Ga naar inhoud

Akte van levering

Heb je een huis gekocht, dan ontkom je er niet aan om een bezoek te brengen aan de notaris. Die stelt namelijk twee akten voor je op: de hypotheekakte (als je voor de aankoop van het huis een hypotheek hebt afgesloten) en de akte van levering. Een akte van levering wordt overigens ook wel leveringsakte, eigendomsakte of transportakte genoemd. 

Wat is een akte van levering?

Een akte van levering is een akte die wordt opgemaakt door een notaris bij de koop en verkoop van onroerend goed. Deze akte schrijft men vervolgens in bij het Kadaster. Het uitgangspunt van een akte van levering is de koopovereenkomst die je eerder al had gesloten. De eigendomsoverdracht van een huis wordt in een akte van levering vastgelegd. Wat inhoudt dat het eigendom van een woning overgaat van de oude eigenaar naar de nieuwe eigenaar van het huis. Jij dus.

De inhoud van een leveringsakte

In een akte van levering worden verschillende zaken opgenomen. Er staat op zijn minst het volgende in:

  • De personalia van zowel de kopers als de verkopers.
  • De titel van aankomst. Dat betekent een verwijzing naar de voorgaande akte over dit object.
  • De titel van overdracht. Dat betekent wat voor soort overdracht het is. Bijvoorbeeld 'koop’ of 'verdeling'.
  • De koopsom en de bevestiging dat de koopsom betaald is.
  • Toestemming van de echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner tot het vervreemden van de woning als het om een echtelijke woning gaat.
  • De bestuursbevoegdheid van de verkopers.

Controle bij overdracht woning

Kort voor de eigendomsoverdracht mag je als koper nog even kijken in het huis dat je gaat kopen. Je controleert dan of de woning volgens de gemaakte afspraken wordt geleverd.

Hoe je dit het beste kunt doen? Check de lijst met (on)roerende zaken en ga na of alles ook daadwerkelijk aanwezig is. Kijk ook goed of er niet ergens gebreken zijn of dat er zaken gewoonweg ontbreken. Breng het vervolgens ter sprake en meld het aan de notaris. Het kan dan nog worden opgenomen in de akte en de notaris kan eventueel ook nog een geldbedrag in depot houden.

Het is ook belangrijk dat de akte van levering gelijk is aan het koopcontract. Is dat niet zo, maak dan direct bezwaar bij de verkopende partij. Ben je al bij de notaris? Teken dan alleen met de aanvullende vermelding ‘onder protest’.  

Wil je meer te weten komen over wat een akte van levering precies is? Of heb je een andere vraag rondom het afsluiten van een hypotheek? Maak dan een afspraak voor hypotheekadvies van een adviseur van Univé (en Financieel Adviseur Duurzaam Wonen) bij jou in de buurt of kies voor een (beeld)belafspraak. We kennen de hypotheekmarkt en de lokale subsidies als geen ander. De kosten van een eerste oriënterend gesprek neemt Univé voor haar rekening.

Terug naar de Kennisbank