Ga naar inhoud
Stel in hun nieuwe koophuis kiezen een vloer
Stel in hun nieuwe koophuis kiezen een vloer

Welke verzekering heb je nodig bij een koophuis?

Heb je een huis gekocht? Lees hier welke verzekeringen jij nodig hebt.

Heb je een huis gekocht? Daar gaat veel geld in zitten, zowel voor de aankoop als eventuele verbouwingen daarna. Als je nieuwe woning of de spullen die er in staan beschadigd raken, kun je te maken krijgen met hoge kosten. Om dit te voorkomen en zorgeloos van je huis te genieten, is het verstandig om dit goed te verzekeren. Of je nu in een nieuwbouwwoning, vrijstaande woningtwee-onder-een-kapwoning, woonboerderij of appartement woont. Wij zetten de belangrijkste verzekeringen voor je koophuis op een rij.

De belangrijkste verzekeringen voor je koophuis

Voor een koophuis is het verstandig om in ieder geval een goede woonverzekering af te sluiten. Er zijn twee belangrijke typen woonverzekeringen voor je koophuis: de opstalverzekering en de inboedelverzekering. Wat is verzekerd met beide verzekeringen? Daar nemen we je graag in mee.

Verstandig om ook af te sluiten bij het kopen van een huis

Waarom je woonverzekering bij Univé afsluiten?

Vragen over de verzekeringen voor jouw koophuis?

Onze inboedel- en opstalverzekering wordt beoordeeld met een 8,6

Veelgestelde vragen over benodigde verzekeringen voor je koophuis

Ben je niet tevreden over je woonverzekering bij Univé? Univé kent het begrip 'polisbedenktijd'. De verzekering is 14 dagen na het ontvangen van je polis opzegbaar. Na 14 dagen ontevreden? Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Lees meer over het opzeggen van je woonverzekering.

Lees het hele antwoord op de vraag wat je kunt doen als je niet tevreden bent met je polis

Het is niet verplicht om een inboedel- of opstalverzekering af te sluiten. Als je een koophuis hebt, dan moet je vaak van je hypotheekverstrekker een opstalverzekering afsluiten. Hiermee verzeker je het huis en alles wat eraan vastzit. Een inboedelverzekering hoeft niet van je hypotheekverstrekker, maar is wel handig. Hiermee verzeker je de spullen in je woning.

Lees het hele antwoord op de vraag of je een inboedel- en opstalverzekering moet afsluiten

Met een woonverzekering zijn je woning en spullen goed verzekerd tegen bijvoorbeeld brand, storm en inbraak. Een woonverzekering is niet verplicht, maar wel aan te raden. Bovendien is een opstalverzekering verplicht als je een koophuis hebt: dat is een eis van de hypotheekverstrekker.

Lees het hele antwoord op de vraag waarom je een woonverzekering moet afsluiten

De woonverzekering heeft geen minimale of maximale looptijd. Een woonverzekering bij Univé kun je dagelijks opzeggen.

Lees het hele antwoord op de vraag hoe lang een woonverzekering loopt

De waarde van een huis en spullen veranderen door de tijd heen, onder andere door inflatie. Bij Univé bieden we garantie tegen onderverzekering. Dat betekent dat de hoogte van je woonverzekering altijd voldoende is, ook als de prijzen door inflatie stijgen. 

Lees meer

Sluit nu verzekeringen voor je koophuis af met korting

Er zijn verschillende manieren om je woonverzekering met korting af te sluiten.

  • Profiteer van onze pakketkorting. Als je meerdere verzekeringen afsluit bij Univé, kun je tot wel 10% korting ontvangen. De korting wordt automatisch verrekend met je premie.
  • Check of je in aanmerking komt voor collectieve korting via je thuisorganisatie, werkgever, vakbond of ledenvereniging.

Sluit direct af 

Of lees verder

De kwaliteit van de Univé Woonverzekering

Univé wil graag dat de informatie over de woonverzekering voor iedereen duidelijk is. Daarom gebruiken we zo min mogelijk moeilijke woorden. En leggen we ze begrijpelijk uit als we ze tóch moeten gebruiken. Dit is onderdeel van ons PARP-beleid.

Met het PARP-beleid* zorgen we ervoor dat we onze klanten de informatie geven die de wet van ons vraagt. Een onderdeel hiervan is het controleren van de informatie op onze website.

Zo beoordelen we bijvoorbeeld de webpagina’s van de verzekering op verschillende punten:

  • Worden alle voor- en nadelen van de verzekering genoemd? 

  • Staat alle belangrijke informatie bovenaan? 

  • Worden moeilijke begrippen uitgelegd in begrijpelijke taal? 

  • Staan er geen tegenstrijdigheden in de teksten? 

  • Zijn de belangrijkste documenten (zoals voorwaarden) makkelijk te vinden? 

De controles voeren we op verschillende momenten uit: bij elke grote wijziging van een verzekering én standaard om de drie jaar als de voorwaarden gelijk blijven. 

* In het PARP-beleid staan de volgende zaken: de gedragscode Verzekeraars van het Verbond van Verzekeraars, het toetsingskader voor financiële producten van de AFM en de Europese IDD-richtlijn.