Autorijden in de bergen: zo doe je dat
Als je gaat autorijden in de bergen, met een automaat of handgeschakelde auto, is een goede voorbereiding belangrijk. Anders kun je tegen problemen aanlopen, bijvoorbeeld dat je remmen oververhit raken in de bergen. Samen met de experts van alarmcentrale VHD zetten we de beste tips op een rij om veilig in de bergen te rijden.

De juiste versnelling voor klimmen en dalen in de bergen
Klimmen
Rijd de berg op in een lage versnelling en maak veel toeren. Zo heeft de motor genoeg kracht om je tegen de helling op te duwen. Als je merkt dat je auto moeilijk tegen de helling op kan, schakel dan naar een lagere versnelling en geef meer gas.
Dalen
Rijd ook de berg af in een lage versnelling. Schakel op tijd terug, zodat je kunt afremmen op de motor. Ga je nog te snel, dan rem je af door even stevig te remmen. Dat is beter dan de hele weg naar beneden steeds een beetje te remmen. Daarmee loop je namelijk het risico dat de remmen oververhit raken in de bergen.
Rijden in de bergen met een automaat
Heb je een automaat, dan is het verstandig om deze in de handmatige stand te zetten. Hierdoor kun je zelf de versnelling bepalen en zo veel mogelijk op de motor afremmen bij een afdaling. Ook voorkom je dat de auto bergop te snel doorschakelt naar een nieuwe versnelling. Lees meer over in een auto met automaat rijden.
Rijd extra voorzichtig bij sneeuw en ijs op de weg
Gladheid kan ervoor zorgen dat je remweg langer is, of dat je auto uit de bocht vliegt. Optrekken, remmen en sturen moet je daarom voorzichtiger doen dan anders. Rijd langzaam en houd meer afstand, zodat je genoeg tijd hebt om te remmen of uit te wijken. Ligt er heel veel sneeuw en is er nog niet geruimd? Dan is het verstandiger om helemaal niet de weg op te gaan. Het risico is groot dat je vast komt te zitten.
Lees ook: 7 tips voor veilig rijden bij gladheid op de weg.
Gebruik sneeuwkettingen waar dat nodig is
In sommige landen zijn sneeuwkettingen in de winter verplicht in berggebieden. Dit staat met borden aangegeven. Een paar tips voor het gebruik van sneeuwkettingen:
- Oefen voordat je op vakantie gaat met het omleggen van de sneeuwkettingen.
- Zorg dat je weet om welke wielen je de sneeuwkettingen moet leggen. Welke zijn de aangedreven wielen van je auto? Bij vierwielaandrijving kun je ze het beste om de voorwielen leggen.
- Houd een matje bij de hand, zodat je niet op je knieën in de sneeuw hoeft te zitten.
- Neem dunne handschoenen mee.
Lees meer over sneeuwkettingen en wanneer ze verplicht zijn.
Parkeren in de sneeuw
Zorg er bij het parkeren voor dat je de auto niet in diepe sneeuw rijdt. Dit kan schade aan de voor- en onderkant van je auto veroorzaken.
Nog een paar extra tips:
- Zet de auto het liefst niet op de handrem. Zo voorkom je een vastgevroren handrem.
- Smeer deurrubbers in met vaseline zodat deze niet dichtvriezen.
- Maak voordat je weer gaat rijden eerst de hele auto sneeuwvrij. Gebruik de ruitenwissers pas wanneer de ruit sneeuwvrij is.
Is je autoverzekering wintersport-proof?
Check voor vertrek de dekking en voorwaarden van je autoverzekering. Ben je verzekerd voor hulp bij pech in het buitenland? Heb je een autoverzekering van Univé, dan is de aanvullende dekking Pechhulp Buitenland handig.
Daarmee wordt je auto bij pech door de hulpdienst ter plekke gerepareerd of gratis weggesleept naar een garage in de buurt. Kan de auto niet binnen 48 uur gerepareerd worden? Dan regelen we een vervangende auto.
Het verzenden van onderdelen, terugbrengen van de auto naar Nederland en hotelovernachtingen (als die nodig zijn) zijn ook verzekerd.
Lees meer over onze Pechhulp Buitenland dekking.
Ken je de regels van jouw bestemming?
Andere landen hebben andere verkeersregels. In Duitsland en Oostenrijk zijn bijvoorbeeld sneeuwkettingen op sommige plekken verplicht (dit wordt aangegeven met een verkeersbord). Het is daarom slim om voor vertrek de verkeersregels te checken van de landen waar je doorheen rijdt.
Bekijk alle verkeersregels en informatie per land.
Dit zeggen onze schade-experts over autoschades in de bergen
"Veel voorkomende autoschades onder wintersporters zijn aanrijdingen met relatief weinig schade. Dit komt doordat de snelheid op de besneeuwde bergwegen gelukkig vaak laag is.
De meeste schades komen door het wegglijden van de auto tegen bijvoorbeeld de stoep. Het gevolg is dan een lekke band en soms een kapotte velg. Aangezien de meeste auto’s geen reservewielen meer hebben, moet de auto dan naar een garage gesleept worden. Dus ook al is de schade niet zo groot, het betekent altijd gedoe en het kost tijd.
Een ander veelvoorkomende schade is een kapotte remleiding of ander onderdeel als gevolg van losgeschoten sneeuwkettingen… Schade die gelukkig te voorkomen is als je de kettingen goed omlegt!"