Ga naar inhoud

Ik ga mijn huis verkopen, wat nu?

Heb je een andere woning op het oog? Dan ga je vaak rond dezelfde tijd je eigen huis verkopen. Maar wat komt daar allemaal bij kijken? Lees hier wat er op je afkomt en hoe je je daarop kan voorbereiden.  

Ga je met of zonder makelaar verkopen?

Dat is een belangrijke eerste keuze die je maakt. Kun je het zelf allemaal of schakel je een expert in tegen een vergoeding? Hier kan je lezen wat een makelaar doet en hoeveel dat zou kosten.

De courtagekosten van een makelaar zijn gemiddeld 1,5% van de koopprijs van een huis. Ga je besparen en alles zelf regelen? Zorg je ervoor dat je een professional aan jouw zijde hebt en dit uit handen kan geven zodat jij meer tijd/minder stress hebt? Dit is helemaal jouw keuze. Maak dus even een goede afweging.

Een vraagprijs bepalen

Om jouw huis te verkopen, moet je weten wat het waard is én wat jij er zelf aan hebt gedaan om de waarde te verhogen. Gegevens kan je opvragen bij het kadaster, of je kan een taxateur inhuren om zo een exacte indicatie te krijgen. Zo krijg je een richting voor een verkoopprijs.

Een energielabel aanvragen voor je huis

Om sneller te kunnen verkopen, is het fijn als potentiële kopers inzicht krijgen in het verbruik van jouw huis. Een energielabel kan hieraan bijdragen. Sinds 2008 is een energielabel verplicht bij oplevering, verkoop en verhuur van een woning. Hoe beter jouw label, des te soepeler de verkoop kan verlopen. Meer lezen over energielabels? Dat kan in dit artikel over het energielabel.

Het huis verkoopklaar maken

Dit is vaak een emotionele stap voor mensen. Ineens gaan er een hoop spullen het huis uit en moet je ervoor zorgen dat jouw huis ‘als nieuw’ (of in ieder geval neutraal) oogt. Zorg er hierbij voor dat je de muren indien nodig een neutraal tintje geeft en mooie foto’s maakt. Dan kan jouw huis zo op het internet en ben je klaar om kijkers te ontvangen. 

Documenten klaar hebben

Bij verkoop heb je ook een aantal documenten nodig. Zorg er dus voor dat je het volgende allemaal in huis hebt;

  • het eigendomsbewijs van het huis
  • het energielabel
  • vragenlijst (over de staat van het huis en andere details. Niet verplicht, maar wel handig!)
  • roerendezakenlijst
  • aanslag gemeentelijke belastingen
  • de jaarafrekening energie
  • de splitsingsakte (bij een appartement)
  • overige VvE-documenten (bij een appartement) zoals de laatste notulen.

Houd ook rekening met de meldplicht, bij gebreken in het huis. Bekijk wat verkoopstrategieën zodat je krijgt wat je voor jouw huis wilt hebben en ook wat voor mensen je wilt aantrekken naar jouw huis. Als je dit alles op orde hebt, dan is het goed geregeld en gaat de verkoop een stuk soepeler.

Meer weten over verhuizen of een hypotheek?

Als onafhankelijk hypotheekadviseur (en Financieel Adviseur Duurzaam Wonen) denkt Univé graag met je mee. We vertellen je via hypotheekadvies snel wat de mogelijkheden zijn als het gaat om een hypotheek. Maak een afspraak in een Univé-winkel bij jou in de buurt of kies voor een (beeld)belafspraak. We kennen de hypotheekmarkt en de lokale subsidies als geen ander. De kosten van een eerste oriënterend gesprek neemt Univé voor haar rekening.