Hulp bij schade aan uw inboedel
Heeft u schade aan uw inboedel door bijvoorbeeld brand, inbraak of storm? Dan is het goed om te weten wat u het best kunt doen. En hoe u de schade eventueel kunt melden. Op die manier kan Univé u het beste helpen.
Hieronder leest u per situatie wat u het beste kunt doen en wat u nodig heeft om uw schade te melden. De hoogte van de vergoeding bepalen we onder andere aan de hand van de leeftijd van uw spullen. Meer informatie daarover vindt u op de afschrijvingslijsten.
Wat kunt u het beste doen bij schade?
Heeft u zelf of een gezinslid per ongeluk iets laten vallen of kapot gemaakt in huis? U bent hiervoor verzekerd als u een woonverzekering met dekking inboedel allrisk heeft. De hoogte van de vergoeding vindt u op de afschrijvinglijst.
Schade herstellen
U kunt uw spullen of verschillende manieren laten herstellen:
- Via een Univé schadehersteller: wij betalen de nota direct aan het herstelbedrijf
- Via een zelf gekozen hersteller: u schiet de kosten zelf voor en wij betalen aan u
- Zelf herstellen: wij betalen u € 17,50 per uur en een vergoeding voor de herstelmaterialen
Is de schade niet te herstellen? Dan vragen wij een verklaring bevestiging van een erkend schadehersteller.
Direct online uw schade melden
Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé App. Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:
- De aankoopdatum en het aankoopbedrag van de spullen waar het om gaat
- Als reparatie mogelijk is: de (geschatte) reparatiekosten
Schade aan uw spullen door diefstal en gestolen spullen, zijn verzekerd als u een woonverzekering met dekking inboedel heeft. Schade aan uw woning, bijvoorbeeld een kapotte deur, is verzekerd bij een woonverzekering met dekking opstal.
- Maak foto’s van de schade, als dat mogelijk is
- Neem maatregelen om de schade te beperken
- Doe aangifte bij de politie en bewaar deze goed, mogelijk vragen wij hier later om
Direct online uw schade melden
Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé App. Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:
- De aankoopdatum en het aankoopbedrag van de spullen die gestolen en beschadigd zijn
- Als reparatie van de beschadigde spullen mogelijk is: de (geschatte) reparatiekosten
Glasschade is verzekerd als u een woonverzekering heeft met dekking opstal allrisk. Of als u dekking opstal basis heeft, met ruitbreuk als aanvullende dekking. Ook kosten voor noodvoorzieningen zijn tot € 250 meeverzekerd, bijvoorbeeld om tijdelijk een kozijn dicht te maken.
- Maak foto’s van de schade, als dat mogelijk is
- Neem maatregelen om de schade te beperken
Schade herstellen
U kunt uw ruiten en andere schade of verschillende manieren laten herstellen:
- Via een Univé schadehersteller: wij betalen de nota direct aan het herstelbedrijf
- Via een zelf gekozen hersteller: u schiet de kosten zelf voor en wij betalen aan u
Direct online uw schade melden
Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé App. Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:
- De aankoopdatum en het aankoopbedrag van de spullen waar het om gaat
- Als reparatie mogelijk is: de (geschatte) reparatiekosten
Als er door brand schade aan uw spullen is ontstaan, is dit verzekerd als u een woonverzekering met dekking inboedel heeft. Uw veiligheid staat natuurlijk voorop.
- Als het veilig is, neem dan maatregelen om de schade te beperken
- Als het veilig is, maak foto’s van de schade
- Als de brand zo groot is dat de brandweer ter plaatse komt, schakelt de brandweercommandant een zogenaamde salvage-coördinator in. Deze zorgt voor eerste opvang en zal een melding van de schade maken bij Univé
Schade herstellen
U kunt uw spullen of verschillende manieren laten herstellen:
- Via een Univé schadehersteller: wij betalen de nota direct aan het herstelbedrijf
- Via een zelf gekozen hersteller: u schiet de kosten zelf voor en wij betalen aan u
- Zelf herstellen: wij betalen u € 17,50 per uur en een vergoeding voor de herstelmaterialen
Is de schade niet te herstellen? Dan vragen wij een verklaring bevestiging van een erkend schadehersteller.
Direct online uw schade melden
Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé App. Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:
- De aankoopdatum en het aankoopbedrag van de spullen waar het om gaat
- Als reparatie mogelijk is: de (geschatte) reparatiekosten
Waterschade kan ontstaan door hevige neerslag of sneeuw, een kapotte waterleiding of riool, of bijvoorbeeld een kapot waterbed of aquarium. Als u hierdoor schade aan uw spullen heeft en deze onvoorzien is (u had bijvoorbeeld niet het raam open laten staan), is deze verzekerd met een woonverzekering met dekking inboedel.
- Maak foto’s van de schade, als dat mogelijk is
- Neem maatregelen om de schade te beperken
Schade herstellen
U kunt uw spullen of verschillende manieren laten herstellen:
- Via een Univé schadehersteller: wij betalen de nota direct aan het herstelbedrijf
- Via een zelf gekozen hersteller: u schiet de kosten zelf voor en wij betalen aan u
- Zelf herstellen: wij betalen u € 17,50 per uur en een vergoeding voor de herstelmaterialen
Is de schade niet te herstellen? Dan vragen wij een verklaring bevestiging van een erkend schadehersteller.
Direct online uw schade melden
Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé App. Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:
- De aankoopdatum en het aankoopbedrag van de spullen waar het om gaat
- Als reparatie mogelijk is: de (geschatte) reparatiekosten
Onder storm verstaan we wind met een snelheid van tenminste veertien meter per seconde (windkracht 7 of hoger), gemeten door het KNMI. Ook schade door opgewaaide sneeuw tijdens een storm, of neerslagschade tijdens een storm valt onder stormschade. Schade aan uw spullen door een storm zijn verzekerd bij een woonverzekering heeft met dekking inboedel. Schade aan uw huis zelf, zoals weggewaaide dakpannen, zijn verzekerd bij een woonverzekering met dekking opstal.
- Neem zelf maatregelen om de schade te beperken
- Maak foto’s van de schade, als dat mogelijk is
Schade herstellen
U kunt uw spullen of verschillende manieren laten herstellen:
- Via een Univé schadehersteller: wij betalen de nota direct aan het herstelbedrijf
- Via een zelf gekozen hersteller: u schiet de kosten zelf voor en wij betalen aan u
- Zelf herstellen: wij betalen u € 17,50 per uur en een vergoeding voor de herstelmaterialen
Is de schade niet te herstellen? Dan vragen wij een verklaring bevestiging van een erkend schadehersteller.
Direct online uw schade melden
Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé App. Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:
- De aankoopdatum en het aankoopbedrag van de spullen waar het om gaat
- Als reparatie mogelijk is: de (geschatte) reparatiekosten