Ga naar inhoud

Veelgestelde vragen overzicht

Heeft u vragen over uw verzekeringen of over het melden van schade? Kies hieronder in welk thema uw vraag valt en krijg gemakkelijk antwoord op uw vraag.

Veelgestelde vragen over Mijn Univé

​Misschien komt dit omdat u verzekerd bent via een volmacht. Dan kunt u geen gebruikmaken van Mijn Univé Zorg. Kunt u niet inloggen, maar hoort u wel toegang te hebben tot Mijn Univé Zorg? Neem dan contact met ons op, via 072 527 75 95.

Op het eerste scherm (het inlogscherm) van Mijn Univé dient u uw inlognaam en wachtwoord in te vullen. Uw inlognaam is uw e-mailadres.​

​U hebt hiervoor een DigiD nodig. Deze kunt u aanvragen en activeren bij de balies van een beperkt aantal Nederlandse gemeenten.  Lees meer op www.digid.nl

​Dat hangt ervan af. Wijzigingen in uw e-mailadres of telefoonnummer worden vrijwel direct verwerkt. Maar geeft u een wijziging door in uw adres of in een verzekering, dan zijn de nieuwe gegevens na 5 dagen zichtbaar. Die moeten eerst in het systeem worden verwerkt.​

​U kunt Mijn Univé alleen aanvragen als er verzekeringen op uw naam staan. Dus alleen als u de hoofdverzekerde bent. Uw partner of kind(eren) kunnen geen eigen Mijn Univé-account aanvragen. Maar als zij zelf verzekeringen op hun eigen naam hebben bij Univé, dan kan dat wel.​

Nee, dat is niet mogelijk. U dient uw adreswijziging aan ons door te geven. Dit kan bv. telefonisch via onze Klantenservice Zorg: 072 527 7595 (ma-vr 08:00 - 20:00 en za 09:00 - 13:00).

​Ja, u kunt bij Univé online declareren via Mijn Univé Zorg. U kunt ook uw declaraties online inzien.

Nee, u kunt alleen nog maar met DigiD inloggen. We hebben hiervoor gekozen omdat dit een erg veilige inlogmethode is. U gebruikt uw DigiD bijvoorbeeld ook voor het doen van uw belastingaangifte.

​In het verzekeringsoverzicht van Mijn Univé kunt u geen verzekeringen van ZEKUR terugvinden. Hiervoor kunt u terecht bij ZEKUR via klantenservice van ZEKUR​.

Wanneer u een Mijn Univé-account aanmaakt en kiest voor 'Identificeren zonder iDIN', ontvangt u een bevestigingsmail met een activerings link om uw account te activeren. Uit veiligheidsoverwegingen sturen wij deze mail naar het door u opgegeven e-mailadres. Door in de mail op de activerings link te klikken activeert u uw Mijn Univé-account en heeft u direct toegang tot Mijn Univé.

​Dat komt omdat de een verzekeringnemer is (de hoofdverzekerde op de polis) en de ander een medeverzekerde. Alleen verzekeringnemers kunnen gezinsleden bijschrijven en wijzigingen doorvoeren. De facturen en post gaan ook alleen naar de verzekeringnemer.

​Zowel Mijn Univé als Mijn Univé Zorg zijn persoonlijke, beveiligde omgevingen waarin u uw verzekeringsgegevens online kunt inzien en beheren. Het grootste verschil:

  • Via Mijn Univé krijgt u de gegevens van al uw Univé-verzekeringen te zien, kunt u uw persoonlijke gegevens en verzekeringen wijzigen, online uw schade melden en uw correspondentie inzien. U kunt inloggen met uw e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord. Uw zorgverzekering kunt u niet wijzigen in Mijn Univé; dit kan via Mijn Univé Zorg.
  • Via Mijn Univé Zorg heeft u toegang tot alleen de gegevens van uw Univé-zorgverzekering. Toegang krijgt u met uw DigiD. U kunt hier meer, zoals uw zorgverzekering wijzigen of een overzicht van uw declaraties of facturen inzien.

