Ga naar inhoud

Veelgestelde vragen overzicht

Heeft u vragen over uw verzekeringen of over het melden van schade? Kies hieronder in welk thema uw vraag valt en krijg gemakkelijk antwoord op uw vraag.

Veelgestelde vragen over Mijn Univé

Ja, je kunt bij Univé online declareren via Mijn Univé Zorg en de Univé app. Je kunt je declaraties ook online inzien.

Ja, dat kan. Je kunt je adres wijzigen onder het kopje ‘Mijn Gegevens.’

Mijn Univé is een persoonlijke, beschermde omgeving waar je 24 uur per dag je Univé-verzekeringen kunt inzien en wijzigen. Ook kun je schades melden of bijvoorbeeld een verhuizing of wijziging in je gezinssamenstelling doorgeven.

Mijn Univé Zorg is een persoonlijke, beschermde online omgeving om alles rondom je Univé-zorgverzekering 24 uur per dag te regelen. Nadat je bent ingelogd met DigiD kun je makkelijk declaraties indienen, berichten bekijken of je verzekering wijzigen.

Als je je wachtwoord vergeten bent, kun je via de link ‘Uw wachtwoord vergeten?’ een nieuw wachtwoord aanvragen. Op het vervolgscherm vul je je e-mailadres in, daarna ontvang je van ons een mail met een link om het wachtwoord te wijzigen. Weet je niet meer welk e-mailadres je hebt gebruikt? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Vanwege veiligheid is de link in de mail 14 dagen geldig. Heb je je account niet binnen die tijd geactiveerd? Maak dan opnieuw een account aan.

Op de beginpagina van Mijn Univé kies je voor ‘Account aanmaken’. Vervolgens kun je kiezen uit twee manieren om een Mijn Univé-account aan te maken;

1. Kies je voor 'Identificeren met iDIN' dan verifieer je jezelf eenvoudig via je eigen bank. Je gegevens zijn hierdoor gelijk bij ons bekend en worden alvast voor je ingevuld. Je hoeft alleen nog maar een wachtwoord aan te maken en je hebt direct toegang tot Mijn Univé.

2. Kies je voor ‘Identificeren zonder iDIN’ dan moet je zelf je persoonlijke gegevens invullen en een wachtwoord aanmaken. Je ontvangt hierna een bevestigingsmail met een activeringslink om je account te activeren. Hierna heb je direct toegang tot Mijn Univé.

Wanneer je een account aanmaakt en kiest voor 'Identificeren zonder iDIN', ontvang je een bevestigingsmail met een activeringslink om je account te activeren. Heb je deze niet ontvangen? Controleer dan eerst je spambox in je e-mailaccount. Als de mail ook niet hierin staat, heb je mogelijk je e-mailadres verkeerd gespeld. Maak dan opnieuw een account.

Lukt het ook dan niet om je account te activeren? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Nee, je zorgverzekering kun je inzien in Mijn Univé Zorg. Hier log je in met DigiD.

Wijzigingen van bijvoorbeeld je e-mailadres of telefoonnummer verwerken we direct en zijn meteen zichtbaar. Wijzig je je adres of een verzekering? Dan moet het systeem deze eerst verwerken, binnen 5 dagen zijn deze wijzigingen zichtbaar.

Hiervoor heb je een DigiD nodig. Dit kun je aanvragen bij een aantal Nederlandse gemeenten. Lees meer op digid.nl.

Je inlognaam voor Mijn Univé is het e-mailadres waarmee je bij ons bekend bent. Weet je niet meer welk e-mailadres dat is? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Ja, je krijgt alleen toegang tot Mijn Univé Zorg via DigiD, een erkende en veilige methode. DigiD wordt ook gebruikt door bijvoorbeeld de Belastingdienst en gemeenten. Natuurlijk gaan we zorgvuldig met je gegevens om. Ook voor Mijn Univé Zorg geldt het privacybeleid van Univé.

Je kunt alleen een Mijn Univé-account aanmaken als er verzekeringen op jouw naam staan. Je partner of kind(eren) kunnen geen account maken om de verzekeringen van het gezin in te zien.

Univé vindt beveiliging belangrijk. Wij maken gebruik van het zogenaamde SSL-protocol, hiermee is de lijn tussen je computer of telefoon en de Univé-site goed beveiligd. Hierdoor is het voor anderen nagenoeg onmogelijk om je gegevens te onderscheppen. Zelf kun je ook bijdragen aan de veiligheid. Maak je wachtwoord voor Mijn Univé bijvoorbeeld niet te makkelijk en deel je wachtwoord niet met anderen.

