Ga naar inhoud

Auto gekocht met verborgen gebreken

Kom je er na de aanschaf van je tweedehands auto achter dat er iets aan mankeert? Dan kan er sprake zijn van een verborgen gebrek. Verborgen gebreken kunnen tot hoge kosten leiden voor de koper en soms zelfs voor gevaarlijke situaties zorgen.  

Wanneer je een auto koopt zonder garantie betekent dit niet dat je helemaal geen rechten hebt als blijkt dat de auto na de aankoop gebreken heeft. Er geldt namelijk een ‘wettelijke garantie’, oftewel een non-conformiteit. Wat dit precies inhoudt en wat je kunt doen bij verborgen gebreken aan je tweedehands auto, lees je op deze pagina.  

Wanneer is er sprake van een verborgen gebrek?  

Er is niet altijd sprake van een verborgen gebrek als de auto na aankoop gebreken heeft. Of er sprake is van een verborgen gebrek is afhankelijk van wat de verkoper verteld heeft, het bouwjaar van de auto en de kilometerstand. Als je aan kunt tonen dat de auto niet de eigenschappen had die je daarvan mocht verwachten, dan kun je van de verkoper eisen dat die het gebrek herstelt of de auto vervangt (artikel 7:7 Burgerlijk Wetboek). 

Van een auto van 20 jaar oud met een kilometerstand van meer dan 250.000 mag je minder verwachten dan van een auto van 5 jaar oud met een kilometerstand van minder dan 100.000. Voor alle auto’s geldt wel dat de auto geen gevaar voor de verkeersveiligheid mag opleveren door een (verborgen) gebrek.  

Om beroep te kunnen doen op non-conformiteit moet je kunnen bewijzen dat het (verborgen) gebrek al bestond voordat je de auto kocht. Dit is niet het geval als je als particulier een auto bij een bedrijf hebt gekocht. Als je auto binnen een jaar gebreken heeft, moet het bedrijf waar je de auto hebt gekocht bewijzen dat de auto die gebreken nog niet had tijdens de aankoop.  

Mededelingsplicht voor de verkoper 

De verkoper heeft een mededelingsplicht en moet jou als koper informeren over bestaande gebreken. Hij moet de waarheid spreken over de staat en geschiedenis van de auto en je informeren over andere zaken die relevant zijn. Denk aan informatie over de kilometerstand, de onderhoudsgeschiedenis, eventuele schades en technische problemen die de auto heeft gehad. 

Onderzoeksplicht voor de koper

Als je een tweedehands auto koopt, mag je er niet zomaar van uitgaan dat deze auto helemaal in orde is. Als koper ben je verplicht om onderzoek te doen. Bijvoorbeeld door het maken van een proefrit, het controleren van de onderhoudshistorie en het stellen van vragen aan de verkoper. Hiermee kun je voorkomen dat je een auto met verborgen gebreken koopt. Als je tijdens de inspectie een gebrek ontdekt, kun je met de verkoper onderhandelen over de reparatiekosten of een verlaging van de verkoopprijs.  

Als je zelf weinig verstand hebt van auto’s, is het verstandig om een monteur in te schakelen om je auto te inspecteren. Rijd tijdens een proefrit bijvoorbeeld even langs een garage om de auto te laten controleren. Zij kunnen je helpen om eventuele problemen op te sporen en een realistische inschatting te maken van de waarde van de auto.  

De meest voorkomende reparaties bij tweedehands auto’s 

Controleer bij de aanschaf van een tweedehands auto in ieder geval de volgende punten. Dit zijn namelijk de meest voorkomende en duurste reparaties bij tweedehands auto’s: 

  1. Een (bijna) versleten koppeling 
    Controleer of je koppeling nog goed werkt door in een hoge versnelling (4 of 5) met een laag toerental (2000) te rijden en vol gas te geven. Een bijna versleten koppeling gaat in de situatie slippen. Het toerental gaat dan wel omhoog, maar de snelheid van de auto neemt niet of nauwelijks toe.  

  1. Een versleten distributieriem 
    Een distributieriem moet je om de zoveel jaar en kilometer vervangen. Vraag de verkoper of en wanneer de riem vervangen is.  

  1. De versnellingsbak
    Bij een proefrit kun je controleren of de versnellingsbak soepel schakelt, zonder speling en bijgeluiden. 

  1. Een slecht werkend koelsysteem 
    Is de koelvloeistof in het reservoir niet helder van kleur, maar juist donker en modderkleurig? Dan kan er sprake zijn van een lekkende koppakking.  

  1. Veel olieverbruik  
    Een hoog olieverbruik is lastig om gelijk vast te stellen. Dit zie je pas als je kilometers met de auto hebt gereden. Een blauwe rookpluim uit de uitlaat is vaak wel een alarmerend signaal.  

Dit kun je doen als er sprake is van een verborgen gebrek aan je tweedehands auto 

Als er sprake is van een verborgen gebrek na de aanschaf van je tweedehands auto, heb je als koper bepaalde rechten. Deze stappen kun je als koper ondernemen: 

Kom je er nog steeds niet uit? Dan kun je ervoor kiezen om het geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen (op voorwaarde dat de tegenpartij daarbij is aangesloten). Als de verkoper niet is aangesloten, kun je ervoor kiezen om een juridische procedure te starten.