​Mijn Univé is een persoonlijke, beschermde omgeving om uw Univé-verzekeringen 24 uur per dag online te beheren. Nadat u bent ingelogd, kunt u er eenvoudig uw persoonlijke gegevens inzien en heeft u online inzage in uw verzekeringsgegevens. Ook online uw verzekeringen wijzigen, uw schade melden en een verhuizing doorgeven behoort tot de mogelijkheden.​

Mijn Univé Zorg is een persoonlijke, beschermde online omgeving om uw Univé-zorgverzekering 24 uur per dag online te beheren. Nadat u met uw DigiD bent ingelogd, kunt u er eenvoudig uw verzekering wijzigen, uw berichten bekijken en  uw persoonlijke gegevens beheren.

Op het eerste scherm (het inlogscherm) van Mijn Univé dient u uw inlognaam en wachtwoord in te vullen. Weet u uw wachtwoord niet meer, klik dan in dat scherm op de link ‘Uw wachtwoord vergeten?’. U kunt dan op een vervolgscherm uw e-mailadres invullen. Kort daarna krijgt u op dat e-mailadres een mailtje met een link waarmee u uw wachtwoord kunt wijzigen.

Univé heeft beveiliging hoog in het vaandel staan. Bij het versturen van uw persoonlijke gegevens van uw computer naar de Univé-site en andersom maken wij gebruik van het zogenaamde SSL-protocol. Hiermee is de lijn tussen uw computer en de Univé-site goed beveiligd. Hierdoor is het voor derden nagenoeg onmogelijk om uw gegevens te onderscheppen. U kunt zelf ook bijdragen aan de beveiliging van uw gegevens. Wanneer u uw wachtwoord voor Mijn Univé kiest, neem dan niet een voor de hand liggende combinatie (dus niet uw eigen naam of uw geboortedatum). Andere tips: vertel uw wachtwoord niet aan anderen, vergeet niet uw browservenster te sluiten en meld u af zodra u klaar bent op de Univé-site.​

​Ja, u krijgt alleen toegang tot Mijn Univé Zorg via DigiD, een erkende en veilige methode. DigiD wordt ook gebruikt door de Belastingdienst, gemeenten en andere grote overheidsinstanties. Vanzelfsprekend gaan wij zorgvuldig met uw gegevens om. Veiligheid en vertrouwen staan bij ons voorop. Ook voor Mijn Univé Zorg geldt het privacybeleid van Univé.

Uit veiligheidsoverwegingen is de link 14 dagen actief. Heeft u het account niet binnen deze tijd bevestigd? Dan moet u zich opnieuw aanmelden.​

Op www.unive.nl/mijnunive kiest u voor ‘Account aanmaken’. Vervolgens kunt u kiezen uit twee manieren om een Mijn Univé-account aan te maken;

1. Kiest u voor 'Identificeren met iDIN'dan verifieerd u zichzelf eenvoudig via uw eigen bank. Uw gegevens zijn hierdoor gelijk bij ons bekend en worden alvast voor u ingevuld. U hoeft alleen nog maar een wachtwoord aan te maken en u heeft direct toegang tot Mijn Univé.

2. Kiest u voor ‘Identificeren zonder iDIN’ dan moet u zelf uw persoonlijke gegevens invullen en een wachtwoord aanmaken. U ontvangt hierna een bevestigingsmail met een activerings link om uw account te activeren. Hierna heeft u direct toegang tot Mijn Univé.

Nee, met alleen een zorgverzekering heeft u voldoende aan Mijn Univé Zorg. U logt in met uw DigiD. Vervolgens regelt u eenvoudig uw zorgzaken online.​​

Wanneer u een account aanmaakt en kiest voor 'Identificeren zonder iDIN', ontvangt u een bevestigingsmail met een activerings link om uw account te activeren. Heeft u deze niet ontvangen? Controleer dan eerst uw spambox in uw e-mailaccount. Als de mail ook niet hierin staat, heeft u mogelijk uw e-mailadres verkeerd gespeld en moet u zich opnieuw aanmelden. Blijft u problemen houden? Bel dan onze Klantenservice op 0592 349 345

Veelgestelde vragen over de Univé app

In de Univé App krijgt u onder het kopje 'Zorgverzekering' alleen een zorgverzekering te zien als u die bij Univé heeft afgesloten. Een zorgverzekering bij een andere zorgverzekeraar kunt u niet koppelen in de app.

