Ga naar inhoud

Autoschade? Univé helpt u weer op weg

Heeft u schade aan uw auto door bijvoorbeeld een aanrijdinginbraakdiefstal of storm? Of heeft u autoruitschade? Lees hieronder meer informatie over wat u het beste kunt doen.

Univé Alarmcentrale

Met een autoverzekering van Univé bent u verzekerd van gratis hulpverlening na een ongeval. In binnen- en buitenland. Want de Univé Alarmcentrale staat 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar.

Heeft u hulp nodig na een ongeval? Bel dan met de Univé Alarmcentrale: +31 592 34 81 12.

Univé Pechhulp

Heeft u aanvullend Univé Pechhulp, dan wordt uw auto bij pech gratis weggesleept naar de dichtstbijzijnde garage. Kan uw auto niet binnen 24 uur (in Nederland) of 48 uur (in het buitenland) gerepareerd worden? Dan regelt Univé zo snel mogelijk een vervangende auto

Autoschade stappenplan

Wilt u vooraf weten of de autoschade verzekerd is? Of dat er een eigen risico geldt? En wat de eventuele gevolgen zijn voor uw premie? Raadpleeg dan eerst ons autoschade stappenplan.

Naar het schade stappenplan

Zo kunt u de autoschade melden

Meld de schade online via Mijn Univé of onze App. Wilt u direct contact met een medewerker? Bekijk hier alle contactgegevens of kom langs bij een Univé-winkel bij u in de buurt. 

Heeft u een schadeformulier ingevuld? Bewaar dit thuis. U hoeft het alleen op te sturen als de schadebehandelaar er om vraagt.

Na de schademelding ontvangt u in de meeste gevallen binnen 2 werkdagen bericht van Univé. De status van uw schademelding kunt u volgen in Mijn Univé en de Univé App.

Meld de schade online

Soorten autoschade

Uw auto kan op verschillende manieren schade oplopen. Lees hieronder meer over diverse schadesoorten.

Een kras op de lak is een bekend voorbeeld van autoschade. Univé vergoedt deze schade als u een All Risk verzekering heeft afgesloten. Daarbij levert u wel in op uw schadevrije jaren. Maak dus een goede afweging of dit voor u de moeite waard is. Weet u wie de lakschade heeft veroorzaakt? Dan verhalen wij de schade op die persoon.

Een scheur in uw ruit kan ontstaan uit een klein barstje of sterretje. Daarom is het belangrijk dat u ruitschade zo snel mogelijk laat repareren. Heeft u een WA+ of All Risk autoverzekering van Univé? Dan heeft het claimen van ruitschade geen gevolgen voor uw schadevrije jaren.

Ook al is de buitenkant van auto's tegenwoordig vaak van kunststof, we noemen schade aan de carrosserie nog altijd blikschade. Deze schade ziet er niet fraai uit, dus wilt u het ongetwijfeld laten repareren. De kosten hiervoor kunnen snel oplopen, maar misschien is een vergoeding vanuit uw verzekering mogelijk. De dekking van uw autoverzekering en het feit of u wel of niet verantwoordelijk bent voor de blikschade bepaalt of u een vergoeding krijgt. Univé verhaalt de schade op de veroorzaker van de schade als u dit niet zelf was.

Is er brand gesticht waar uw auto schade door ondervindt? Of vliegt uw auto in brand door motorische of elektronische problemen? Dan is de kostenpost die u hieraan overhoudt groot. Of de brandschade verzekerd is, is afhankelijk van de oorzaak en de dekking van uw autoverzekering.

Een flinke storm kan ook flinke schade aanrichten aan uw auto. Als de storm minimaal windkracht 7 had en u heeft een All Risk of WA+ autoverzekering, vergoedt Univé de stormschade. U betaalt wel het eigen risico dat in uw polisvoorwaarden staat.

U heeft vast wel gemerkt dat hagelbuien steeds heviger worden. Dat heeft ook gevolgen voor uw auto, want de kans is groter dat er hagelschade ontstaat. Heeft u een All Risk of WA+ autoverzekering? Dan vergoedt Univé deze schade. U betaalt wel het eigen risico dat in uw polisvoorwaarden staat.

Hebben vandalen schade aan uw auto aangericht? Doe dan altijd aangifte bij de politie. Na opsporing kunt u de schade op de daders verhalen. Dat is vooral fijn als u alleen WA verzekerd bent, want die dekking vergoedt vandalismeschade niet. In bepaalde gevallen krijgt u wel een vergoeding wanneer u WA+ of All Risk verzekerd bent. Lees meer in de polisvoorwaarden.

