Veelgestelde vragen over de autoverzekering
Veelgestelde vragen top 10
Bij Univé kun je je autoverzekering online afsluiten, via de telefoon of in de Univé-winkel bij jou in de buurt. Je bent daarna direct verzekerd en je hebt nog 14 dagen bedenktijd.
Heb je een andere of nieuwe auto gekocht als vervanging voor je huidige auto? En heb je al een autoverzekering bij Univé? Dan kan je gemakkelijk je autoverzekering wijzigen via Mijn Univé of de Univé App. In de video hieronder wordt stap voor stap uitgelegd hoe je dit kan doen. Bekijk of beluister het transcript van de video hier.
Nieuwe auto? Zo wijzig je makkelijk je autoverzekering
Schade melden doe je gemakkelijk online via Mijn Univé of de Univé App.
In de video hieronder wordt stap voor stap uitgelegd hoe je online schade kan melden in Mijn Univé of de Univé App. Bekijk of beluister het transcript van de video hier.
Er zijn ongeveer 300 schadeherstelbedrijven bij ons aangesloten. Zoek een Univé-schadeherstelbedrijf bij jou in de buurt op onze website.
De vervangingswaarde is het bedrag dat je nodig hebt om jouw auto, in de huidige staat, te vervangen. Dit bepalen we onder andere aan de hand van handelssites van automerken en het aantal gereden kilometers. We noemen dit ook wel dagwaarde.
Je mag je auto gewoon uitlenen aan een vriend, buurman of familielid. Als iemand anders achter het stuur van jouw auto zit, blijft je auto gewoon verzekerd. De dekking van je autoverzekering bepaalt voor welke schades je verzekerd bent.
Met een WA-verzekering ben je alleen verzekerd tegen de schade die je veroorzaakt aan anderen. Met de WA+ verzekering ben je ook verzekerd voor schade door diefstal, brand, ruitschade en loslopende dieren.
Bij Univé kun je je autoverzekering dagelijks opzeggen. Dit kan via de Univé klantenservice, online via Mijn Univé of jouw Univé-winkel.
Algemene veelgestelde vragen over de autoverzekering
Een autoverzekering dekt schade die in het verkeer ontstaat met jouw auto. Je moet van de wet minstens een WA-autoverzekering hebben. Hiermee ben je verzekerd tegen schade die je met jouw auto veroorzaakt bij anderen, bijvoorbeeld door een aanrijding.
Je mag je auto gewoon uitlenen aan een vriend, buurman of familielid. Als iemand anders achter het stuur van jouw auto zit, blijft je auto gewoon verzekerd. De dekking van je autoverzekering bepaalt voor welke schades je verzekerd bent.
De autoverzekeringen van Univé zijn geschikt voor iedereen die een goede dekking wil voor eventuele schade. Dat geldt ook voor jongeren, studenten en een beginnend bestuurder. Lees verder voor meer informatie over onze dekkingen.
Met de autoverzekering van Univé ben je verzekerd in Europa en alle landen die grenzen aan de Middellandse Zee en aangegeven staan op de groene kaart. De autoverzekering is niet geldig in landen die zijn doorgestreept op de groene kaart.
Veelgestelde vragen over schade
Schade melden doe je gemakkelijk online via Mijn Univé of de Univé App.
In de video hieronder wordt stap voor stap uitgelegd hoe je online schade kan melden in Mijn Univé of de Univé App. Bekijk of beluister het transcript van de video hier.
Er zijn ongeveer 300 schadeherstelbedrijven bij ons aangesloten. Zoek een Univé-schadeherstelbedrijf bij jou in de buurt op onze website.
De vervangingswaarde is het bedrag dat je nodig hebt om jouw auto, in de huidige staat, te vervangen. Dit bepalen we onder andere aan de hand van handelssites van automerken en het aantal gereden kilometers. We noemen dit ook wel dagwaarde.
De status van je schademelding staat in Mijn Univé. Ook alle berichten over jouw schademelding vind je daar.
Heb je een All Risk (Volledig Casco) autoverzekering, dan krijg je je schade vergoed. Omdat je claimt, kost dit je wel een gedeelte van je schadevrije jaren, tenzij het verhaald kan worden op het Waarborgfonds Motorrijtuigen.
Door te kiezen voor Directe Schadeafhandeling kun je bijna alle schade aan je voertuig melden bij ons. Wij handelen vervolgens de schade eenvoudiger en efficiënter voor je af.
Je eigen risico voor de autoverzekering hangt af van je dekking.
