Ga naar inhoud

Is een reservewiel verplicht?

Het kan iedereen overkomen: een lekke band. En dat merk je. Je auto zakt flink naar beneden, je stuur trekt één kant op of je auto begint schokkerig te rijden. Dat is natuurlijk erg vervelend. Kom je toch in zo’n situatie terecht? Dan is het handig als je een reservewiel bij je hebt. We vertellen je meer over het reservewiel van je auto.  

Het reservewiel: is dit verplicht in je auto? 

Alleen je rijbewijs en kentekenbewijs zijn in Nederland verplicht in je auto. Andere items, zoals startkabels of reservelampen zijn niet verplicht, maar wel handig. Dat geldt ook voor een reservewiel. Je kunt er maar beter eentje bij je hebben, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Wat is een reservewiel? 

Een reservewiel is een volledig wiel dat je zelf op je auto kunt zetten als je band lek is. Je hebt dan een hele band en velg. Een reservewiel is, anders dan een thuiskomertje, een gewoon wiel, net als je andere wielen. Een thuiskomertje is handig om je te kunnen verplaatsen naar de garage of naar huis. Met een reservewiel kun je nog een behoorlijk stuk rijden zonder problemen.  

Reservewiel verplicht bij APK 

Breng je je auto naar de APK? Dan wordt er niet gekeken naar je reservewiel. Het is wel belangrijk om rekening te houden met een band met voldoende profiel. Namelijk een profiel van minimaal 1,6 millimeter. Is het reservewiel onder je auto bevestigd? Dan is dit het verplichte profiel van je band. Eenmaal aan je auto gemonteerd, zorg dan wel voor de juiste bandenspanning van je reservewiel.  

Je lekke band vervangen 

Een reservewiel is dus niet verplicht. Maar stel je voor dat je onderweg toch een lekke band krijgt. Het is dan handig als je zelf je band kunt vervangen. Daar heb je een krik en wielsleutel voor nodig. 

Univé geeft ook tips over het zelf vervangen van je lekke band

Reservewiel verplicht in Europa 

In andere landen in Europa zijn de regels net weer wat anders. Zo is het reservewiel in sommige landen namelijk wel verplicht. Denk aan bijvoorbeeld Spanje, Turkije, Tsjechië en Slowakije. Een reparatieset is in die landen vaak ook voldoende. 

Wat kost een reservewiel? 

Koop je een reservewiel? Houd dan rekening met je type auto, zodat je het juiste model wiel kiest. Laat je informeren bij een specialist of voer online je kenteken in om het type banden te checken. Ook je vakgarage geeft hierin advies. Een reservewiel kost tussen de  € 50,- en de € 100,-. 

Waar ligt het reservewiel in de auto? 

Je reservewiel kan op drie plekken liggen in je auto: 

  • In je kofferbak onder een luik 

  • Onder je auto 

  • Op de achterkant van je auto 

Nieuwe auto’s hebben vaak geen reservewiel meer in de auto. Deze worden geleverd met een reparatieset waarmee je je band kunt repareren bij pech.  

Heb je wel een reservewiel? Zorg dan ook voor de krik en wielsleutel. Leg voor de zekerheid een paar werkhandschoenen of een oude handdoek in je auto. Je kleren en handen kunnen erg vies worden bij het vervangen van het wiel.  

Pech op de weg?  

Je wiel vervangen is best een hele klus. Zeker als je er nog geen ervaring mee hebt. Lukt het je zelf toch niet om je wiel te vervangen of ligt er geen reservewiel in je auto? Met de aanvullende dekking pechhulp van Univé ben je verzekerd voor hulp in zo’n situatie.  

Zo ben je zo weer op weg!  

Je kunt pechhulp bereiken via de Univé App, of telefonisch via de Univé alarmcentrale: +31 592 34 81 12.  

Meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook Verplichte uitrusting auto in Nederland