Lekkage
- Waterschade keuken verzekering
- Lekkage waterleiding verzekering
- Lekkage door verstopping verzekering
- Lekkage opsporen
- Lekkage dak verzekering
- Gevolgschade lekkage verzekering
- Lekkage muur verzekering
- Lekkage vloerverwarming verzekering
- Lekkage vaatwasser verzekering
- Lekkage meterkast verzekering
- Lekkage balkon verzekering
- Lekkage door storm verzekering
Lekkage dak en je verzekering: zo zit het
Een zware regen- of hagelbui, een storm of een pak smeltende sneeuw op het dak: allemaal kunnen ze leiden tot lekkage van je dak. Erg vervelend, want lekkage zorgt voor waterschade in huis. Het herstellen van een daklekkage en de waterschade die ontstaat, kan zorgen voor hoge kosten. Ben je verzekerd voor schade door lekkage van je dak? Ja, in de meeste gevallen wel. Hoe het precies zit leggen we je uit.
Daklekkage: hoe zit dat met je verzekering?
Lekkage aan het dak? Zowel je opstal- als inboedelverzekering kunnen dekking bieden. De opstalverzekering vergoedt schade aan de vaste onderdelen van je huis, dus ook aan het dak. De kosten voor het repareren van de lekkage zelf vallen meestal niet onder de dekking, maar de gevolgschade die de lekkage veroorzaakt wel.
Welke verzekering dekt welke schade bij daklekkage?
Daklekkage veroorzaakt waterschade aan je huis: je huis zelf raakt hierdoor beschadigd, maar je spullen ook. In de meeste gevallen wordt schade aan je huis door lekkage van je dak verzekerd door de opstalverzekering. Denk aan vochtplekken op de muur of een opbollende vloer. Veroorzaakt de lekkage van je dak schade aan je spullen zoals je zomerkleding die op zolder staat? Dan valt deze schade onder je inboedelverzekering. Ook schade aan je spullen door lekkage op zolder valt onder je inboedelverzekering.
Wordt gevolgschade door lekkage van je dak vergoed door je verzekering?
Erik Dokter, expert woonverzekeringen legt uit: “Je huis is met de opstalverzekering van Univé verzekerd tegen schade door brand, neerslag, storm, inbraak of een aanrijding. Gevolgschade ontstaan door neerslag, zoals lekkage, valt onder de dekking van deze verzekering.”
De uitzondering hierop is schade die veroorzaakt is door jouw eigen nalatigheid. Denk daarbij aan het open laten staan van dakramen tijdens storm of hevige neerslag, of het niet tijdig (laten) repareren van kieren en gaten in je dak.
Ook niet verzekerd zijn de kosten om het dak, dakconstructie(s), dakgoten en afvoerpijpen te (laten) herstellen. Dit staat in de voorwaarden van de woonverzekering.”
Wat moet je doen bij daklekkage?
Zitten jouw dakramen dicht bij neerslag en is jouw dak goed onderhouden, en is er toch lekkage door je dak? Dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk maatregelen neemt. Zo voorkom je dat schade aan jouw huis of spullen erger wordt. Hoe zorg je voor zo min mogelijk schade bij lekkage van je dak? We geven je tips.
- Vang lekkend water op met een emmer of teil. Lekt er water door je dak op de vloer? Dan kan dit zorgen voor schade aan je vloer, zoals opbollen of kromtrekken. Voorkom dit zo veel mogelijk door het lekkende water op te vangen in een emmer of teil.
- Droog oppervlakken zo veel mogelijk af. Heb je maatregelen genomen om lekwater op te vangen, zoals het plaatsen van een emmer onder de lekkage? Dan is een belangrijke vervolgstap om het water op je vloer en andere oppervlakken zoveel mogelijk af te drogen. Laat de (hand)doek of dweil waarmee je hebt afgedroogd daarna niet nat op de vloer liggen.
- Verwijder (smeltende) sneeuw van je dak. Als er (smeltende) sneeuw op je dak ligt, zal dit tot lekkage van je dak blijven leiden zolang de sneeuw blijft liggen. Verwijder deze daarom zo snel mogelijk, wanneer dit veilig kan.
Schade door lekkage bij je dak repareren
Je dak is dus niet verzekerd bij schade door neerslag. Heb je last van gevolgschade en wil je dit oplossen? Dan kun je drie dingen doen:
- De reparatie van de schade door Univé laten regelen. We regelen dan een professioneel herstelbedrijf voor je. En we regelen de betaling met hen.
- De schade zelf herstellen. Je krijgt dan een vergoeding voor het materiaal en de uren die je hebt gemaakt.
- Zelf een hersteller kiezen. Als je zelf een herstelbedrijf regelt, kun je de offerte en na akkoord de rekening naar ons doorsturen.
Daklekkage bij je verzekering melden
Heb je een lekkage bij je dak en daardoor water(schade) in huis? Dan is het belangrijk om dit zo snel mogelijk te melden bij Univé. Zo kunnen wij samen met jou overgaan tot een snelle schadeafhandeling. Neem op een van de volgende manieren contact met ons op:
Bel ons spoednummer (24/7 bereikbaar)
Heb je hulp nodig bij een noodgeval, bijvoorbeeld als je huis blank staat? Bel dan met 0592 348 112. De medewerkers van de Univé Alarmcentrale zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Gebruik dit nummer alleen in geval van een calamiteit of enorme schade. Deze kun je niet online melden.
Meld je schade online
Je kunt je schade 24 uur per dag online melden via Mijn Univé. Je beantwoordt hierbij een paar vragen en verstuurt online jouw gegevens naar ons. Heb je nog geen account? Maak hier je account aan.
Schade melden via de Univé App
Heb je de Univé app al? Meld jouw schade dan direct via de app. Als je de app nog niet hebt, dan kun je de app hier downloaden.
Persoonlijk contact met een medewerker
Bekijk al onze contactgegevens of kom langs bij een Univé-winkel bij jou in de buurt.
Meer informatie over lekkage bij je dak
Voor meer informatie over lekkage aan of rondom je dak, bekijk ook eens:
Vragen of hulp nodig?
Heb je nog vragen, of hulp nodig? Kijk dan op onze pagina Woonverzekering klantenservice. Daarop vind je wat je zelf kunt regelen, maar ook de antwoorden op de meestgestelde vragen en contactgegevens.

Informatie gecontroleerd door een expert
Erik Dokter
Erik Dokter is een expert op het gebied van woonverzekeringen, zoals de inboedel- en opstalverzekering. Hij zorgt ervoor dat de productinformatie begrijpelijk én correct is. Dat doet hij samen met contentspecialist Nina Spaan.