Ga naar inhoud

In een auto met automaat rijden

Automaat rijden wordt steeds populairder. Zelfs jongeren kiezen er steeds vaker voor om te rijden in een automaat. Het levert ook diverse voordelen op. Het zorgt voor meer comfort en een automaat is daarnaast super gemakkelijk om te bedienen. We vertellen u er op deze pagina graag meer over. 

Hoe werkt een automaat? 

Laten we eerst eens kijken wat een automaat nu precies is en hoe die werkt. Bij het rijden in een automaat wordt de versnelling automatisch bediend. Dat houdt in dat u dus zelf niet hoeft te koppelen en te schakelen. De auto schakelt automatisch door naar een hogere versnelling als u meer gas geeft. Sterker nog: er zit ook niet eens een koppelingspedaal in een auto met automaat. 

Er is geen vaste plek voor het bedieningspaneel in een automaat. Vaak zit hij wel op de plek waar normaal de versnellingspook zit. Maar hij kan zich ook naast het stuur of zelfs op het stuur bevinden.

De standen van een automaat 

Een automaat heeft in de basis vier verschillende standen: P, N, D en R. We leggen hieronder uit wat elke stand precies inhoudt. 

De letter P staat voor Park en we hebben hier dus te maken met de parkeerstand. De versnellingsbak wordt hiermee geblokkeerd en de P fungeert dan ook als een soort handrem. 

De N staat voor Neutraal en dit gebruikt u om de auto in zijn vrij te zetten. Bijvoorbeeld als u kort stil staat en de auto stationair moet blijven draaien. 

Om vooruit te komen als u gas geeft, zet u de auto in stand D (van Drive).

De R staat tenslotte voor Reverse, ofwel achteruitrijden. 

Extra standen automaat auto 

In sommige automaat auto’s zijn ook nog een aantal andere mogelijkheden beschikbaar. Zoals de standen 1, 2 en 3 die in feite de lagere versnellingen zijn. Handig als u bijvoorbeeld een zware lading moet trekken of als het glad is op de weg. 

Ook kan er een M van Manual op het bedieningspaneel zitten. Dat stelt u in staat om toch nog handmatig te schakelen. Een versnelling omhoog is dan een tikje in de richting van de plus (+), een versnelling naar beneden een tikje naar de min (-). 

Zit er nog een stand S op uw automaat? Dan houdt dat de Sportstand in. De auto schakelt dan minder ver op en er is meer acceleratie bij het gas geven. 

Voor- en nadelen automaat rijden 

Aan het rijden in een automaat  zitten zowel voor- als nadelen. De voordelen van rijden in een automaat zijn: 

  • Het rijdt stukken comfortabeler omdat u zelf niet hoeft te schakelen. 
  • Het is veiliger omdat u zich meer kunt richten op het verkeer. 
  • Een automaat is makkelijk te bedienen. 

Maar er zitten natuurlijk ook nadelen aan een automaat: 

  • De aanschafprijs van een auto met automaat is hoger dan een handgeschakelde auto. 
  • Heet u les gehad in een automaat? Dan mag u niet in een handgeschakelde auto rijden als u met een automaat auto uw rijbewijs heeft behaald. 
  • Voor sportieve rijders kan een automaat soms wat slomer aanvoelen. Toch is dit vaak een kwestie van wennen en zijn de meeste automaten tegenwoordig alsnog behoorlijk snel.