Nee, de app kan niet op alle Android- en iOS-apparaten worden geïnstalleerd. Voor Android is minimaal versie 6.0 nodig. Voor iOS is dit minimaal versie 13.0.

Een foutmeldingsscherm kan wijzen op een tijdelijke verstoring in de systemen van Univé. Probeert u het op een later moment nog eens. Blijft het foutmeldingsscherm verschijnen na het inloggen, neemt u dan contact op met de Klantenservice.

Waarschijnlijk bent u niet ingelogd via de DigiD van de hoofdverzekerde, maar via die van eeen gezinslid. Bij een zorgverzekering zijn gezinsleden gekoppeld aan een hoofdverzekerde. Is in de app niet de DigiD van de hoofdverzekerde, maar van een gezinslid gekoppeld? Dan lost u dit in twee stappen op:
1. Maak de huidige DigiD-koppeling ongedaan. Dat kan in het menu via [Uw gegevens] en vervolgens [Zorggegevens]. Klik onder in dat scherm op de knop 'DigiD ontkoppelen'.
2. Koppel de DigiD van de hoofdverzekerde in de app.

Ja, u kunt in de app inloggen met gezichtsherkenning (Face ID) als uw apparaat dat toestaat. U kunt dit instellen nadat u met uw e-mailadres en wachtwoord bent ingelogd.

Ja, u kunt inloggen met uw vingerafdruk (Touch ID). Dit kunt u instellen nadat u met uw e-mailadres en wachtwoord bent ingelogd.

Heeft u een vraag die hier niet tussen staat? Neemt u dan contact op met onze Klantenservice. Wij zijn bereikbaar per telefoon, WhatsAppFacebook en Twitter.

De pincode/toegangscode kiest u zelf en is bedoeld om voortaan snel mee te kunnen inloggen. U bepaalt zelf de 5 cijfers van uw code. Daarbij mag eenzelfde cijfer maximaal 2 keer voorkomen.

U kunt de app downloaden via de App Store en via de Play Store.

Deze storing komt voor wanneer de internetverbinding van de telefoon niet optimaal werkt.  Ook kan deze situatie optreden wanneer er een storing is in het systeem van DigiD. Probeert u het dan later nog eens.

Dit kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak, is dat de telefoon of tablet in de energiebesparingsmodus staat. Dan sluit de app volledig af zodra DigiD wordt geopend. Hierdoor komt u steeds terug op het beginscherm van de registratie. En is het afronden van de registratie niet mogelijk. Schakel de energiebesparingsmodus uit en probeer het opnieuw.

Waar vind ik de energiebesparingsmodus van mijn apparaat?
Controleer of u 1 van de volgende energiebesparingsmethodes aan hebt staan. Staat 1 van deze methodes aan? Schakel deze dan uit en start de registratie opnieuw. 

  • Een energiebesparing app.
  • De energiebesparingsmodus van uw apparaat. U vindt de energiebesparingsmodus voor IOS 11 (en hoger) en Android 10 (en hoger) terug bij ‘Instellingen’ en ‘Batterij’. Voor Android lager dan versie 10 vindt u dit terug bij  ‘Instellingen’, ‘Apparaatonderhoud’, ‘Batterij’.

Om veiligheidsredenen mogen apps alleen bestanden op een toestel opslaan wanneer u daar zelf toestemming voor heeft gegeven. Daarom moet u de Univé App eenmalig toegang tot uw bestanden geven, zodat de afbeelding van uw zorgpas op uw toestel kan worden opgeslagen.

Als u een nieuwe verzekering afsluit, moet die eerst worden beoordeeld. Pas als Univé uw aanvraag heeft geaccepteerd, kunt u deze in de app vinden in uw verzekeringsoverzicht.

Dit heeft een technische oorzaak. In ons systeem is het nu (nog) niet mogelijk om bij elke verzekering alleen de specifieke verzekeringsdocumenten te tonen. Op termijn krijgt u wel de specifieke documenten per verzekering te zien.

Nee, de app is niet ontwikkeld om goed te werken op een tablet of iPad. Het is mogelijk dat de app wel opent, maar het scherm is niet geschikt gemaakt voor weergave op een tablet of iPad. De kans bestaat dan dat u bepaalde onderdelen op de verkeerde plaats in het scherm ziet.

