Ga naar inhoud

Vervolgonderzoek naar schade door aanrijding: meer claims en nieuwe koplopers sinds 2020

Mercedes-bestuurders dienden tussen 2021 en 2023 relatief vaak een schadeclaim in na een aanrijding. En in Zuid-Holland werden de meeste aanrijdingen gemeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Univé, gebaseerd op ruim 100.000 schadeclaims uit de periode 2021-2023. Uit de data komt naar voren dat er duidelijke variaties zijn in schadefrequentie tussen automerken, provincies en carrosserietype.

Deze analyse is het vervolg op eerder onderzoek van Univé over aanrijdingsschade op basis van data uit 2019 en 2020 en laat zien dat het aantal aanrijdingen in de afgelopen jaren verder is toegenomen. Ook zijn er verschuivingen zichtbaar in de regio’s en automerken waarover relatief vaak schade werd gemeld.

Verschillen in schadefrequentie tussen automerken

Waar tussen 2019 en 2020 nog BMW de meeste schadeclaims kende, staat Mercedes-Benz in de nieuwe analyse bovenaan met een schadefrequentie van 3,08%. Ook Audi en SEAT behoren opnieuw tot de merken met relatief veel aanrijdingen. Opvallend is dat bestuurders van Aziatische merken, net als in de eerste analyse, juist minder vaak schade meldden. MINI-eigenaren vormden met 1,94% de groep met de laagste schadefrequentie.

Infographic aantal aanrijdingsclaims per automerk

Schade door aanrijding het vaakst gemeld in Zuid-Holland

Zuid-Holland kende met 3,44% het hoogste aantal schadeclaims door aanrijdingen, gevolgd door Noord-Brabant en Flevoland. Tussen 2019 en 2020 stond Limburg nog bovenaan met 2,98%, maar die provincie valt nu buiten de top drie. De noordelijke provincies vallen juist positief op: Drenthe, Friesland en Groningen bleken opnieuw relatief schadevrij.
Infographic het aantal aanrijdingsclaims per provincie uitgedrukt in percentages

Schadefrequentie verschilt ook per voertuigtype

Niet alleen de woonomgeving en het automerk spelen een rol bij het risico op aanrijding. Ook het type voertuig is van invloed. Uit de data blijkt namelijk dat bestuurders van bestelwagens en sedans relatief vaker schade claimden, terwijl bij cabrio’s, SUV’s en met name softtops het aantal aanrijdingsclaims lager lag. Ook tussen 2019 en 2020 waren bestelwagens koploper in schadefrequentie en stonden softtops juist onderaan in dit lijstje.

infographic aantal aanrijdingsclaims per voertuigtype

Inzicht in schadepatronen helpt risico’s beter begrijpen 

“Door dit soort analyses uit te voeren, krijgen we inzicht in patronen en ontwikkelingen binnen schadeclaims,” licht Henkjan Matthijs, Manager Mobiliteit bij Univé, toe. “Dat helpt ons om risico’s beter te begrijpen en premies zo eerlijk mogelijk af te stemmen op iemands persoonlijke situatie. Tegelijkertijd willen we met deze kennis ook bijdragen aan bewustwording rondom verkeersveiligheid.”

“De inzichten uit dit onderzoek dragen bovendien bij aan het verbeteren van onze dienstverlening. Zo zorgen we dat onze autoverzekeringen beter aansluiten op de risico’s die we in de praktijk zien,” aldus Henkjan Matthijs. 

Ook in 2020 deden we onderzoek naar aanrijdingsschade

Dit onderzoek is een vervolg op de analyse van drie jaar geleden. Bekijk hier de uitkomsten van het vorige rapport: schade door aanrijding en preventietips (2020).

Tips om een aanrijding te voorkomen

Univé vindt verkeersveiligheid belangrijk. Door goed op te letten in het verkeer kun je het risico op een ongeluk verkleinen. Een aanrijding is nooit helemaal te voorkomen, maar met deze tips maak je de kans wel kleiner. 

  • Rij mono. Gebruik je mobiele telefoon niet wanneer je achter het stuur zit. Een kort moment van afleiding kan al fataal zijn.
  • Houd voldoende afstand tot de andere weggebruikers, ga niet bumperkleven. En geef fietsers en voetgangers de ruimte.
  • Geef duidelijk en op tijd richting aan.
  • Gebruik je verlichting, ook overdag. Maar verblind tegenliggers niet in de avond.
  • Vermijd zoveel mogelijk rijden bij slecht weer zoals mist.
  • Onderhoud je auto goed, denk ook aan de juiste bandenspanning en schone ruiten.
  • Pauzeer voldoende, zeker bij lange autoritten. Stop na maximaal 2 uur autorijden voor minimaal 15 minuten pauze.
  • Houd je aan de verkeersregels, zoals het dragen van autogordels, de maximumsnelheid respecteren en zonder alcohol achter het stuur.

Meer autoverzekering en onderzoek

Benieuwd naar meer onderzoeken van Univé over auto's en autoverzekeringen? Bekijk dan het overzicht van autoverzekering onderzoeken.

*De inzichten in dit bericht zijn tot stand gekomen door analyse van eigen claimdata door Univé. Deze data heeft betrekking op claims die de coöperatie heeft binnengekregen in de jaren 2021 t/m 2023.