Directe Schadeafhandeling: zo werkt het

Sinds 1 juli 2021 is Directe Schadeafhandeling van toepassing bij schade aan WA-verzekerde personenauto’s.

Achtergrond

Als klant heeft u nu de keuze om de schade door Univé af te laten handelen. Bij schade aan uw auto door andermans toedoen moest u, wanneer u niet all risk verzekerd bent en geen verhaalsrechtsbijstand heeft, zelf naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij stappen. De Directe Schadeafhandeling brengt daar verandering in.

Wat verandert er voor u?

Bijna alle soorten schade kunt u melden bij Univé. Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de all risk dekking van de autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking en de WA beperkt cascodekking was dat niet zo: u stapt naar de in dat geval aansprakelijke partij. De verandering naar de Directe Schadeafhandeling heeft dan ook veel voordelen:

  • Schade wordt door Univé sneller afgehandeld;
  • U klopt gewoon aan bij uw eigen verzekeraar en meldt de schade; 
  • Schade wordt eenvoudiger afgehandeld voor u;
  • U behoudt het recht om de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te spreken;
  • Het indienen van een claim kost u én Univé straks minder tijd, omdat niet meer uitgezocht hoeft te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is;
  • U als klant hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij;
  • Als verzekeraar kunnen wij u als klant laten profiteren van dienstverlening die er al is voor eigen all risk verzekerden. Zo kunt u uw voertuig via het netwerk van Univé laten herstellen, zodat u verzekerd bent van kwaliteit en tijdens reparatie bij de aangesloten hersteller een gratis leenauto meekrijgen;

Wanneer is het van toepassing? 

Directe Schadeafhandeling is van toepassing in de volgende gevallen:

  • Bij een botsing met een personenauto, verzekerd op een particuliere polis, met een ander motorrijtuig, waarbij uw auto beschadigd raakt;
  • Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing;
  • Zowel de personenauto als het andere motorrijtuig moet zijn voorzien van een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW.

Directe Schadeafhandeling is nog niet van toepassing bij:

  • Letsel- en overlijdensschade;
  • Wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is;
  • Wanneer de aansprakelijkheid niet komt vast te staan;
  • Wanneer er geen geldige WAM-verzekering is (geschorst, niet toegestane WAM-uitsluiting).

Directe Schadeafhandeling is niet verplicht

U bent niet verplicht om van deze regeling gebruik te maken. Zo kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om de schade te melden op een rechtsbijstandverzekering. Of u verhaalt de schade zelf op de verzekeraar van de aansprakelijke partij.

Wat moet u doen om gebruik te maken van deze regeling?

Meld uw schade op tijd bij Univé en werk mee om de schade af te handelen. Alle schade die u kunt vorderen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij krijgt u vergoed door ons.

Wat nu als uw voertuig total loss is?

Is uw auto total loss en jonger dan 10 jaar, dan moet u afstand doen van uw auto voordat wij de schade kunnen vergoeden. Als u geen afstand doet van uw voertuig, kunnen wij de schade niet met u afhandelen volgens de regeling Directe Schadeafhandeling.

Een klacht indienen

Bent u ontevreden over onze service? Onze klantenservicemedewerkers staan dan voor u klaar. U kunt op deze pagina precies lezen hoe u een klacht kunt indienen.