Nee, op een Windows-telefoon werkt de app niet.

Een pincode is na inloggen 3 maanden geldig. Maar let op: Als u 3 maanden lang niet met uw pincode inlogt, komt deze te vervallen. Dan moet u opnieuw een pincode instellen.

In het scherm waarmee u kunt inloggen met uw pincode vindt u de link 'Ik weet mijn pincode niet'. Na een klik daarop kunt u als alternatief kiezen voor inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord. Na een klik op 'Ga door' kunt u daadwerkelijk inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord en aansluitend een 5-cijferige pincode instellen.

Elke pincode is gekoppeld aan één specifieke telefoon. Gebruikt u meerdere toestellen, dan moet u voor elke telefoon een eigen 5-cijferige pincode instellen. Dit mag natuurlijke dezelfde pincode zijn, maar dat hoeft niet.

Veelgestelde vragen over IBAN

Dat kan. Sinds 1 januari 2017 kunt u dit zelf regelen via Mijn Univé.​​

Nee, u hoeft dit niet aan ons door te geven. Univé hanteert nu nog het ‘oude’ rekeningnummer. Vanaf de zomer van 2013 worden alle rekeningnummers automatisch door ons omgezet naar IBAN’s, te beginnen bij uw zorgverzekering. Na deze aanpassingen zullen wij u pas om uw IBAN-rekeningnummer vragen.​

Uw IBAN is de nieuwe weergave van uw rekeningnummer. In Nederland bestaat deze uit 18 tekens. De IBAN vervangt uw huidige rekeningnummer.

In het komende jaar zullen steeds meer organisaties u om uw IBAN vragen. Uw IBAN vindt u nu al in uw internetbankierenomgeving of op uw rekeningafschrift. De Nederlandse IBAN bestaat uit uw huidige rekeningnummer voorafgegaan door de landcode NL, een controlegetal (2 cijfers), de 4-lettercode van uw bank plus één of meer nullen. Meer informatie hierover leest u op www.creditcard.nl/ibanconverter.​

Veelgestelde vragen over iDIN

In dat geval krijgt u de melding dat u de Univé App kunt downloaden. Nadat u dat heeft gedaan en eenmalig in de app bent ingelogd met uw Mijn Univé-account, kunt u voortaan in Mijn Univé inloggen via smartphone.

Zeker. IDIN zorgt voor digitale veiligheid. Want iDIN is gebaseerd op internetbankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDIN net zo veilig is als internetbankieren.

Nee, overheidsinstanties (zoals de Belastingdienst) willen iDIN naast DigiD aanbieden. Bezoekers van hun websites kunnen dan zelf kiezen of ze zich willen identificeren met iDIN of op een andere manier, bv. met DigiD.

Ja dat mag, omdat Univé zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) houdt en de gegevens alleen gebruikt voor de doeleinden die Univé aan haar klanten bekend heeft gemaakt.

Is iDIN tijdelijk niet beschikbaar, dan kunt u altijd kiezen voor een andere inlogmethode die Univé aanbiedt.

iDIN is een veilige online identificatie- en inlogmethode die is ontwikkeld door de banken en ook wordt gebruikt door allerlei overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en webwinkels. Met iDIN kunt u zich bij hen op een uniforme manier kenbaar maken. Zo hoeft u bij het inloggen niet steeds verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden.
De ‘iD’ van iDIN staat voor iDentificeren en de ‘IN’ staat voor INloggen. Want met iDIN kunt u zich veilig en gemakkelijk online identificeren en kunt u inloggen op de websites van bedrijven zoals Univé.

Nadat u zich via iDIN kenbaar heeft gemaakt, krijgt Univé toegang tot één of meer van de volgende gegevens: uw voorletter(s), achternaam, woonadres, leeftijdsindicatie (18 jaar of ouder), geboortedatum, geslacht, e-mail en/of telefoonnummer. Univé krijgt dus nadrukkelijk geen toegang tot uw bankgegevens.

