

AOV klantenservice
Uw AOV wijzigen?
Wilt u uw AOV wijzigen? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Bekijk hoe u dit het beste kunt melden bij ons.
Hoe heeft u uw AOV afgesloten?
Tussentijds wijzigen AOV
Is uw situatie veranderd? Gaat u bijvoorbeeld andere werkzaamheden verrichten? Of wilt u de verzekerde som wijzigen? Dat kan van invloed zijn op uw arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Klik hier om de wijziging door te geven.
Situaties die van invloed kunnen zijn:
- Uw beroep of uw werkzaamheden veranderen.
- Uw inkomen verandert.
- U bent van plan om uw bedrijf te verkopen.
- U stopt (tijdelijk) met het uitoefenen van uw beroep en/of bedrijf.
- U gaat langer dan zes maanden naar het buitenland.
- Er is sprake van faillissement, uitstel van betaling en/of schuldsanering.
- U wordt arbeidsongeschikt.
- U gaat verhuizen.
Een wijziging doorgeven
Heeft u uw AOV-polis afgesloten via een adviseur? Neem dan contact op met uw adviseur. Deze kan dit dan samen met u bespreken en u hierbij adviseren over de consequenties van deze wijzigingen.
Heeft u uw AOV-polis online afgesloten? Neem dan contact op met afdeling Acceptatie AOV, via inkomensverzekering@unive.nl of telefonisch via 0592-348 656.
Wilt u de verzekering beëindigen? Opzeggen kan zo.
Arbeidsongeschiktheid melden
Kunt u door een ongeval of door ziekte (gedeeltelijk) niet meer werken? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.
Klik hier om u arbeidsongeschikt te melden.
E-mail: aovclaim@unive.nl
Telefoon: 0592 348 760
(Maandag t/m vrijdag: 08.30 uur - 17.30 uur)
Wat gebeurt er na uw melding van arbeidsongeschiktheid?
Als u een melding heeft gemaakt van uw arbeidsongeschiktheid gaan wij aan de slag.
- 1
Melding arbeidsongeschiktheid
Als u uw werk niet meer of slechts gedeeltelijk kunt doen, is het belangrijk dat u zich zo snel mogelijk bij ons ziekmeldt.
Klik hier om je arbeidsongeschikt te melden. - 2
Beoordeling aanvraag
Allereerst beoordelen we of u recht heeft op een uitkering. We kijken naar de dekking die u heeft afgesloten en naar uw polisvoorwaarden. We kijken of u de werkzaamheden kunt uitvoeren die passen bij het verzekerde beroep dat op uw polis staat. Wat u wel en niet kunt doen voor wat betreft belastbaarheid. En of er aanpassingen van het werk en de werkomstandigheden mogelijk zijn.
Lees hier meer over uw (toekomstige) uitkering. - 3
Optioneel: medische beoordeling
Soms blijkt direct dat u recht heeft op een uitkering. Een medische beoordeling is dan niet nodig. Als we meer informatie nodig hebben om uw uitkering te bepalen, is een medische beoordeling en/of een beoordeling door een arbeidsdeskundige vaak wel nodig. Als we medische informatie willen opvragen doen we dat pas nadat u hier toestemming voor heeft gegeven. U ontvangt hiervoor een machtigingsformulier waarop staat welke informatie we nodig hebben en waarom.
- 4
Bepaling hoogte uitkering + onkosten vergoeding
De re-integratiebegeleider heeft contact met u en is uw aanspreekpunt bij vragen. De re-integratiebegeleider onderhoudt het contact met de andere deskundigen die betrokken zijn bij de beoordeling van uw arbeidsongeschiktheid. Nadat alle informatie verzameld is, neemt de re-integratiebegeleider een beslissing over de hoogte van uw uitkering en de onkosten die wij vergoeden. Om uw schade te kunnen bepalen, krijgt de re-integratiebegeleider advies van een medisch team. De re-integratiebegeleider heeft geen inzicht in uw medisch dossier.
- 5
Uitbetaling
Nadat is vastgesteld waarvoor u verzekerd bent, ontvangt u de uitkering aan het einde van elke kalendermaand.
