Wachtlijstbemiddeling krijgen
Van wachtlijstbemiddeling maak je gratis gebruik als je op een lange wachtlijst staat voor een behandeling. We zoeken dan samen met je naar een ziekenhuis of kliniek waar je mogelijk sneller geholpen kunt worden. Ook kunnen we je helpen bij het vinden van een nieuwe huisarts of tandarts.
Wachtlijstbemiddeling is mogelijk voor:
- Consulten (afspraken) bij een medisch specialist
- Diagnostiek (onderzoeken)
- Opnames in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
- Dagbehandelingen
- Behandelingen geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
Wat is een te lange wachttijd?
Wij hebben met zorgverleners afgesproken dat zij binnen de maximale aanvaardbare wachttijden (Treeknorm) zorg verlenen. Kan dat niet? Dan spreken we van een te lange wachttijd en kun je gebruik maken van wachtlijstbemiddeling. Bij spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo snel mogelijk (binnen enkele uren) worden verleend.
Benieuwd naar de wachttijden op dit moment? Kijk dan op Zorgkaart Nederland voor een overzicht.
Zorgsoort Maximale wachttijd Diagnose of indicatie 4 weken Eerste gesprek ziekenhuis 4 weken Geneesmiddelen 1 werkdag Geestelijke gezondheidszorg 4 weken Huisarts 3 werkdagen Mondzorg 3 weken (spoedeisend: 1 uur) Paramedisch hulpverlener 1 week Polikliniek behandeling 6 weken Verpleging en verzorging 6 weken Wijkverpleging Direct Ziekenhuisopname 7 weken
Wachtlijstbemiddeling aanvragen
Je kunt wachtlijstbemiddeling eenvoudig online aanvragen. Daarvoor vul je het digitale formulier in. Na het beantwoorden van een aantal vragen krijg je zo snel mogelijk een reactie van onze zorgadviseurs.
Procedure wachtlijstbemiddeling
Als je een verzoek voor wachtlijstbemiddeling indient, dan gaan wij op zoek naar een alternatief bij jou in de regio. Lukt dit niet? Dan kijken we naar de mogelijkheden in de rest van het land. Of - als dat nodig is - in België of Duitsland. Univé kan dus geen voorrang krijgen in het ziekenhuis waar je nu op de wachtlijst staat.
Via wachtlijstbemiddeling naar een ander ziekenhuis
Kies je na onze bemiddeling voor een ander ziekenhuis, dan gaat het proces als volgt.
- 1
Gegevens opvragen
Je vraagt je gegevens (dossier, foto's etc.) op uit het ziekenhuis waar je nu onder behandeling bent. Laat jezelf hier ook van de wachtlijst halen, zodat anderen ook sneller geholpen kunnen worden.
Let op: je kunt voor dezelfde aandoening niet meer in het oorspronkelijke ziekenhuis terecht, als je kiest voor een ander ziekenhuis.
- 2
Overdracht behandeling
Nadat de gegevens bij het andere ziekenhuis binnen zijn ben je voor alle onderzoeken, behandelingen, nazorg en eventuele complicaties aangewezen op dat andere ziekenhuis.
- 3
Intake ziekenhuis
Gaat het om een opname (ook dagopname), dan vindt er eerst een afspraak met een specialist in dat andere ziekenhuis plaats. Deze specialist neemt niet automatisch het behandelingsadvies over van het ziekenhuis waar je nu op de wachtlijst staat.
Belangrijk om te weten over wachtlijstbemiddeling
- Bepaalde behandelingen kunnen niet in elk ziekenhuis worden uitgevoerd. En soms is wachtlijstbemiddeling om bepaalde (medisch inhoudelijke) redenen niet mogelijk.
- De reistijd naar een ander ziekenhuis is over het algemeen langer en reiskosten worden niet vergoed.
- Voor behandelingen in het buitenland dien je altijd eerst toestemming van Univé te krijgen.
Veelgestelde vragen
Wachten op een behandeling is meestal niet prettig. Toch kunnen zorgverleners niet iedereen tegelijk helpen. Om dit zo eerlijk mogelijk te regelen hebben we landelijk afspraken gemaakt over wachttijden. Dit noemen we de Treeknorm.
Helaas kunnen wij de wachttijd bij uw huidige behandelaar niet verkorten. In de meeste gevallen kunnen we u wel helpen door een andere zorgverlener met een kortere wachttijd te vinden. Bel daarvoor met onze zorgadviseurs op 088 - 131 16 11. Gaat het om een spoedgeval? Neem dan contact op met uw huisarts.