Alleen de hoofdverzekerde kan in Mijn Univé Zorg gezinsleden toevoegen of wijzigingen doorvoeren. Ook facturen en post gaan naar de hoofdverzekerde.

In Mijn Univé en Mijn Univé Zorg kun je op een veilige manier online je verzekeringen bekijken. Tot Mijn Univé Zorg heb je alleen toegang als je een Univé zorgverzekering hebt. Hier log je in met DigiD en kun je bijvoorbeeld declaraties indienen.

In Mijn Univé vind je alle andere verzekeringen van Univé. Hier log je in met je e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord. Je kunt hier bijvoorbeeld je verzekeringen wijzigen en schade melden.

Wanneer je een account aanmaakt en kiest voor 'Identificeren zonder iDIN', ontvang je een bevestigingsmail met een activeringslink om je account te activeren. Voor de veiligheid sturen we een e-mail naar het door jou opgegeven e-mailadres. Door in de mail op de activeringslink te klikken, activeer je je Mijn Univé-account.

In Mijn Univé vind je geen verzekeringen van ZEKUR. Hiervoor kun je terecht bij de klantenservice van ZEKUR.

Veelgestelde vragen over de Univé app

Een pincode is na inloggen 3 maanden geldig. Maar let op: Als u 3 maanden lang niet met uw pincode inlogt, komt deze te vervallen. Dan moet u opnieuw een pincode instellen.

In het scherm waarmee u kunt inloggen met uw pincode vindt u de link 'Ik weet mijn pincode niet'. Na een klik daarop kunt u als alternatief kiezen voor inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord. Na een klik op 'Ga door' kunt u daadwerkelijk inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord en aansluitend een 5-cijferige pincode instellen.

Elke pincode is gekoppeld aan één specifieke telefoon. Gebruikt u meerdere toestellen, dan moet u voor elke telefoon een eigen 5-cijferige pincode instellen. Dit mag natuurlijke dezelfde pincode zijn, maar dat hoeft niet.

In de Univé App krijgt u onder het kopje 'Zorgverzekering' alleen een zorgverzekering te zien als u die bij Univé heeft afgesloten. Een zorgverzekering bij een andere zorgverzekeraar kunt u niet koppelen in de app.

Nee, de app kan niet op alle Android- en iOS-apparaten worden geïnstalleerd. Voor Android is minimaal versie 6.0 nodig. Voor iOS is dit minimaal versie 13.0.

Een foutmeldingsscherm kan wijzen op een tijdelijke verstoring in de systemen van Univé. Probeert u het op een later moment nog eens. Blijft het foutmeldingsscherm verschijnen na het inloggen, neemt u dan contact op met de Klantenservice.

Waarschijnlijk bent u niet ingelogd via de DigiD van de hoofdverzekerde, maar via die van eeen gezinslid. Bij een zorgverzekering zijn gezinsleden gekoppeld aan een hoofdverzekerde. Is in de app niet de DigiD van de hoofdverzekerde, maar van een gezinslid gekoppeld? Dan lost u dit in twee stappen op:
1. Maak de huidige DigiD-koppeling ongedaan. Dat kan in het menu via [Uw gegevens] en vervolgens [Zorggegevens]. Klik onder in dat scherm op de knop 'DigiD ontkoppelen'.
2. Koppel de DigiD van de hoofdverzekerde in de app.

Ja, u kunt in de app inloggen met gezichtsherkenning (Face ID) als uw apparaat dat toestaat. U kunt dit instellen nadat u met uw e-mailadres en wachtwoord bent ingelogd.

Ja, u kunt inloggen met uw vingerafdruk (Touch ID). Dit kunt u instellen nadat u met uw e-mailadres en wachtwoord bent ingelogd.

Heeft u een vraag die hier niet tussen staat? Neemt u dan contact op met onze Klantenservice. Wij zijn bereikbaar per telefoon, WhatsAppFacebook en Twitter.

De pincode/toegangscode kiest u zelf en is bedoeld om voortaan snel mee te kunnen inloggen. U bepaalt zelf de 5 cijfers van uw code. Daarbij mag eenzelfde cijfer maximaal 2 keer voorkomen.

U kunt de app downloaden via de App Store en via de Play Store.

Deze storing komt voor wanneer de internetverbinding van de telefoon niet optimaal werkt.  Ook kan deze situatie optreden wanneer er een storing is in het systeem van DigiD. Probeert u het dan later nog eens.