Voorkomen en beperken
Wij vinden het belangrijk dat u gezond kunt ondernemen. Om u daarin te ondersteunen bieden wij verschillende preventiediensten aan die u helpen bij het voorkomen en beperken van arbeidsongeschiktheid.
Lees hier meer over onze preventiediensten.
AOV preventiedesk
- Helpt om arbeidsongeschiktheid te voorkomen
- Voor al uw vragen over persoonlijke en zakelijke situaties
- Voor duurzame inzetbaarheid
De preventiedesk is van maandag tot en met vrijdag tussen 08:30 - 17:30 uur telefonisch bereikbaar via 0592 348 760. Of per e-mail via aovpreventie@unive.nl.
Budget voorkomen en beperken
- Ondersteuning voor gezond en vitaal ondernemen
- Ieder jaar kosteloos gebruikmaken van een preventiedienst
- Van een impactvol vitaliteitsprogramma tot vergoeding hulpmiddelen
Preventief arbeidsdeskundig onderzoek
- Vrijblijvend arbeidsdeskundig advies
- Inzicht in uw arbeidssituatie en hoe u uw bedrijf/werk het beste kunt organiseren
- U ontvangt aanbevelingen in een adviesrapport
U kunt telefonisch een afspraak maken via telefoonnummer 0592 348 760. Of per e-mail via aovpreventie@unive.nl.
Veelgestelde vragen over arbeidsongeschiktheid
Je bepaalt samen met de schadebehandelaar van Univé – eventueel met hulp van externe, onafhankelijke medische deskundigen – voor hoeveel procent je jouw werk niet meer kunt doen. Dat gaat mede op basis van het beoordelingscriterium 'beroepsarbeidsongeschiktheid'. Ben je het niet eens met het vastgestelde percentage? Dan kun je op onze kosten een second opinion aanvragen.
Als je door ziekte je werk niet meer of slechts gedeeltelijk kunt doen, dan meld je je arbeidsongeschikt. Vervolgens vragen wij onze medisch adviseur om jouw situatie te onderzoeken. Afhankelijk van de situatie kunnen we ook medische informatie opvragen of andere deskundigen inschakelen. Deze deskundigen werken bij Univé of worden door ons ingehuurd. De informatie die wij van deze deskundigen krijgen, gebruiken we alleen om de mate van arbeidsongeschiktheid vast te stellen. Als wij dit hebben vastgesteld, geven wij dit aan jou door. De mate van arbeidsongeschiktheid bepaalt de hoogte van de uitkering.
Ja, je kunt het verzekerd bedrag van je AOV maandelijks aanpassen. Op de pagina Klantenservice vind je een overzicht van situaties die van invloed kunnen zijn op je AOV.
Heb je je AOV afgesloten via een adviseur?
Neem dan contact op met je adviseur. Deze kan je adviseren over de mogelijke consequenties van de door jou gewenste aanpassing.
Heb je je AOV online afgesloten?
Neem dan contact op met afdeling Acceptatie AOV, via inkomensverzekering@unive.nl of telefonisch via 0592 - 348 656.
Verhogen van het verzekerde bedrag
Houd er rekening mee dat je voor het verhogen van je verzekerd bedrag opnieuw telefonisch wordt benaderd door de ReMedicalGroup (RMG). Een medewerker van de RMG gaat je gezondheidssituatie opnieuw beoordelen.
Verlagen van de verzekerde bedragen
Verlagen kan zonder medische waarborgen.
Lees hier meer over de gedegen dekking van de AOV bij Univé. In de AOV polisvoorwaarden (PDF) lees je het volledige overzicht van wat er wel en niet verzekerd is vanuit de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Bekijk ook de algemene voorwaarden van Univé (PDF).
Veelgestelde vragen over de premie
De premie die je betaalt voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering is grotendeels fiscaal aftrekbaar. Bij de aangifte inkomstenbelasting kun je de premie grotendeels aftrekken onder de noemer "Uitgave voor inkomensvoorzieningen". Daarom noemen we de premie die je betaalt een brutopremie.
Let op: raak je arbeidsongeschikt, dan moet je over deze uitkering ook inkomstenbelasting betalen.
