Ga naar inhoud

Persoonlijke zorggids

Wanneer jij of één van je naasten ziek wordt, komt er veel op je af. Naast de ziekte zelf zijn er ook veel zaken die ineens geregeld moeten worden. Met zorgbemiddeling sta je er niet alleen voor. De Persoonlijk Zorggids van Univé kan je helpen met het maken van de juiste keuzes en het regelen van de zorg.

Wat is zorgbemiddeling?

Zorgbemiddeling houdt in dat je geholpen wordt bij het vinden van de juiste zorgverlener. Univé doet dat met de Persoonlijke Zorggids. Als je ziek bent of bepaalde klachten hebt komt er veel op je af. Het is belangrijk om je daar goed op voor te bereiden en weloverwogen keuzes te maken. Daarbij kun je aan veel verschillende zaken denken zoals: reisafstand naar een zorgverlener, specialisaties van zorgverleners, kosten en beschikbaarheid. 

Ook kan het bijvoorbeeld zijn dat je gebruik moet gaan maken van verschillende zorgverleners die je op elkaar af wilt stemmen. Als je niet thuis bent in de zorg wordt dit een behoorlijk puzzel. Zorgbemiddeling helpt je om de zorg die je nodig hebt op de beste manier te organiseren.

Zelf een zorgaanbieder vinden

Kijk je liever eerst zelf bij welke zorgaanbieder je terecht kunt? Met onze Zorgzoeker vind je gecontracteerde zorgverleners in de buurt. Daar heb je recht op volledige vergoeding, waardoor je niet voor onverwacht hoge zorgkosten komt te staan. 

Via onze Zorgzoeker heb je ook inzicht in de waardering die andere patiënten geven over de zorgverlener die je kiest. Dit wordt bijgehouden via Zorgkaart Nederland, een platform dat je online helpt bij het kiezen van de best passende zorgverlener.

Naar de Zorgzoeker

Zo werkt zorgbemiddeling

Bij klachten ga je normaal gesproken eerst naar de huisarts. Die verwijst je door naar een specialist om de klachten verder te onderzoeken. Vaak krijg je automatisch bericht van de zorgverlener waar de huisarts je naar doorverwijst, maar je bent niet verplicht om naar die zorgaanbieder te gaan. Je kunt namelijk ook gebruik maken van zorgbemiddeling en contact opnemen met onze Persoonlijke Zorggids. We denken dan mee over welke mogelijkheden je nog meer hebt en wat de voor- of nadelen zijn bij de verschillende zorgverleners. 

Bijvoorbeeld welke zorgverlener gespecialiseerd is in een behandeling of welke via Zorgkaart Nederland goed gewaardeerd worden door patiënten. Als een bepaald ziekenhuis dichterbij zit maar je langer moet wachten op een behandeling, kan het zijn dat je liever iets verder rijdt om sneller geholpen te worden. De Persoonlijke Zorggids kan je hier meer informatie over geven.

Persoonlijke contact met Univé

Met de Persoonlijke Zorggids kun je altijd rekenen op hulp bij het vinden van de juiste zorgverlener(s). Dat kan ook telefonisch waarbij we je persoonlijk te woord staan en tegelijkertijd jouw gegevens en die van zorgaanbieders bij de hand hebben. De zorgbemiddelaar moet namelijk weten welke zorgverzekering je hebt om te bepalen wat je vergoed krijgt. Om je inzicht in de kosten te geven als je je bijvoorbeeld door een zorgverlener wilt laten behandelen, die niet gecontracteerd is. Misschien vind je het ook belangrijk om naar een zorgverlener bij jou in de buurt te gaan of wil je juist eerder behandeld worden en vind je het niet erg om hier wat verder voor te reizen. 

Je kunt de Persoonlijke Zorggids bereiken op 088 131 1617.

Bel de Persoonlijke Zorggids 

Zorgbemiddeling tijdens behandeling

De Persoonlijke Zorggids helpt je vooral bij de voorbereiding op een behandeling. Natuurlijk kan het ook gebeuren dat je tijdens die behandeling onze hulp kunt gebruiken. Bijvoorbeeld als je twijfelt aan een diagnose of behandeling van je arts en een second opinion wilt. Of lang moet wachten op een behandeling en gebruik wilt maken van wachtlijstbemiddeling. Daarvoor kun je ook altijd contact opnemen met onze zorgadviseurs.

Univé Zorgadvies en Bemiddeling is op werkdagen van 09.00 uur tot 13.00 uur te bereiken op 088 131 1617.