Ga naar inhoud

Schade aan uw bestelauto: wat te doen?

Door een inbraak, een aanrijding, diefstal of iets anders kan er schade aan uw bestelbus of -auto ontstaan. Wat moet u in dat geval doen en waar kunt u de schade melden? Univé helpt u hier graag bij. 

Wat kunt u het beste doen bij schade aan uw bestelauto? 

Bij een aanrijding 

  • Ga niet in op de schuldvraag en zeg niets over een schadevergoeding. 

  • Vul direct na het ontstaan van de schade aan de bestelbus of -auto het Europees schadeformulier in; laat dit schade-aangifteformulier ook door de tegenpartij ondertekenen en houd zelf het origineel. 

  • Digitaal melden van de schade kan ook via de gratis schademeld-app van het Verbond van Verzekeraars. 

  • Licht de politie in en noteer de gegevens van de agent op het schadeformulier. 

  • Noteer ook de naam- en adresgegevens van eventuele getuigen van het ongeval. 

  • Heeft u een camera of smartphone bij de hand? Maak dan foto’s van de situatie. 

  • Kunt u door de schade aan uw bestelauto niet verder rijden? Bel dan de Univé Alarm Centrale: 0592 34 81 12 (vanuit Nederland) en 0031 592 34 81 12 (vanuit het buitenland). 

 Bij diefstal en/of inbraak 

  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie in de plaats waar de diefstal of inbraak heeft plaatsgevonden. 

  • Vraag om een kopie van de aangifte en bewaar die. 

  • Heeft u door de diefstal vervangend vervoer nodig voor uw bedrijfswagen? Bel dan de Univé Alarm Centrale: 0592 34 81 12 (vanuit Nederland) en 0031 592 34 81 12 (vanuit het buitenland). 

Bij ruitschade 

  • U kunt de ruitschade voor of na de reparatie melden bij Univé. 

  • U mag zelf weten waar u uw autoruit laat herstellen. Het eigen risico bij ruitschade is €100 als de ruit wordt vervangen door één van de autoruitherstelbedrijven die Univé voor u heeft geselecteerd. Bij vervanging door een ander bedrijf geldt het reguliere eigen risico (standaard €250.)   

Zo kunt u schade aan uw bestelauto melden bij Univé (met uitzondering van ruitschade) 

Het is handig uw polisnummer bij de hand te hebben, als u uw schade meldt. 

Online 

Uw schade kunt u 24 uur per dag eenvoudig online melden via de Univé-site. U beantwoordt een paar vragen en verstuurt online uw gegevens naar ons. 

App 

Schade melden kan ook digitaal met de gratis schademeld-app van Het Verbond van Verzekeraars. 

Telefonisch 

U kunt de Klantenservice bellen: 0592 34 93 40. Bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 21.00 uur en op zaterdag van 08.30 tot 17.00 uur. 

Univé-winkel 

U kunt ook langsgaan bij de Univé-winkel bij u in de buurt. Of contact opnemen met uw Univé-adviseur

Schriftelijk (geldt alleen bij aanrijding) 

Stuur het ingevulde Europees schadeformulier op naar Univé Verzekeringen, Postbus 15,  9400 AA  Assen. 

Ruitschade kunt u direct laten herstellen; u hoeft dit niet vooraf te melden bij Univé. Een eventuele nota stuurt u naderhand naar Univé Verzekeringen, Postbus 15, 9400 AA  Assen. 

Wat is verzekerd met de bestelautoverzekering? 

Wilt u zelf nalezen welke schade uw Univé bestelautoverzekering dekt? Kijk dan op uw polis, raadpleeg de polisvoorwaarden.