Univé SchadeService: uw autoschade snel hersteld

Heeft u blikschade, dan staan door heel Nederland ruim 300 schadeherstelbedrijven van Univé SchadeService klaar. Zij helpen u namens Univé weer op weg. Ook vindt u in de Univé App de door Univé geselecteerde schadehersteller bij u in de buurt. U bent daarmee verzekerd van:

  • snelle en vakkundige reparatie,
  • vier jaar garantie op de reparatie en
  • (afhankelijk van uw verzekering) een gratis vervangende auto of korting op vervangend vervoer tijdens de reparatie.
  • De schadehersteller die is aangesloten bij de Univé SchadeService herkent u aan onderstaand vignet.

Partner Univé Schade Service

Eigen keuze herstelbedrijf

Met schade kunt u terecht bij één van de autoschadeherstelbedrijven die Univé voor u heeft geselecteerd. Wilt u liever zelf kiezen waar u de schade laat herstellen? Kies dan voor 'eigen keuze schadeherstelbedrijf'. Dat geldt ook voor autoruitschade.

Autoruitschade

Bent u WA Plus (Beperkt Casco) of All Risk (Volledig Casco) verzekerd, dan is autoruitschade verzekerd. Of het nu komt door breken, barsten of een sterretje. U hoeft de autoruitschade niet bij Univé te melden. U maakt direct een afspraak met een Univé-schadehersteller bij u in de buurt.

Heeft u voor uw auto alleen een WA-verzekering? Dan is autoruitschade niet verzekerd.

Autoschade die niet is gedekt

Heeft u uw auto bij Univé WA of WA+ verzekerd? En heeft u schade die niet is gedekt? Dan kunt u toch reparatieoffertes aanvragen bij herstellers in ons netwerk.

Bent u aangereden door een ander motorrijtuig en is er bij u schade veroorzaakt? Is het duidelijk dat de tegenpartij aansprakelijk is? Meld dan toch de schade. Mogelijk kunnen wij de schade voor u verhalen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Per 1 juli 2021 maken bijna alle verzekeraars gebruik van Directe Schadeafhandeling (DSA). Lees meer over Directe Schadeafhandeling.

Veelgestelde vragen

Bij de All Risk verzekering geldt standaard een nieuwwaardegarantie voor 1 jaar. U kunt dit naar wens uitbreiden tot 3 jaar. Hiermee krijgt u bij total loss gegarandeerd de waarde uitgekeerd waar u een nieuwe vergelijkbare auto voor kunt kopen. Ideaal als u een dure auto wilt verzekeren. Wij letten onder andere op het merk, model en de uitvoering bij bepaling van de nieuwwaarde.  Voorwaarde is dat u eerste eigenaar van de auto bent en de auto op het moment van schade nog geen 3 jaar oud is. 

Vanaf 1 juli 2021 starten verzekeraars met de Directe Schadeafhandeling bij schade aan WA-verzekerde personenauto’s.

Achtergrond

Vanaf 1 juli heeft u als klant de keuze om de schade door Univé af te laten handelen. Bij schade aan uwauto door andermans toedoen moest u, wanneer u niet allrisk verzekerd bent en geen verhaalsrechtsbijstand heeft, zelf naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij stappen. De Directe Schadeafhandeling brengt daar vanaf 1 juli 2021 verandering in. Deze geeft u als klant de keuze om de schade door Univé af te laten handelen.

Wat verandert er voor u?

Bijna alle soorten schade kunt u melden bij Univé. Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de allrisk dekking van de autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking en de WA beperkt cascodekking was dat niet zo: u stapt naar de in dat geval aansprakelijke partij. De verandering naar de Directe Schadeafhandeling heeft dan ook veel voordelen:

  • Schade wordt door Univé sneller afgehandeld;
  • U klopt gewoon aan bij uw eigen verzekeraar en meldt zijn schade; 
  • Schade wordt eenvoudiger afgehandeld voor u;
  • U behoudt het recht om de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te spreken;
  • Het indienen van een claim kost u én Univé straks minder tijd, omdat niet meer uitgezocht hoeft te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is;
  • U als klant hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij;
  • Als verzekeraar hebben wij nauwer contact met onze eigen klant. Wij kunnen daardoor werken aan een hogere klanttevredenheid en een sneller afhandelingsproces;
  • Als verzekeraar kunnen wij u als klant laten profiteren van dienstverlening die er al is voor eigen allrisk verzekerden. Zo kunnen klanten hun voertuig via het netwerk van Univé laten herstellen, zodat ze verzekerd zijn van kwaliteit;

Wanneer is het van toepassing? 

Directe Schadeafhandeling is van toepassing in de volgende gevallen:

  • Bij een botsing met een personenauto, verzekerd op een particuliere polis, met een ander motorrijtuig;

  • Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing;

  • Zowel de personenauto als het andere motorrijtuig moet zijn voorzien van een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW.

Directe Schadeafhandeling is nog niet van toepassing bij:

  • Letsel- en overlijdensschade;
  • Wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is;
  • Wanneer de aansprakelijkheid niet komt vast te staan;
  • Wanneer er geen geldige WAM-verzekering is (geschorst, niet toegestane WAM-uitsluiting).

