Ga naar inhoud

Lekkage in je woning en je verzekering

Elk jaar ontstaat er in Nederlandse huishoudens voor miljoenen euro’s schade als gevolg van water. Maar of die waterschade bij jou verzekerd is, is afhankelijk van je verzekering en verzekeraar. En van wat de oorzaak van de waterschade is. Hier geven we je meer informatie over wat er wel en niet verzekerd is bij waterschade in je woning. 

Welke Univé verzekeringen dekken waterschade? 

Bij Univé ben je goed verzekerd tegen waterschade als je een inboedelverzekering en/of een opstalverzekering hebt. De opstalverzekering vergoedt de waterschade aan je woning, terwijl de inboedelverzekering ervoor zorgt dat je spullen in huis goed verzekerd zijn.  

Lekkage dak en je verzekering 

Lekkage van je dak zorgt vaak voor waterschade aan je huis. Maar niet alleen je huis raakt dan beschadigd, je spullen wellicht ook. Je opstalverzekering dekt in de meeste gevallen schade aan je woning door een lekkage van je dak. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan vochtplekken op de muur of een vloer die opbolt. Veroorzaakt de lekkage van je dak schade aan je inboedel, zoals je op zolder gestalde golfset of zomerkleding? Dan valt die schade juist onder je inboedelverzekering.  

Lekkage badkamer verzekerd? 

Ook een lekkage in je badkamer veroorzaakt vaak meer schade dan alleen aan de badkamer zelf. Ook spullen die in de badkamer staan of aangrenzende ruimtes waar het water naartoe lekt, kunnen schade oplopen. Lekt het water bijvoorbeeld door naar de benedenverdieping, dan kan er schade ontstaan aan je meubels of je televisie- en audioapparatuur. Je inboedelverzekering van Univé dekt dan gelukkig de schade. Er geldt overigens wel een uitzondering waarbij de schade niet wordt vergoed: als de schade ontstaan is als gevolg van slecht onderhoud, slijtage, eigen schuld of opzet. 

Welke lekkage is verzekerd bij Univé? 

Niet elke waterschade komt dus in aanmerking voor een vergoeding. Is je waterschade ontstaan door extreme neerslag, een lek waterbed of een defect apparaat in de keuken of badkamer? Dan is dat wel verzekerd. Bekijk het volgende overzicht om te zien welke schades aan je woning en inboedel verzekerd zijn. 

Water: Als er onvoorzien water, stoom of blusmiddel uit leidingen, (sanitaire) toestellen, centrale verwarming of airconditioning komt, als gevolg van: 

  • het springen door vorst 

  • breuk 

  • verstopping 

  • een plotseling optredend defect 

Neerslag: Hagel, regen, sneeuw en/of smeltwater dat onvoorzien je huis is binnengedrongen. 

Hevige plaatselijke regenval: Water dat plotseling en onvoorzien je woning is binnengedrongen. Het water kwam de woning binnen omdat de neerslag niet snel genoeg kon worden afgevoerd. Dit kwam uitsluitend door hevige plaatselijke regenval. 

Rioolwater: Rioolwater dat terugstroomt uit de openbare riolering en door de afvoerleidingen en (sanitaire) toestellen de woning is binnengedrongen. 

Aquarium: Water uit een aquarium dat onverwacht en plotseling stuk ging. 

Waterbed: Water uit een waterbed dat ineens en onverwacht kapotging. 

Olie: Het onvoorzien stromen van olie uit een verwarmingsinstallatie met bijbehorende leidingen en tanks. 

Lekkage woning? Verzekering inschakelen! 

Heb je een lekkage in je woning en wil je melding doen bij Univé van de waterschade? Dan kun je dat op verschillende manieren doen.  

  • Bel ons spoednummer (dat 24/7 bereikbaar is) op 0592 348 112. Gebruik dit nummer in geval van een calamiteit of enorme schade. Zoiets kun je namelijk niet online melden.  

  • Meld de schade online, 24 uur per dag via Mijn Univé. Beantwoord een paar vragen en stuur online je gegevens naar ons. Nog geen account? Maak dan hier je account aan.  

  • Meld de schade via de Univé App. Als je die nog niet hebt, kun je die hier downloaden.  

  • Kies voor persoonlijk contact met een medewerker bij een Univé-winkel bij jou in de buurt.