Ga naar inhoud

Hulp bij schade aan uw huis

Heeft u schade aan uw huis door bijvoorbeeld brand, storm of inbraak? Met de opstalverzekering van Univé bent u verzekerd van snelle en deskundige schadeservice. Zo hoeft u nooit lang te wachten op uw uitkering.

Hieronder leest u per situatie wat u het beste kunt doen en wat u nodig heeft om uw schade te melden.

Wat kunt u het beste doen bij schade?

    Glasschade is verzekerd als u een woonverzekering heeft met dekking opstal allrisk. Of als u dekking opstal basis heeft, met ruitbreuk als aanvullende dekking. Ook kosten voor noodvoorzieningen zijn tot € 250 meeverzekerd, bijvoorbeeld om tijdelijk een kozijn dicht te maken.

    • Maak foto’s van de schade, als dat mogelijk is
    • Neem maatregelen om de schade te beperken

    Schade herstellen

    U kunt uw ruiten en andere schade of verschillende manieren laten herstellen:

    • Via een Univé schadehersteller: wij betalen de nota direct aan het herstelbedrijf
    • Via een zelf gekozen hersteller: u schiet de kosten zelf voor en wij betalen aan u

    Direct online uw schade melden

    Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé App. Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:

    • De aankoopdatum en het aankoopbedrag van de spullen waar het om gaat
    • Als reparatie mogelijk is: de (geschatte) reparatiekosten

    Naar Mijn Univé

    Naar de Univé App

    Als er door brand schade aan uw huis is ontstaan, is dit verzekerd als u een woonverzekering met dekking opstal heeft. Schade aan uw spullen is verzekerd met dekking inboedel. Uw veiligheid staat natuurlijk voorop. U kunt beide soorten schade tegelijk bij ons melden.

    • Als het veilig is, neem dan maatregelen om de schade te beperken
    • Als het veilig is, maak foto’s van de schade
    • Als de brand zo groot is dat de brandweer ter plaatse komt, schakelt de brandweercommandant een zogenaamde salvage-coördinator in. Deze zorgt voor eerste opvang en zal een melding van de schade maken bij Univé

    Schade herstellen

    U kunt uw spullen of verschillende manieren laten herstellen:

    • Via een Univé schadehersteller: wij betalen de nota direct aan het herstelbedrijf
    • Via een zelf gekozen hersteller: u schiet de kosten zelf voor en wij betalen aan u
    • Zelf herstellen: wij betalen u € 20,00 per uur en een vergoeding voor de herstelmaterialen

    Is de schade niet te herstellen? Dan vragen wij een verklaring bevestiging van een erkend schadehersteller.

    Direct online uw schade melden

    Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé App. Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:

    • De aankoopdatum en het aankoopbedrag van de spullen waar het om gaat
    • Als reparatie mogelijk is: de (geschatte) reparatiekosten

    Naar Mijn Univé

    Naar de Univé App

    Onder storm verstaan we wind met een snelheid van tenminste veertien meter per seconde (windkracht 7 of hoger), gemeten door het KNMI. Ook schade door opgewaaide sneeuw tijdens een storm, of neerslagschade tijdens een storm valt onder stormschade. Schade aan uw spullen door een storm zijn verzekerd bij een woonverzekering heeft met dekking inboedel. Schade aan uw huis zelf, zoals weggewaaide dakpannen, zijn verzekerd bij een woonverzekering met dekking opstal. U kunt beide soorten schade tegelijk bij ons melden.

    • Neem zelf maatregelen om de schade te beperken
    • Maak foto’s van de schade, als dat mogelijk is

    Schade herstellen

    U kunt uw spullen of verschillende manieren laten herstellen:

    • Via een Univé schadehersteller: wij betalen de nota direct aan het herstelbedrijf
    • Via een zelf gekozen hersteller: u schiet de kosten zelf voor en wij betalen aan u
    • Zelf herstellen: wij betalen u € 20,00 per uur en een vergoeding voor de herstelmaterialen

    Is de schade niet te herstellen? Dan vragen wij een verklaring bevestiging van een erkend schadehersteller.

