Ga naar inhoud

De accu van je elektrische auto

De accu is het belangrijkste deel van je elektrische auto. Deze zorgt er namelijk voor dat de auto vooruitgaat. Maar hoe werkt de accu van een elektrische auto nu precies, en hoe laad je deze goed op? En hoe zit het precies met het verzekeren van de accu? 

Zo werkt de accu van een elektrische auto 

De accu is een soort batterij die stroom levert aan de auto. Zo krijgt de auto energie, net zoals een brandstofauto krijgt van benzine of diesel. In plaats van te tanken laad je de auto op. Dit kan bijvoorbeeld bij een laadpunt aan huis of een snellader langs de weg. Door te rijden op elektriciteit draag je bij aan een beter milieu. Elektrische auto’s stoten namelijk veel minder CO2 uit dan brandstofauto’s. 

Hoe snel is de accu van mijn elektrische auto opgeladen? 

Hoe snel je accu volgeladen is, hangt ervan af waar je laadt. Er zijn namelijk verschillende soorten laadpunten, van snelladers tot gewone stopcontacten. Hoe snel je accu met elk laadpunt opgeladen is, vind je in het overzicht hieronder. 

  • Openbare laadpaal: gemiddeld 4 uur 

  • Snellaadpaal: accu is tot 80% vol binnen ongeveer 30 minuten 

  • Laadpaal (of wallbox) thuis of op werk: ongeveer 5 tot 10 uur 

  • Stopcontact: ongeveer 8 tot 10 uur 

Hoe lang gaat de accu van mijn elektrische auto mee? 

Accu's van elektrische auto's gaan vaak zo'n 10 tot 20 jaar mee. Wel laadt de accu na een paar jaar niet meer helemaal op. Bij veel elektrische auto's verliest de accu elk jaar zo'n 2% aan laadcapaciteit. Dit wordt ook wel batterijdegradatie genoemd. Bij nieuwere elektrische auto's gaat de laadcapaciteit minder snel achteruit. 

Deze batterijdegradatie gebeurt ook als je (een tijdje) niet in je elektrische auto rijdt. De precieze levensduur van de accu wordt bepaald door het type accu dat je elektrische auto heeft. Nieuwere modellen zijn uitgerust met een lithium-ion-accu (Li-ion-accu), terwijl oudere modellen nog een lithium-accu hebben. 

Nieuwe elektrische auto’s 

Bij nieuwere elektrische auto's gaat de accu vaak net zo lang mee als de auto zelf. De lithium-ion-batterijen in deze auto’s zijn er namelijk op gemaakt om talloze keren opgeladen te worden. Hierdoor heeft de accu een langere levensduur en kan deze meer energie opslaan. 

Oudere elektrische auto’s 

Bij een oudere elektrische auto met lithium-batterijen is het mogelijk dat de accu op een bepaald moment vervangen moet worden. Meestal is de accu aan vervanging toe als deze nog een restcapaciteit van 70% heeft. De accu kan dan namelijk minder ver opladen. 

Wat kost een accu voor mijn elektrische auto? 

Als je accu kapot is of nog maar weinig laadcapaciteit heeft, moet deze worden vervangen. Vaak zit er bij een nieuwe elektrische auto tussen de 5 en 10 jaar garantie op de accu. Moet je accu binnen die tijd vervangen worden? Dan hoef je de nieuwe accu niet zelf te betalen. 

Is je garantie verlopen en heb je een nieuwe accu nodig? Dan zul je hier wel zelf voor moeten betalen. Een nieuwe accu kost gemiddeld € 3.000 - € 13.000. Naast kosten voor de accu betaal je ook servicekosten aan de garage voor het vervangen. Deze liggen meestal rond de € 160 - € 180.  

Het is aan te raden om ondanks de kosten toch naar een garage te gaan voor het vervangen van de accu. Als je het verkeerd doet, kan het namelijk gebeuren dat je auto niet meer start. 

Je autoverzekering en de accu

Hoe de accu van je elektrische auto verzekerd is, hangt af van je autoverzekering. Je vindt bij Univé drie soorten verzekeringen voor je elektrische auto: WA, WA+ en All Risk. 

  • WA

Een WA-autoverzekering dekt alleen schade die je bij anderen veroorzaakt met je auto. Schade aan je eigen auto en accu is niet verzekerd. 