WA (Wettelijke Aansprakelijkheid)
Je hebt geen eigen risico.
WA+ (Beperkt casco)
Je eigen risico is standaard € 150. Maar je kunt je eigen risico verhogen in ruil voor premiekorting. Heb je al een autoverzekering bij Univé? Bekijk dan jouw eigen risico in Mijn Univé.
All Risk (Volledig casco)
Je eigen risico is standaard € 150. Maar je kunt je eigen risico verhogen in ruil voor premiekorting. Heb je al een autoverzekering bij Univé? Bekijk dan jouw eigen risico in Mijn Univé.
Sinds 1 juli 2021 werken verzekeraars met de Directe Schadeafhandeling bij schade aan WA-verzekerde personenauto’s.
Achtergrond
Sinds 1 juli heb je als klant de keuze om de schade door Univé af te laten handelen. Bij schade aan jeauto door andermans toedoen moest je, wanneer je niet all risk verzekerd was en geen rechtsbijstand voor je auto had afgesloten, zelf naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij stappen. De Directe Schadeafhandeling heeft daar sinds 1 juli 2021 verandering in gebracht. Met deze regeling heb je als klant de keuze om de schade door Univé af te laten handelen.
Wat is er veranderd voor jou?
De verandering naar de Directe Schadeafhandeling heeft de volgende voordelen:
- Schade wordt door Univé sneller afgehandeld;
- Je klopt gewoon aan bij je eigen verzekeraar en meldt de schade;
- Schade wordt eenvoudiger afgehandeld voor je;
- Je behoudt het recht om de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te spreken;
- Het indienen van een claim kost je én Univé straks minder tijd, omdat niet meer uitgezocht hoeft te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is;
- Jij als klant hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij;
- Als verzekeraar hebben wij nauwer contact met onze eigen klant. Wij kunnen daardoor werken aan een hogere klanttevredenheid en een sneller afhandelingsproces;
- Als verzekeraar kunnen wij jou als klant laten profiteren van dienstverlening die er al is voor eigen allrisk verzekerden. Zo kunnen klanten hun voertuig via het netwerk van Univé laten herstellen, zodat ze verzekerd zijn van kwaliteit;
Wanneer is Directe Schadeafhandeling van toepassing?
Directe Schadeafhandeling is van toepassing in de volgende gevallen:
Bij een botsing met een personenauto, verzekerd op een particuliere polis, met een ander motorrijtuig;
Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing;
Zowel de personenauto als het andere motorrijtuig moet zijn voorzien van een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW.
Directe Schadeafhandeling is nog niet van toepassing bij:
- Letsel- en overlijdensschade;
- Wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is;
- Wanneer de aansprakelijkheid niet komt vast te staan;
- Wanneer er geen geldige WAM-verzekering is (geschorst, niet toegestane WAM-uitsluiting).
Wordt je auto gestolen of raakt hij total loss? Met de aanschafwaarderegeling krijg je dan gegarandeerd het aankoopbedrag van je auto terug. Je krijgt deze regeling het 1e jaar gratis bij eenAll Risk of WA+ autoverzekering.
Met de WA+ (Beperkt casco) of All Risk (Volledig casco) autoverzekering ben je verzekerd voor ruitschade. Voor ruitreparatie betaal je geen eigen risico. Een ruitschade heeft geen invloed op je schadevrije jaren.
Nee, het is niet verplicht om schade aan je auto te laten repareren.
Laat je de schade aan jouw auto vaststellen door een schadehersteller? Dan kan de schadehersteller kosten in rekening brengen als je de schade niet laat repareren. Vraag dit van tevoren na bij jouw schadehersteller. Laat je de schade wel repareren? Dan brengt de schadehersteller deze kosten voor het vaststellen van de schade niet in rekening. Jouw eigen schadehersteller uitkiezen? Het kan met de aanvullende dekking Eigen keuze schadeherstelbedrijf bij je autoverzekering.
Bij een eenzijdige aanrijding (bijvoorbeeld tegen een paaltje aan) kun je met onze SchadeCheck een inschatting maken van de reparatiekosten. Je kunt vervolgens zelf bepalen of je de reparatie zelf betaalt, of dat je de schade bij Univé meldt.
Klik hier om meer te lezen over de SchadeCheck
Veelgestelde vragen over wijzigen/beëindigen
Heb je een andere of nieuwe auto gekocht als vervanging voor je huidige auto? En heb je al een autoverzekering bij Univé? Dan kan je gemakkelijk je autoverzekering wijzigen via Mijn Univé of de Univé App. In de video hieronder wordt stap voor stap uitgelegd hoe je dit kan doen. Bekijk of beluister het transcript van de video hier.