Als u een account voor Mijn Univé heeft, kunt u op twee manieren inloggen:

  • De traditionele manier: inloggen met e-mailadres en wachtwoord.
  • De nieuwe manier: inloggen via smartphone.
    Hiervoor heeft u wel de Univé App op uw smartphone nodig.
    U vult op uw computer uw e-mailadres in, drukt op de knop [Stuur mij een melding], selecteert de smartphone waarop u een melding wilt krijgen, switcht naar uw smartphone waar u in de Univé App bevestigt dat u op uw computer wilt inloggen in Mijn Univé. Vervolgens krijgt u de melding dat u op uw computer bent ingelogd in Mijn Univé. Zo hoeft u voortaan geen wachtwoorden meer te onthouden.

U kunt op twee manieren een account voor Mijn Univé aanmaken:

  • De traditionele manier: identificeer u zonder iDIN.
    U vult eenmalig een aantal gegevens in, ontvangt aansluitend een bevestigingsmail en bevestigt daarin uw e-mailadres. Daarmee weten we wie u bent, heeft u een account voor Mijn Univé aangemaakt en kunt u voortaan inloggen in Mijn Univé, uw persoonlijke online verzekeringsomgeving.
  • De nieuwe manier: identificeer u met iDIN.
    U logt eenmalig in via de iDIN-identificatiemethode van de bank; zo weet Univé dat u bent wie u bent. U selecteert uw bank, vult uw e-mailadres in, bedenkt een wachtwoord en activeert uw account. Aansluitend komt u in Mijn Univé terecht.

Veelgestelde vragen over online afsluiten

Ja, natuurlijk. Univé biedt u de mogelijkheid uw zelfberekende offerte vrijblijvend op te slaan. Als u dan later de gegevens opnieuw wil bekijken, logt u weer in en kunt u de verzekering afsluiten zonder dat u alles opnieuw hoeft in te vullen. Uw online opgeslagen offerte blijft twee maanden geldig.

Bij de kortlopende reisverzekering kunt u dat zelf bepalen. Als u een polis en de overige stukken wilt ontvangen, kunt u dat daar op het scherm aangeven. Sluit u een kortlopende reisverzekering af en kiest u ervoor zelf de polis en de bijbehorenden documenten af te drukken, dan krijgt u van ons € 3,40 poliskorting. In dat geval ontvangt u van ons wel altijd een mailbericht ter bevestiging. Deze kortingsmogelijkheid bestaat alleen bij de kortlopende reisverzekering. Sluit u een doorlopende reisverzekering af, dan ontvangt u altijd uw polis.

Als u vragen heeft over de wettelijke regelingen omtrent verzekeringen, kunt u terecht bij Wijzer in geldzaken. Daar leest u per verzekering de belangrijkste regels en aandachtspunten.​

De transactiecode is een unieke code die op de internetserver wordt aangemaakt zodra iemand een verzekering heeft afgesloten. Elke code is uniek: de code die u krijgt toegewezen is alleen voor ú bedoeld. Dit is van groot belang voor de veiligheid van u en Univé. Wij raden u dan ook aan deze code bij de hand te houden als u een schade meldt.​

Uw IBAN is de nieuwe weergave van uw rekeningnummer. In Nederland bestaat deze uit 18 tekens. De IBAN vervangt uw huidige rekeningnummer. 

In het komende jaar zullen steeds meer organisaties u om uw IBAN vragen. Uw IBAN vindt u nu al in uw internetbankierenomgeving of op uw rekeningafschrift. De Nederlandse IBAN bestaat uit uw huidige rekeningnummer voorafgegaan door de landcode NL, een controlegetal (2 cijfers), de 4-lettercode van uw bank plus één of meer nullen. Meer informatie hierover leest u op www.overopiban.nl.

​Ja. Als u meteen een verzekering nodig heeft, bent u direct verzekerd. In dat geval kiest u als ingangsdatum vandaag. Op de polis verschijnt naast de ingangsdatum ook het tijdstip van afsluiten (Nederlandse tijd). Vanaf dat tijdstip bent u verzekerd.​

Bij Univé kunt u online betalen via een automatische incasso. U bepaalt zelf in hoeveel termijnen u betaalt: per jaar of maand. Betaalt u per jaar, dan krijgt u een premiekorting van 3,53%. Kiest u voor een jaarbetaling bij onze zorgverzekering dan is de premiekorting 1%.

​Nee, de huidige incassomachtigingen worden omgezet naar SEPA-incassomachtigingen (ook wel Europese Incasso). U hoeft hier niets voor te doen.