autoschade melden?

Heeft u schade aan uw auto door bijvoorbeeld een aanrijding, inbraak, diefstal of storm? Of heeft u autoruitschade? Lees wat u in deze situaties het beste kunt doen.

Vervelend dat u schade aan uw auto heeft. Om u zo snel mogelijk te helpen, kunt u uw schade online aan ons doorgeven via Mijn Univé of onze App. 

Na de schademelding ontvangt u in de meeste gevallen binnen 2 werkdagen bericht van ons. De status van uw schademelding kunt u volgen in Mijn Univé en de Univé App.

Online schade melden

Hulp nodig na een ongeval?

Heeft u hulp nodig na een ongeval? Neem dan telefonisch contact op met de Univé Alarmcentrale: +31 592 34 81 12.

Met een autoverzekering van Univé bent u verzekerd van gratis hulpverlening na een ongeval. In binnen- en buitenland. Onze medewerkers staan 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar.

Univé Pechhulp

Heeft u aanvullend op uw autoverzekering Univé Pechhulp? Dan wordt uw auto bij pech gratis weggesleept naar de dichtstbijzijnde garage. Kan uw auto niet binnen 24 uur (in Nederland) of 48 uur (in het buitenland) gerepareerd worden? Dan regelt Univé zo snel mogelijk een vervangende auto.

Is uw autoschade verzekerd?

Wilt u vooraf weten of de autoschade verzekerd is? Of dat er een eigen risico geldt? En wat de eventuele gevolgen zijn voor uw premie? Kies hieronder uw type schade en lees meer over hoe dit verzekerd is.

Univé SchadeService: uw autoschade snel hersteld

Heeft u blikschade, dan staan door heel Nederland ruim schadeherstelbedrijven van Univé SchadeService klaar. Zij helpen u namens Univé weer op weg. Ook vindt u in de Univé App de door Univé geselecteerde schadehersteller bij u in de buurt. U bent daarmee verzekerd van:

  • snelle en vakkundige reparatie,
  • vier jaar garantie op de reparatie en
  • (afhankelijk van uw verzekering) een gratis vervangende auto of korting op vervangend vervoer tijdens de reparatie.

De schadehersteller die is aangesloten bij de Univé SchadeService herkent u aan onderstaand vignet.

Partner Univé Schade Service

Eigen keuze herstelbedrijf

Met schade kunt u terecht bij één van de autoschadeherstelbedrijven die Univé voor u heeft geselecteerd. Wilt u liever zelf kiezen waar u de schade laat herstellen? Kies dan voor 'eigen keuze schadeherstelbedrijf'. Dat geldt ook voor autoruitschade.

Schade veroorzaakt door een ander?

Bent u aangereden door een ander motorrijtuig en is er bij u schade veroorzaakt? Is het duidelijk dat de tegenpartij aansprakelijk is? Meld dan toch ook de schade bij ons. Mogelijk kunnen wij de schade voor u verhalen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Per 1 juli 2021 maken bijna alle verzekeraars gebruik van Directe Schadeafhandeling (DSA). De voordelen hiervan zijn:

  • Schade wordt door Univé sneller afgehandeld;
  • U klopt gewoon aan bij uw eigen verzekeraar en meldt zijn schade;
  • Schade wordt eenvoudiger afgehandeld voor u;
  • U behoudt het recht om de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te spreken;
  • Het indienen van een claim kost u én Univé straks minder tijd, omdat niet meer uitgezocht hoeft te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is;
  • U als klant hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij;
  • Als verzekeraar hebben wij nauwer contact met onze eigen klant. Wij kunnen daardoor werken aan een hogere klanttevredenheid en een sneller afhandelingsproces;
  • Als verzekeraar kunnen wij u als klant laten profiteren van dienstverlening die er al is voor eigen allrisk verzekerden. Zo kunnen klanten hun voertuig via het netwerk van Univé laten herstellen, zodat ze verzekerd zijn van kwaliteit;

Lees meer over Directe Schadeafhandeling.

Veelgestelde vragen

Met de nieuwwaarderegeling krijgt u als uw auto total loss of gestolen is de prijs van de auto in de showroom vergoed.

Schade die door de schuld van een ander wordt veroorzaakt heeft meestal geen invloed op uw no-claimkorting.  

Met de aanschafwaarderegeling krijgt u gegarandeerd het bedrag terug waarvoor u de verzekerde auto gekocht heeft. Inclusief de accessoires.

Met de WA+ (Beperkt casco) of All Risk (Volledig casco) autoverzekering bent u verzekerd voor ruitschade. Voor ruitreparatie betaalt u geen eigen risico. Een ruitschade heeft geen invloed op uw schadevrije jaren.

Vanaf 1 juli 2021 starten verzekeraars met de Directe Schadeafhandeling bij schade aan WA-verzekerde personenauto’s.

Achtergrond

Vanaf 1 juli heeft u als klant de keuze om de schade door Univé af te laten handelen. Bij schade aan uwauto door andermans toedoen moest u, wanneer u niet allrisk verzekerd bent en geen verhaalsrechtsbijstand heeft, zelf naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij stappen. De Directe Schadeafhandeling brengt daar vanaf 1 juli 2021 verandering in. Deze geeft u als klant de keuze om de schade door Univé af te laten handelen.

Wat verandert er voor u?