Nieuwe auto? Zo wijzig je makkelijk je autoverzekering
Bij Univé kun je je autoverzekering dagelijks opzeggen. Dit kan via de Univé klantenservice, online via Mijn Univé of jouw Univé-winkel.
Als je je auto hebt verkocht, kun je je autoverzekering dagelijks opzeggen. Je kiest zelf hoe je jouw autoverzekering opzegt. Dit is het makkelijkst via Mijn Univé. Je klikt daar op je autoverzekering en vervolgens op ‘verzekeringen opzeggen’.
De autoverzekering van Univé is dagelijks opzegbaar. Lees meer over het opzeggen van je autoverzekering.
Veelgestelde vragen over WA en WA+
Met een WA-verzekering ben je alleen verzekerd tegen de schade die je veroorzaakt aan anderen. Met de WA+ verzekering ben je ook verzekerd voor schade door diefstal, brand, ruitschade en loslopende dieren.
WA+ of Beperkt casco autoverzekering vergoedt de schade die je eventueel aan anderen toebrengt. En dit geldt ook in sommige gevallen aan je eigen auto.
Je hebt in elk geval een WA-autoverzekering nodig: dit is wettelijk verplicht. Je kunt je auto ook uitgebreider verzekeren een WA+ of All Risk autoverzekering. Welke verzekering het beste bij je past, hangt af van hoeveel risico je wilt lopen en hoeveel schades je zelf kunt betalen. Doe de autocheck om te bepalen welke autoverzekering bij je past.
De autoverzekeringen van Univé zijn geschikt voor iedereen die een goede dekking wil voor eventuele schade. Dat geldt ook voor jongeren, studenten en een beginnend bestuurder. Lees verder voor meer informatie over onze dekkingen.
Met een WA-verzekering ben je verzekerd voor schade die je bij anderen veroorzaakt. Een WA-autoverzekering is een wettelijk verplichte verzekering voor je auto.
Veelgestelde vragen over All Risk
We adviseren om nieuwe auto’s tot zes jaar oud altijd All Risk te verzekeren. Dit geldt ook voor oudere auto's met een hele hoge dagwaarde. All Risk is de meest uitgebreide autoverzekering van Univé. Hiermee ben je ook verzekerd voor vrijwel alle schade aan je eigen auto. Ook als het je eigen schuld is.
Veelgestelde vragen over no-claimkorting en schade
Veelgestelde vragen over afsluiten
Bij Univé kun je je autoverzekering online afsluiten, via de telefoon of in de Univé-winkel bij jou in de buurt. Je bent daarna direct verzekerd en je hebt nog 14 dagen bedenktijd.
Heb je een andere of nieuwe auto gekocht als vervanging voor je huidige auto? En heb je al een autoverzekering bij Univé? Dan kan je gemakkelijk je autoverzekering wijzigen via Mijn Univé of de Univé App. In de video hieronder wordt stap voor stap uitgelegd hoe je dit kan doen. Bekijk of beluister het transcript van de video hier.
Nieuwe auto? Zo wijzig je makkelijk je autoverzekering
Voor het afsluiten van een autoverzekering heb je de volgende gegevens nodig:
Het kenteken van je auto,
de datum waarop de auto op jouw naam is gezet,
de meldcode,
je opgebouwde schadevrije jaren en
je rekeningnummer.
De meldcode vul je in tijdens het afsluiten van je autoverzekering.
Geef bij je autoverzekering aan wie het vaakst met de auto rijdt. Die persoon is de hoofdbestuurder. De verzekering kan op naam van iemand anders staan, bijvoorbeeld je partner. Dat maakt niet uit.
Nee, dit is niet mogelijk. Je moet namelijk minimaal 18 jaar zijn om een kenteken op jouw naam te laten zetten. Zonder kenteken kun je geen autoverzekering afsluiten.
Je kunt je autoverzekering online aanvragen, telefonisch via de klantenservice of in de Univé-winkel bij jou in de buurt.
Veelgestelde vragen over aanvullende dekkingen
Je kunt Pechhulp als aanvullende verzekering afsluiten. Met Univé Pechhulp slepen we je auto bij pech in binnen- of buitenland gratis naar de dichtstbijzijnde garage. Univé Pechhulp helpt ook bij pech met je elektrische auto.