De AOV-uitkering die je ontvangt is bruto. We houden namelijk loonheffing en de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet in. Het bedrag dat je aan uitkering op je rekening ontvangt, is daardoor netto.
Hoeveel een arbeidsongeschiktheidsverzekering kost, hangt af van jouw persoonlijke keuzes en situatie. Dit is hoe de AOV-premie is opgebouwd.
Sluit je online een arbeidsongeschiktheidsverzekering af? Dan betaal je naast de premie eenmalig afsluitkosten.
Wil je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten via een Univé-adviseur? Dan betaal je, naast de premie en eenmalige afsluitkosten, ook advieskosten aan deze adviseur. De adviseur stelt op basis van een risico-inventarisatie een adviesrapport op.
Veelgestelde vragen over de uitkering
De AOV-uitkering die je ontvangt is bruto. We houden namelijk loonheffing en de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet in. Het bedrag dat je aan uitkering op je rekening ontvangt, is daardoor netto.
Op je bruto-uitkering houden wij loonheffing en de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet in. Het bedrag dat je aan uitkering op je rekening ontvangt, is daardoor netto.
Als je je bij ons ziek meldt, onderzoekt onze medisch adviseur jouw situatie om te bepalen voor welk percentage je je werk niet meer kunt doen. Dit gebeurt eventueel in samenspraak met externe, onafhankelijke medisch deskundigen. De hoogte van het vastgestelde percentage bepaalt de hoogte van de uitkering. Bekijk de tabel met ziekte- en bijbehorende uitkeringspercentages in de polisvoorwaarden (PDF) of lees meer over de AOV-uitkering.
Of je een uitkering ontvangt, is afhankelijk van hoeveel procent van van je werk je niet meer kunt doen. De hoogte van jouw ziektepercentage wordt vastgesteld door onze medisch adviseur, eventueel met hulp van externe, onafhankelijke medische deskundigen. Aan de hand van je ziektepercentage bepalen we de hoogte van je uitkering. De verzekering keert uit als je voor minimaal 25% je werk niet meer kunt doen. Het minimale percentage arbeidsongeschiktheid noemen we de uitkeringsdrempel.
In de polisvoorwaarden van de AOV vind je de tabel met ziekte- en bijbehorende uitkeringspercentages en de praktijkvoorbeelden.
Je ontvangt arbeidsongeschiktheidsuitkering als je je werk voor minimaal 25% niet meer kunt doen. Dat is de zogeheten uitkeringsdrempel. De hoogte van de uitkering is afhankelijk van het vastgestelde arbeidsongeschiktheids-percentage.
Je ontvangt de uitkering vanaf het moment dat de eigen risicotermijn is afgelopen.
Op de uitkering houden wij de loonheffing en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet in. De AOV-uitkering stopt als je weer beter bent of minder dan 25% arbeidsongeschikt bent.
Veelgestelde vragen over arbeidsongeschiktheid voorkomen
Als je je werk nog gewoon kunt doen, kun je een preventiecursus aanvragen als deze een duidelijke relatie heeft met het voorkómen van ziekte of ongevallen. Stuur hiervoor een mail naar aovpreventie@unive.nl. Geef in de mail aan welke cursus je wilt volgen, waarom en wat deze kost. Vermeld ook je polisnummer, je naam en je adresgegevens. Binnen 10 werkdagen ontvang je van ons bericht over de mogelijkheden.
Verdiep je in de tussentijd in de meest gangbare oorzaken van arbeidsongeschiktheid en wat je zelf kunt doen om te voorkomen dat je uitvalt.
Of lees direct hoe Univé helpt voorkomen en beperken. Ontdek daar alle Univé preventiediensten waarvan je er vanuit het Voorkomen & Beperken budget ieder jaar één kunt kiezen. Er zijn mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling en fitter worden met behulp van de Vital Scan van Adaptics of een bijdrage van Univé voor de nodige hulpmiddelen. Daarnaast bieden we preventief arbeidsdeskundig onderzoek en de preventiedesk.
De AOV
AOV afsluiten
AOV & Financiën
Ik ben al klant