Bijna alle soorten schade kunt u melden bij Univé. Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de allrisk dekking van de autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking en de WA beperkt cascodekking was dat niet zo: u stapt naar de in dat geval aansprakelijke partij. De verandering naar de Directe Schadeafhandeling heeft dan ook veel voordelen:

  • Schade wordt door Univé sneller afgehandeld;
  • U klopt gewoon aan bij uw eigen verzekeraar en meldt zijn schade; 
  • Schade wordt eenvoudiger afgehandeld voor u;
  • U behoudt het recht om de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te spreken;
  • Het indienen van een claim kost u én Univé straks minder tijd, omdat niet meer uitgezocht hoeft te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is;
  • U als klant hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij;
  • Als verzekeraar hebben wij nauwer contact met onze eigen klant. Wij kunnen daardoor werken aan een hogere klanttevredenheid en een sneller afhandelingsproces;
  • Als verzekeraar kunnen wij u als klant laten profiteren van dienstverlening die er al is voor eigen allrisk verzekerden. Zo kunnen klanten hun voertuig via het netwerk van Univé laten herstellen, zodat ze verzekerd zijn van kwaliteit;

Wanneer is het van toepassing? 

Directe Schadeafhandeling is van toepassing in de volgende gevallen:

  • Bij een botsing met een personenauto, verzekerd op een particuliere polis, met een ander motorrijtuig;

  • Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing;

  • Zowel de personenauto als het andere motorrijtuig moet zijn voorzien van een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW.

Directe Schadeafhandeling is nog niet van toepassing bij:

  • Letsel- en overlijdensschade;
  • Wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is;
  • Wanneer de aansprakelijkheid niet komt vast te staan;
  • Wanneer er geen geldige WAM-verzekering is (geschorst, niet toegestane WAM-uitsluiting).

Er zijn ongeveer 300 schadeherstelbedrijven bij ons aangesloten. Zoek een Univé-schadeherstelbedrijf bij u in de buurt op onze website. 

De vervangingswaarde is het bedrag wat u nodig heeft om uw auto, in de huidige staat, te vervangen. Dit bepalen we onder andere aan de hand van handelssites van automerken en het aantal gereden kilometers. We noemen dit ook wel dagwaarde

De Directe schadeafhandeling heeft geen negatieve gevolgen voor u. Uw premie, schadevergoeding en no-claimkorting blijven gelijk. 

Door te kiezen voor Directe Schadeafhandeling kunt u bijna alle schade aan uw voertuig  melden bij ons. Wij handelen vervolgens de schade eenvoudiger en efficiënter voor u af. 

Meer over schade melden

Per variant van de Univé-autoverzekering verschilt het eigen risico. Hieronder leest u wat de verschillen zijn.

WA (Wettelijke Aansprakelijkheid):

U heeft bij deze verzekering geen eigen risico, ook niet voor ruitschade.

WA+ (Beperkt casco):

Standaard is het eigen risico € 100,-.  U kunt ook kiezen voor een eigen risico van € 0,- / € 250,- / € 500,-.
Dit heeft uiteraard gevolgen voor de hoogte van uw premie. Bij ruitschade is uw eigen risico € 100,-.

U komt alleen voor een vergoeding van gedekte blik-, motor- en/ of ruitschade in aanmerking als u de schade vast laat stellen en laat repareren door een bij Univé aangesloten schadeherstelbedrijf. Een overzicht van deze bedrijven vindt u op www.unive.nl/schadeservice.

Tegen betaling van extra premie is het mogelijk om uw schade te laten herstellen bij een schadehersteller van uw keuze. Als u hier de voorkeur aan geeft, dan dient u dit vóórdat u schade krijgt door te geven via Mijn Univé door te kiezen voor de optie ‘eigen keuze schadeherstelbedrijf’.

All Risk (Volledig casco):

Voor deze autoverzekering is het standaard eigen risico € 100,-.  U kunt ook kiezen voor een eigen risico van € 0,- / € 250,- / € 500,-.
Dit heeft uiteraard gevolgen voor de hoogte van uw premie. Bij ruitschade is uw eigen risico € 100,-.

U komt alleen voor een vergoeding van gedekte blik-, motor- en/ of ruitschade in aanmerking als u de schade vast laat stellen en laat repareren door een bij Univé aangesloten schadeherstelbedrijf. Een overzicht van deze bedrijven vindt u op www.unive.nl/schadeservice.

Tegen betaling van extra premie is het mogelijk om uw schade te laten herstellen bij een schadehersteller van uw keuze. Als u hier de voorkeur aan geeft, dan dient u dit vóórdat u schade krijgt door te geven via Mijn Univé door te kiezen voor de optie ‘eigen keuze schadeherstelbedrijf’.

Meer informatie over de autoverzekering

Schade of pech onderweg kan u altijd overkomen. Weet u eigenlijk wat u dan moet doen? En hoe u de schade bij Univé kunt melden? Alles over autoschade en het melden ervan leest u op de pagina Hulp bij schade aan uw auto.
Online kunt u uw schade melden:

Bekijk hier meer Veelgestelde vragen.

Verzekeringskaarten autoverzekering

Wat is wel en niet gedekt door de autoverzekering? Bekijk de Verzekeringskaarten hieronder:

Op uw polisblad leest u welke voorwaarden op uw verzekering van toepassing zijn. U vindt dit in Mijn Univé via Mijn verzekeringen (als ‘polisblad’). Of in de Univé App via Mijn verzekeringen op het tabblad Documenten (als ‘pakketpolisblad’).