Dit kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak, is dat de telefoon of tablet in de energiebesparingsmodus staat. Dan sluit de app volledig af zodra DigiD wordt geopend. Hierdoor komt u steeds terug op het beginscherm van de registratie. En is het afronden van de registratie niet mogelijk. Schakel de energiebesparingsmodus uit en probeer het opnieuw.

Waar vind ik de energiebesparingsmodus van mijn apparaat?
Controleer of u 1 van de volgende energiebesparingsmethodes aan hebt staan. Staat 1 van deze methodes aan? Schakel deze dan uit en start de registratie opnieuw. 

  • Een energiebesparing app.
  • De energiebesparingsmodus van uw apparaat. U vindt de energiebesparingsmodus voor IOS 11 (en hoger) en Android 10 (en hoger) terug bij ‘Instellingen’ en ‘Batterij’. Voor Android lager dan versie 10 vindt u dit terug bij  ‘Instellingen’, ‘Apparaatonderhoud’, ‘Batterij’.

Om veiligheidsredenen mogen apps alleen bestanden op een toestel opslaan wanneer u daar zelf toestemming voor heeft gegeven. Daarom moet u de Univé App eenmalig toegang tot uw bestanden geven, zodat de afbeelding van uw zorgpas op uw toestel kan worden opgeslagen.

Als u een nieuwe verzekering afsluit, moet die eerst worden beoordeeld. Pas als Univé uw aanvraag heeft geaccepteerd, kunt u deze in de app vinden in uw verzekeringsoverzicht.

Dit heeft een technische oorzaak. In ons systeem is het nu (nog) niet mogelijk om bij elke verzekering alleen de specifieke verzekeringsdocumenten te tonen. Op termijn krijgt u wel de specifieke documenten per verzekering te zien.

Nee, de app is niet ontwikkeld om goed te werken op een tablet of iPad. Het is mogelijk dat de app wel opent, maar het scherm is niet geschikt gemaakt voor weergave op een tablet of iPad. De kans bestaat dan dat u bepaalde onderdelen op de verkeerde plaats in het scherm ziet.

Nee, op een Windows-telefoon werkt de app niet.

Veelgestelde vragen over IBAN

Veelgestelde vragen over iDIN

Zeker. IDIN zorgt voor digitale veiligheid. Want iDIN is gebaseerd op internetbankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDIN net zo veilig is als internetbankieren.

Ja dat mag, omdat Univé zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) houdt en de gegevens alleen gebruikt voor de doeleinden die Univé aan haar klanten bekend heeft gemaakt.

Nee, de overheid biedt iDIN en DigiD naast elkaar aan. Bij sommige websites kun je zelf kiezen of je gebruik wilt maken van iDIN of DigiD.

Is iDIN tijdelijk niet beschikbaar, dan kun je ervoor kiezen om een Mijn Univé-account aan te maken zonder identificeren via iDIN. Je vult dan zelf je persoonlijke gegevens in.

iDIN is een veilige online identificatie- en inlogmethode die is ontwikkeld door banken. Ook de overheid en verzekeringsmaatschappijen, zoals Univé, maken gebruik van iDIN.  De ‘iD’ van iDIN staat voor iDentificeren en de ‘IN’ staat voor INloggen. Want met iDIN kun je veilig en gemakkelijk online identificeren.

Nadat je je via iDIN hebt geïdentificeerd, krijgt Univé toegang tot één of meer van de volgende gegevens: je voorletter(s), achternaam, woonadres, leeftijdsindicatie (18 jaar of ouder), geboortedatum, geslacht, e-mail en/of telefoonnummer. Univé krijgt dus geen toegang tot je bankgegevens.

Veelgestelde vragen over online afsluiten

Dat kan. Je kunt dit doorgeven bij het afsluiten van je verzekering, of je rekeningnummer aanpassen in Mijn Univé.

Bij Univé betaal je via automatisch incasso. Je bepaalt zelf in hoeveel termijnen je betaalt: per maand of per jaar. Kies je voor jaarbetaling bij onze zorgverzekering? Dan krijg je 1% korting op je premie.

Als je de verzekering meteen wilt laten ingaan, kies je als ingangsdatum vandaag. Wil je de verzekeringsdatum later laten ingaan? Dan kan dat natuurlijk ook. Selecteer dan de juiste datum

Heb je vragen over de wettelijke regelingen rondom verzekeringen? Kijk dan op de website Wijzer in geldzaken. Daar lees je per verzekering waar je op moet letten.