Ga naar inhoud

Glas repareren in je woning

Glasschade in je woning, bijvoorbeeld een thermische breuk of schade aan je glas in lood, is erg vervelend. Dit wil je natuurlijk zo snel mogelijk laten herstellen. Wat vergoedt je woonverzekering in deze situatie? Je leest het op deze pagina. 

Vergoedt mijn woonverzekering glasreparatie of het vervangen van ruiten? 

Een woonverzekering van Univé vergoedt schade aan je glas in een aantal situaties. Hiervoor heb je wel de aanvullende dekking Ruitbreuk nodig bij je woonverzekering. Deze dekking kun je zowel bij een inboedelverzekering als een opstalverzekering afsluiten. Als je in een huurwoning woont en dus alleen een inboedelverzekering kunt afsluiten, kun je jouw glas dus ook goed verzekeren. Je krijgt dan een vergoeding bij: 

  • Breuk van glazen of kunststof in ramen, deuren, het dak en dakkoepels van je huis of een ander gebouw. 

  • Breuk van (douche)deuren of doucheschermen van glas of kunststof. 

Gebroken glas kan ook schade veroorzaken aan je woning of spullen. Deze schade is bij de woonverzekeringen van Univé standaard verzekerd. Bij schade aan je woning of inboedel door bijvoorbeeld glasscherven, gebroken spiegels of een gebroken aquarium of terrarium krijg je een vergoeding.  

Dit geldt ook als je schade aan een spiegel hebt door glasbreuk of schade aan (de inhoud van) een aquarium of terrarium dat is gebroken. Hier heb je ook recht op als je niet de aanvullende dekking Ruitbreuk hebt bij je woonverzekering. 

Welke glasschades worden niet vergoed? 

Er zijn ook glasschades die buiten de dekking van je woonverzekeringen vallen. Bij deze schades krijg je geen vergoeding voor de glasreparatie of het vervangen van de ruiten. Ook niet als je de aanvullende dekking Ruitbreuk hebt afgesloten. De volgende schades worden niet vergoed: 

  • Lekkage van dubbel glas

  • Schade aan brandschilderingen, beschilderingen of opschriften op of in het glas

  • Schade die komt door - of ontstaat tijdens - het (ver)plaatsen, veranderen, versieren of bewerken van glas 

  • Schade aan glas door verzakking, verbouwing of bouw van de woning of een ander gebouw 

  • Schade aan glas in windschermen en/of in schuttingen in de tuin of het dakterras 

  • Schade aan glas in kassen of broeibakken 

Hoe meld ik glasschade bij Univé? 

Bij Univé kun je glasschade op een aantal manieren melden. Zo doe je dat: 

  • Spoednummer: 24/7 bereikbaar

Heb je hulp nodig bij een noodgeval? Bel dan naar de Univé Alarmcentrale op 0592 348 112. Dit nummer is 24/7 bereikbaar. Gebruik dit nummer alleen bij een ramp of enorme schade. Deze kun je namelijk niet zelf online melden. 

  • Meld je schade online

Je kunt glasschade 24 uur per dag eenvoudig online melden via Mijn Univé. Je beantwoordt daarbij een paar vragen en verstuurt online je gegevens naar ons. Heb je nog geen account? Maak hier jouw account aan

  • Schade melden via de Univé App

Heb je de Univé App? Meld jouw glasschade dan direct via de app. Als je de app nog niet hebt, kun je die hier downloaden. 

  • Persoonlijk contact met een medewerker

Bekijk al onze contactgegevens of kom langs bij een Univé-winkel bij jou in de buurt. 

Wat krijg ik vergoed bij glasschade? 

Als je glasschade hebt die onder de dekking van je woonverzekering valt, krijg je de volgende zaken vergoed: 

  • Kosten van een nieuwe ruit en glaslatten 

De kosten van een nieuwe ruit, vergelijkbaar met je oude ruit, worden vergoed. Soms moet je glas door het Bouwbesluit worden vervangen door een andere glassoort. In dat geval betalen wij ook de extra kosten. Als de glaslatten van je ruit kapotgaan bij het plaatsen van de nieuwe ruit, krijg je ook nieuwe glaslatten vergoed. 

  • Kosten voor het plaatsen van een nieuwe ruit

Wij vergoeden ook de kosten voor het plaatsen van de nieuwe ruit. 

  • Kosten voor noodmaatregelen

Als je ruit niet meteen vervangen kan worden, vergoeden wij de kosten voor noodmaatregelen. Bijvoorbeeld het plaatsen van een noodvoorziening, zoals een houten plaat, voor je kapotte raam om het weer buiten te houden. De kosten van het materiaal en het plaatsen van deze noodvoorziening krijg je vergoed. 

Vragen? Neem contact op 

Twijfel je of jouw glasschade onder de dekking van je woonverzekering valt? Of heb je nog vragen over de glasverzekering? Neem dan gerust contact op met onze Klantenservice. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk en helpen je graag verder.