Ga naar inhoud

Kenteken kwijt of kentekenbewijs gestolen: wat moet ik doen?

Uw kentekenbewijs is gestolen of kwijt. Of de kentekenplaat is gestolen van uw auto. Wat moet u dan doen? En wat betekent dit voor uw autoverzekering? Op deze pagina vindt u meer informatie over wat u moet doen als u uw kentekenbewijs of kentekenplaat kwijt bent of als dit gestolen is.

Wat is een kentekenbewijs?

Met het kentekenbewijs of kentekencard toont u aan dat de auto van u is. Daarnaast bent u verplicht om de kentekencard bij u te hebben wanneer u met uw auto onderweg bent.

Het kentekenbewijs bestaat sinds 2014 uit de volgende 3 onderdelen:

  • kentekencard, dit moet u bij u hebben
  • tenaamstellingscode, dit moet u veilig thuis bewaren
  • kentekenbewijs deel II, alleen van toepassing bij export van de auto.

Voor 2014 bestond het kentekenbewijs uit een papieren deel IA, IB en deel II.

Op de website van de RDW vind u uitgebreide informatie over het kentekenbewijs.

Kentekenbewijs kwijt of gestolen

Wanneer u een deel van de papieren kentekenbewijs of de kentekencard kwijt bent of het kenteken is gestolen, dan kunt u een nieuw kentekenbewijs aanvragen bij de RDW.

Wanneer u een deel of de hele tenaamstellingscode kwijt bent, kunt u dit via de RDW direct regelen.

Zonder de tenaamstellingscode kunt u uw auto niet verkopen, schorsen, uitvoeren of laten slopen.

Kentekenplaat verloren, kwijt of gestolen

Bent u een kentekenplaat verloren, kwijt of zijn beide kentekenplaten gestolen? Dan is het aan te raden om aangifte bij de politie te doen om misbruik te voorkomen. Bovendien is rijden zonder kentekenplaat verboden en mag u dus niet rijden op de openbare weg. Doet u dat toch, dan riskeert u een boete.

Met uw kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs kunt u nieuwe kentekenplaten aanvragen bij een door de RDW erkende kentekenplatenfabrikant.

De meldcode kwijt

De meldcode zijn de laatste 4 cijfers van het chassisnummer. Deze code staat vermeld op uw kentekenbewijs. En bij het afsluiten van de autoverzekering heeft u deze code nodig. De autoverzekeraar moet deze code samen met het kenteken aan het RDW doorgeven zodat geregistreerd is dat uw auto minimaal WA verzekerd is.

Mocht u de meldcode kwijt zijn, dan kunt u die altijd terugvinden op de chassissticker onder de motorkap of in het portier van uw auto. De code staat ook op het tenaamstellingsverslag dat u heeft gekregen bij het overschrijven van de auto.

Uw autoverzekering en het kenteken

U heeft het kentekenbewijs nodig om uw auto te verkopen of schorsen. En zolang uw auto op uw naam staat moet u minimaal een WA autoverzekering hebben.

Heeft uw auto total loss schade door aanrijding of diefstal? Dan moet u uw auto aan Univé overdragen voordat de schade wordt uitgekeerd. Daar hoort o.a. bij dat u het complete kentekenbewijs afgeeft.

Moet u nieuwe kentekenplaten kopen na verlies of diefstal? Dan valt dit onder de accessoires van de autoverzekering. Hiervoor geldt wel een eigen risico en het gaat vaak ten koste van uw opgebouwde no-claimkorting. Door het bescheiden schadebedrag is het vaak voordeliger om deze kosten voor eigen rekening te nemen.

Groene kaart kwijt

De groene kaart is het bewijs dat uw auto verzekerd is. Dit moet u bij u hebben wanneer u met de auto op pad bent. Uw groene kaart vindt u in Mijn Univé of in de Univé-App.

Voor sommige landen heeft u een originele groene kaart nodig. Bent u uw groene kaart kwijt, dan kunt u die opnieuw aanvragen via het groene kaart aanvraagformulier.

Auto overschrijven

Zodra u een tweedehands auto heeft gekocht moet het kenteken worden overgeschreven. Zo komt de auto op uw naam te staan. Hiervoor is het kentekenbewijs en de tenaamstellingscode van de vorige eigenaar nodig. De vorige eigenaar kan de auto niet aan u verkopen zonder dit bewijs.