Schade of pech onderweg kan u altijd overkomen. Weet u eigenlijk wat u dan moet doen? En hoe u de schade bij Univé kunt melden? Alles over autoschade en het melden ervan leest u op de pagina Hulp bij schade aan uw auto.
Online kunt u uw schade melden:

Per variant van de Univé-autoverzekering verschilt het eigen risico. Hieronder leest u wat de verschillen zijn.

WA (Wettelijke Aansprakelijkheid):

U heeft bij deze verzekering geen eigen risico, ook niet voor ruitschade.

WA+ (Beperkt casco):

Standaard is het eigen risico € 100,-.  U kunt ook kiezen voor een eigen risico van € 0,- / € 250,- / € 500,-.
Dit heeft uiteraard gevolgen voor de hoogte van uw premie. Bij ruitschade is uw eigen risico € 100,-.

U komt alleen voor een vergoeding van gedekte blik-, motor- en/ of ruitschade in aanmerking als u de schade vast laat stellen en laat repareren door een bij Univé aangesloten schadeherstelbedrijf. Een overzicht van deze bedrijven vindt u op www.unive.nl/schadeservice.

Tegen betaling van extra premie is het mogelijk om uw schade te laten herstellen bij een schadehersteller van uw keuze. Als u hier de voorkeur aan geeft, dan dient u dit vóórdat u schade krijgt door te geven via Mijn Univé door te kiezen voor de optie ‘eigen keuze schadeherstelbedrijf’.

All Risk (Volledig casco):

Voor deze autoverzekering is het standaard eigen risico € 100,-.  U kunt ook kiezen voor een eigen risico van € 0,- / € 250,- / € 500,-.
Dit heeft uiteraard gevolgen voor de hoogte van uw premie. Bij ruitschade is uw eigen risico € 100,-.

U komt alleen voor een vergoeding van gedekte blik-, motor- en/ of ruitschade in aanmerking als u de schade vast laat stellen en laat repareren door een bij Univé aangesloten schadeherstelbedrijf. Een overzicht van deze bedrijven vindt u op www.unive.nl/schadeservice.

Tegen betaling van extra premie is het mogelijk om uw schade te laten herstellen bij een schadehersteller van uw keuze. Als u hier de voorkeur aan geeft, dan dient u dit vóórdat u schade krijgt door te geven via Mijn Univé door te kiezen voor de optie ‘eigen keuze schadeherstelbedrijf’.

Meer informatie over de autoverzekering

Heeft u de All Risk verzekering? Dan krijgt u met de aanschafwaardegarantie bij total loss gegarandeerd het bedrag terug waar u de verzekerde auto voor gekocht heeft, inclusief de accessoires. U kunt dit aantonen met een nota van de merkdealer of BOVAG garagebedrijf. Bewaar deze nota goed. Bij een schade kunnen wij deze opvragen. De aanschafwaardegarantie geldt voor 3 jaar. Ideaal als u een dure auto wilt verzekeren. Voorwaarde is dat de auto op het moment dat u hem kocht nog geen 5 jaar oud was en dat u deze nog geen 5 jaar op naam heeft op het moment van schade. 

Met de WA+ (Beperkt casco) en All Risk (Volledig casco) autoverzekering bent u verzekerd voor ruitschade. Voor ruitreparatie betaalt u geen eigen risico. Alleen als de ruit vervangen moet worden betaalt u een eigen risico. Een ruitschade heeft geen invloed op uw schadevrije jaren. Als u alleen een WA-dekking heeft, bent u niet verzekerd voor ruitschade. Lees meer informatie in onze voorwaarden.

Heeft u schade aan uw auto? Lees meer informatie over schades, dekkingen en hoe u een schade kunt melden op de pagina Schade opgelopen... en nu?

Meer informatie over de autoverzekering

Heeft u een WA+ (Beperkt casco) of All Risk autoverzekering en is uw auto totall loss? En maakt u geen aanspraak op de nieuwwaardegarantie of aanschafwaardegarantie? Dan wordt uitgegaan van de vervangingswaarde. ​Hiermee krijgt u uitgekeerd wat u nodig heeft om uw auto, zoals die er nu bijstaat, te vervangen . Dit wordt onder andere bepaald aan de hand van handelssites van de automerken, kilometrage, etc. Dit noemen wij ook wel dagwaarde.

Bekijk hier meer Veelgestelde vragen.

Verzekeringskaarten autoverzekering

Wat is wel en niet gedekt door de autoverzekering? Bekijk de Verzekeringskaarten hieronder:

Op uw polisblad leest u welke voorwaarden op uw verzekering van toepassing zijn.
U vindt dit in Mijn Univé via Mijn verzekeringen (als ‘polisblad’). Of in de Univé App via Mijn verzekeringen op het tabblad Documenten (als ‘pakketpolisblad’).