  • WA+

Een WA+ autoverzekering vergoedt schade aan anderen en sommige schades aan je eigen auto. Je krijgt een vergoeding bij schade door diefstal, brand, of een aanrijding met loslopende dieren. Schade aan je accu met deze oorzaken is ook meeverzekerd. Ook schade aan de accu door kortsluiting is verzekerd.

  • All Risk

All Risk is de meest uitgebreide verzekering voor je elektrische auto. Hiermee zijn schades bij anderen verzekerd en vrijwel alle schades aan je eigen auto. Inclusief schade die je per ongeluk zelf hebt veroorzaakt. Dit geldt ook voor schade aan je accu.  

Welke schade aan mijn accu is niet verzekerd? 

Schade aan de accu door slijtage of een gebrek is niet verzekerd. Dus als je accu ouder wordt en daardoor minder snel oplaadt, krijg je hier geen vergoeding voor. Dit geldt bij alle dekkingen voor je elektrische autoverzekering. 

Is mijn laadkabel ook meeverzekerd? 

De laadkabel bij je auto valt ook onder de dekking van je verzekering. Hoe je laadkabel verzekerd is, hangt ervan af hoe je auto verzekerd is. Als je een WA-verzekering hebt, is schade aan je laadkabel niet verzekerd. Met een WA+ verzekering is schade aan je laadkabel door brand, kortsluiting en diefstal verzekerd. Met een All Risk-autoverzekering worden vrijwel alle schades aan je laadkabel vergoed. 

Is mijn laadpaal bij huis ook meeverzekerd? 

Je laadpaal of mobiele thuislader bij huis is niet meeverzekerd bij je elektrische autoverzekering. Heb je een woonverzekering? Dan is een laadpaal of mobiele thuislader standaard meeverzekerd. Een laadpaal valt onder je opstalverzekering, een mobiel laadpunt onder je inboedelverzekering. 

Tips om langer te doen met je accu 

Ook als je accu goed verzekerd is, wil je natuurlijk liever dat hij lang meegaat en niet snel schade oploopt. Hoewel een accu elk jaar iets achteruitgaat in laadcapaciteit, kun je zelf maatregelen nemen om er langer mee te doen. Bekijk hieronder de belangrijkste tips om de levensduur te verlengen. 

Je accu gaat het langst mee wanneer deze tussen de 20% tot 80% vol blijft. Een accu die vaak helemaal vol óf helemaal leeg is, gaat namelijk sneller achteruit. Rijd de accu dus niet leeg tot de laatste procenten, maar laad je auto op tijd. En als je auto aan de laadpaal zit, laad dan liever tot 80% in plaats van 100%. 

Natuurlijk is het niet erg als je de auto soms wél helemaal vol laadt of leeg rijdt, zolang dit maar af en toe gebeurt. Bijvoorbeeld wanneer je op autovakantie gaat en lange afstanden moet afleggen. 

Staat je elektrische auto een paar weken of langer stil? Bijvoorbeeld omdat je op vakantie bent en de auto op je oprit staat? Zorg dan dat de accu halfvol is in plaats van helemaal vol of leeg. 

Als je de auto met een volle accu parkeert, dan gaat die zichzelf namelijk ontladen. Vooral als het buiten warm is. En als je de auto met een lege accu achterlaat, dan bestaat de kans dat je na terugkomst niet meer kunt opstarten. 

Nog een parkeertip: is het buiten warmer dan 40 graden of kouder dan -10? Dan is het slim om je auto op een koelere of warmere plek te zetten. Doe je dit niet, dan kan de hitte of kou de batterijdegradatie versnellen. 

De accu van je elektrische auto gaat sneller achteruit als je de auto vaak laadt bij snellaadpunten. Snelladers zetten de accu namelijk zwaarder onder druk. Maak daarom alleen gebruik van een snellaadpaal als het écht niet anders kan.

Tot slot: probeer zo zuinig en rustig mogelijk te rijden. Rijden met 100 kilometer per uur in plaats van 130 is een stuk fijner voor de accu. Ook helpt het als je rustig optrekt en de auto laat uitrollen wanneer je vaart moet minderen. 

Verzeker je elektrische auto bij Univé

Bij Univé vind je een uitstekende verzekering voor je elektrische auto, waarbij je accu meeverzekerd is.  

Bereken je premie