Ga naar inhoud

Doorlopende reisverzekering en schade melden

Heeft u hulp nodig tijdens uw reis? Bijvoorbeeld door pech onderweg of een ziekenhuisopname?  Dan is het goed om te weten wat u het best kunt doen. En hoe u de reisschade eventueel kunt melden.

Extra kosten

Denkt u tijdens uw vakantie gedwongen extra kosten te moeten maken (bv. een nieuw vliegticket) die u op uw reisverzekering wilt verhalen? Bel dan de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112. Zij helpen u de kosten zo laag mogelijk te houden en het direct op uw verzekering te verhalen.

    Wat kunt u het beste doen bij schade?

    Annuleren van een geboekte reis

    Is uw vakantie nog niet begonnen? Probeer de reis van zo snel mogelijk te annuleren, daarmee bespaar u misschien kosten. Bewaar alle rekeningen goed voor het melden van uw schade.

    Uw vakantie eerder afbreken

    Moet u uw vakantie eerder afbreken, bijvoorbeeld omdat u ziek bent geworden of omdat een familielid in Nederland ziek is? Volg dan de volgende stappen: 

    • Bel altijd de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112
      De centrale is dag en nacht bereikbaar. Daar helpt men u snel verder.
    • Nota’s bewaren
      Bewaart u de nota’s van eventueel extra gemaakte kosten goed.
    • Heeft u een annuleringsverzekering?
      Dan kunt u bij thuiskomst uw schade melden aan Univé en een beroep doen op vergoeding van de kosten.

    Direct online uw schade melden

    Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé app.

    Naar Mijn Univé

    Naar de Univé app

    Als uw vakantieverblijf onbruikbaar is geworden, bijvoorbeeld door noodweer, overleg dan eerst met de verhuurder of eigenaar of met uw reisorganisatie. Mogelijk komt u met hem of haar al tot een oplossing voor een vervangen verblijf. Is dat niet het geval? Bel dan met de Univé Alarmcentrale, deze is dag en nacht bereikbaar via +31 592 348 112. Zij kunnen u dan verder helpen.

    Direct online uw schade melden

    Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé app.

    Naar Mijn Univé

    Naar de Univé app

    • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie en zorg dat u een bewijs van uw aangifte mee krijgt
    • Zijn uw spullen gestolen uit een hotel? Geef dit ook bij de hoteldirectie aan en vraag ook hiervan een bewijs

    Bagage vermist of vertraagd

    Raakt uw koffer of bagage kwijt tijdens uw reis met het openbaar vervoer of vliegtuig, of komt die met vertraging aan? Dan kunt u vervangende kleding en toiletartikelen aanschaffen tot maximaal € 300,- per persoon per reis. Bewaar de bonnen goed. Als uw koffer beschadigd raakt of als er bagage vermist wordt, doe dan aangifte bij de vervoersonderneming. Vraag ook hiervan een bewijs. 

    Direct online uw schade melden

    Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé app. Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:

    • De aankoopdatum en het aankoopbedrag van de spullen waar het om gaat
    • Als reparatie mogelijk is: de (geschatte) reparatiekosten

    Naar Mijn Univé

    Naar de Univé app

    Bezoek aan een arts of ziekenhuis

    Als u tijdens uw vakantie een arts of ziekenhuis bezoekt, maar niet langer dan 24 uur hoeft te blijven, kunt u dat achteraf bij ons melden. Zorg dat u na uw bezoek aan de arts of het ziekenhuis het volgende meekrijgt:

    • Een verklaring van de arts over het consult
    • De originele nota's 

    Ziekenhuisopname

    Moet u langer dan 24 uur in het ziekenhuis blijven? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de Univé Alarmcentrale. Zij helpen u dan verder, ook als er bijvoorbeeld kosten voorgeschoten moeten worden. Als u niet verzekerd bent voor deze kosten, vertelt de Alarmcentrale dit ook. U kunt dan zelf een keuze maken.

    De Univé Alarmcentrale is dag en nacht bereikbaar op +31 592 34 81 12.

    Direct online uw schade melden

    Heeft uw zorgkosten gemaakt tijdens uw vakantie? Declareer deze dan eerst bij uw zorgverzekering. Het bedrag dat uw zorgverzekering niet vergoedt, kunt u declareren op uw reisverzekering. U kunt dat makkelijk online doen via Mijn Univé of de Univé app.

    Naar Mijn Univé

    Naar de Univé app

    Als uw voertuig binnen 2 werkdagen gemaakt kan worden

    Als uw auto direct (of binnen twee werkdagen) gerepareerd kan worden, hoeft u geen contact op te nemen met de Univé Alarmcentrale. U kunt zelf uw auto laten repareren. Heeft u als gevolg hiervan extra verblijfskosten gemaakt, dan kunt u dit bij thuiskomst bij Univé melden. Zorg ervoor dat u de originele nota's bewaart. De reparatiekosten van uw auto vallen overigens niet onder de dekking van uw reisverzekering.

    Als uw voertuig niet binnen 2 werkdagen gemaakt kan worden

    Kan uw auto niet binnen twee werkdagen gerepareerd worden? Neem dan contact op met de Univé Alarmcentrale. Deze is dag en nacht bereikbaar via +31 592 348 112. We kunnen u dan helpen met bijvoorbeeld vervangend vervoer, het voorschieten van kosten, of boeken van treintickets om verder naar uw bestemming of terug naar huis te reizen.

    Direct online uw schade melden

    Meld uw schade meteen makkelijk online via Mijn Univé of de Univé app.

    Naar Mijn Univé

    Naar de Univé app

    Meer weten over de doorlopende reisverzekering?

    Ook nuttig