Veelgestelde vragen over inzittendenverzekering
De inzittendenverzekering is een aanvullende dekking bij de autoverzekering, die dekking biedt als jij of een van je passagiers door een ongeluk gewond raakt, overlijdt of schade aan de spullen krijgt. De verzekering geldt voor alle passagiers die op de daarvoor bedoelde plaats zitten.
Een inzittendenverzekering kun je afsluiten bij je WA autoverzekering. Het is niet verplicht om een inzittendenverzekering af te sluiten, maar dit wordt wel aangeraden. Je beschermt hiermee namelijk niet alleen al je passagiers, maar ook jezelf. Kosten voor schade aan spullen, letsel of overlijden worden bij een ongeval vergoed tot max. € 1.000.000.
Het is aan te raden om een inzittendenverzekering af te sluiten bij je WA+ autoverzekering. Hiermee zijn namelijk niet alleen je passagiers goed verzekerd bij een ongeval, maar ook jijzelf als bestuurder. Als jij of een andere inzittende door een ongeluk schade krijgt aan spullen, letsel krijgt of overlijdt, worden de kosten hiervan door ons vergoed. Dit doen wij tot max. € 1.000.000 per gebeurtenis.
Veelgestelde vragen over Rechtshulp Verkeer
Met de All Risk autoverzekering is je eigen auto uitgebreid verzekerd. Hierdoor hoef je je geen zorgen te maken over het verhalen van schade. Toch kan het wel handig zijn om Rechtshulp Verkeer af te sluiten. Voor het geval dat je betrokken raakt bij een conflict met de autogarage of tegenpartij.
Met Rechtshulp Verkeer krijg je alleen juridische hulp bij conflicten en schade over jouw auto. Rechtsbijstand Verkeer en Voertuigen verzekert je van juridische bijstand bij conflicten en schade in het verkeer. Daarbij maakt het niet uit of je voetganger, fietser of automobilist bent.
Met de aanvullende dekking Rechtshulp Verkeer van Univé krijg je juridische hulp bij conflicten met je auto. Dit zijn conflicten met bijvoorbeeld de merkdealer, autogarage of tegenpartij.
Rechtsbijstand voor je auto is niet verplicht, maar wel aan te raden. Raak je namelijk met je auto betrokken bij een conflict? Dan sta je sterker in de onderhandelingen met de tegenpartij en is er een grotere kans op een positieve afloop voor jou.
Vaak kun je al voor een paar euro in de maand een rechtsbijstandverzekering toevoegen aan je autoverzekering.
Bij conflicten met je auto krijg je hulp van Univé Rechtshulp. Hier werken meer dan 200 ervaren juristen die elke dag voor je klaarstaan.
Ja, dat mag. Maar wel alleen onder deze voorwaarden:
- Je hebt de zaak of het conflict gemeld bij Univé Rechtshulp,
- De jurist van Univé Rechtshulp geeft aan dat er een procedure gestart moet worden of dat je gedagvaard wordt,
- Je hebt akkoord gekregen van Univé Rechtshulp om een eigen advocaat te kiezen.
Belangrijk
Schakel nooit zonder toestemming van Univé Rechtshulp een eigen advocaat in. Hierdoor loop je namelijk het risico om jouw recht op juridische bijstand te verliezen.
Overige veelgestelde vragen
De polisvoorwaarden van de autoverzekering verschillen per dekking. Bekijk alle voorwaarden of lees meer over de Univé Autoverzekering.
Wat een autoverzekering kost, verschilt per persoon. De prijs wordt namelijk bepaald door een aantal factoren zoals de gekozen basisdekking (WA, WA+ of All Risk), aanvullende autoverzekeringen, de waarde van je auto, je opgebouwde schadevrije jaren, je leeftijd en je woonplaats.
De premie voor de Univé Autoverzekering betaal je elke maand per automatische incasso. Heb je meerdere verzekeringen bij Univé? Dan wordt de premie voor deze verzekeringen ook voortaan via automatische incasso betaald.
In Nederland en bijna alle EU-landen is de fysieke groene kaart niet verplicht. In een aantal landen is de groene kaart wel verplicht. De digitale groene kaart wordt geaccepteerd in alle 28 EU-landen, Andorra, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland.
De groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs waarmee je in het buitenland kunt bewijzen dat je auto verzekerd is. Je krijgt de groene kaart thuisgestuurd na het afsluiten van onze autoverzekering. Ook kun je de groene kaart downloaden via Mijn Univé of de Univé App.
Auto verzekeren
Autoverzekering dekkingen
Klantenservice
Handige informatie