    Direct online uw schade melden

    Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé App. Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:

    • De aankoopdatum en het aankoopbedrag van de spullen waar het om gaat
    • Als reparatie mogelijk is: de (geschatte) reparatiekosten

    Naar Mijn Univé

    Naar de Univé App

    Schade aan uw spullen door diefstal en gestolen spullen, zijn verzekerd als u een woonverzekering met dekking inboedel heeft. Schade aan uw woning, bijvoorbeeld een kapotte deur, is verzekerd bij een woonverzekering met dekking opstal. U kunt beide soorten schade tegelijk bij ons melden.

    • Maak foto’s van de schade, als dat mogelijk is
    • Neem maatregelen om de schade te beperken
    • Doe aangifte bij de politie en bewaar deze goed, mogelijk vragen wij hier later om

    Direct online uw schade melden

    Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé App. Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:

    • De aankoopdatum en het aankoopbedrag van de spullen die gestolen en beschadigd zijn
    • Als reparatie van de beschadigde spullen mogelijk is: de (geschatte) reparatiekosten

    Naar Mijn Univé

    Naar de Univé App

    Waterschade kan ontstaan door hevige neerslag of sneeuw, een kapotte waterleiding of riool, of bijvoorbeeld een kapot waterbed of aquarium. Als u hierdoor schade aan uw huis heeft en deze onvoorzien is (u had bijvoorbeeld niet het raam open laten staan), is deze verzekerd met een woonverzekering met dekking opstal.

    • Maak foto’s van de schade, als dat mogelijk is
    • Neem maatregelen om de schade te beperken

    Schade herstellen

    U kunt uw spullen of verschillende manieren laten herstellen:

    • Via een Univé schadehersteller: wij betalen de nota direct aan het herstelbedrijf
    • Via een zelf gekozen hersteller: u schiet de kosten zelf voor en wij betalen aan u
    • Zelf herstellen: wij betalen u € 20,00 per uur en een vergoeding voor de herstelmaterialen

    Is de schade niet te herstellen? Dan vragen wij een verklaring bevestiging van een erkend schadehersteller.

    Direct online uw schade melden

    Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé App. Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:

    • De aankoopdatum en het aankoopbedrag van de spullen waar het om gaat
    • Als reparatie mogelijk is: de (geschatte) reparatiekosten

    Naar Mijn Univé

    Naar de Univé App

    Heeft u zelf of een gezinslid per ongeluk iets laten vallen of kapot gemaakt? Als het gaat om iets dat aan uw huis zit, bent u hiervoor verzekerd als u een woonverzekering met dekking opstal allrisk heeft. Denk bijvoorbeeld aan de voordeur, of een aanrechtblad. De hoogte van de vergoeding vindt u op de afschrijvinglijst.

    Schade herstellen

    U kunt uw spullen of verschillende manieren laten herstellen:

    • Via een Univé schadehersteller: wij betalen de nota direct aan het herstelbedrijf
    • Via een zelf gekozen hersteller: u schiet de kosten zelf voor en wij betalen aan u
    • Zelf herstellen: wij betalen u € 20,00 per uur en een vergoeding voor de herstelmaterialen

    Is de schade niet te herstellen? Dan vragen wij een verklaring bevestiging van een erkend schadehersteller.

    Direct online uw schade melden

    Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé App. Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:

    • De aankoopdatum en het aankoopbedrag van de spullen waar het om gaat
    • Als reparatie mogelijk is: de (geschatte) reparatiekosten

    Naar Mijn Univé

    Naar de Univé App

    Meer weten over het verzekeren van uw woning?

    Vergelijk de dekkingen Opstal Basis en Opstal All Risk of bekijk de informatie op de onderstaande pagina's.