Ga naar inhoud

APK voor je brommer

Met een auto moet je zo'n 1 keer per jaar naar de APK (algemene periodieke keuring). Bij een bromfiets is dit niet verplicht, of je nu een schakelbrommer, elektrische brommer, snorfiets of ander type brommer hebt. Toch is het met elk type voertuig verstandig om het eens in de zoveel tijd te laten keuren. Zo weet je zeker dat er geen gebreken zijn en je veilig het verkeer in kunt. Lees op deze pagina hoe het precies zit met de APK voor je brommer. 

Is APK voor een bromfiets verplicht? 

Nee, er bestaat geen verplichte APK voor brom- of snorfietsen. Je loopt dus ook geen risico op een boete als je jouw brommer nooit laat keuren. Toch is het goed om dit eens in de zoveel tijd te laten doen. Met een keuring kom je er op tijd achter of bepaalde onderdelen gerepareerd of vervangen moeten worden. Zo voorkom je dat je pech onderweg krijgt of in een gevaarlijke verkeerssituatie belandt. 

Wat wel verplicht is voor brommers, is het afsluiten van een brommerverzekering. Benieuwd naar de kosten van zo'n bromfietsverzekering? Bekijk dan onze pagina bromfietsverzekering kosten.

Wanneer moet mijn bromfiets wel worden gekeurd? 

Hoewel er geen verplichte APK voor bromfietsen is, zijn er situaties waarin je bromfiets wel gekeurd moet worden. Hiervoor moet je naar de RDW. In welke situaties moet je bromfiets gekeurd worden? We zetten ze voor je op een rij. 

Vóór 2007 hoefden bromfietsen nog geen kenteken te hebben. Als je een oude bromfiets uit deze periode hebt, moet je eerst een kenteken aanvragen om hiermee de weg op te kunnen. Om een kenteken te krijgen voor je brommer moet deze eerst gekeurd worden. Tijdens de keuring wordt gecontroleerd of de bromfiets aan de regels voldoet en geen technische gebreken heeft. Is de brommer goedgekeurd? Dan stuurt de RDW je een kentekenbewijs en tenaamstellingscode toe. Daarna kan jouw kentekenplaat worden gemaakt en op de bromfiets worden geplaatst. 

En brommer invoeren vanuit het buitenland? Dan moet deze eerst worden gekeurd voordat je hiermee de weg op mag. Er moet namelijk worden gecontroleerd of de brommer voldoet aan de Nederlandse veiligheidsnormen. Ook kan bij deze keuring worden nagegaan of de bromfiets geen gestolen exemplaar is. Pas als jouw ingevoerde bromfiets is goedgekeurd, krijg je hiervoor een Nederlands kenteken. 

Wanneer je bromfiets mankementen heeft waarmee je niet veilig kunt rijden, kun je een verbod krijgen om hiermee te rijden op de openbare weg. Dit kan ook gebeuren als je een ongeval met je bromfiets hebt gehad waarbij ernstige schade is ontstaan. Jouw brommer krijgt dan de Wacht Op Keuren status (ofwel WOK-status) van de RDW. De mankementen en/of schade moeten in deze gevallen eerst worden gerepareerd voordat je weer op de bromfiets mag rijden. Daarna moet deze worden gekeurd door de RDW. Pas als de brommer weer is goedgekeurd, mag je er weer mee rijden op de openbare weg.  

Ook als je voertuig een nieuwe identiteit krijgt, moet deze door de RDW worden gekeurd voordat je ermee mag rijden op de weg. Wat houdt dit in? Als je bijvoorbeeld zelf een bromfiets hebt gebouwd, is dit een voertuig met een nieuwe identiteit. Maar ook als je een snorfiets hebt laten ombouwen tot brommer, of andersom. Of als je een grote restauratie, reparatie of aanpassing hebt laten uitvoeren. In deze gevallen is een keuring nodig, en krijgt het voertuig vaak ook een nieuw kenteken. 

Vragen? Neem contact op 

Heb je nog vragen over de APK voor je bromfiets? Of ben je benieuwd wat voor gevolgen een keuring heeft voor jouw bromfietsverzekering? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.