Akte van levering
Heb je een huis gekocht, dan ontkom je er niet aan om een bezoek te brengen aan de notaris. Die stelt namelijk twee akten voor je op:
- de hypotheekakte, als je voor de aankoop van het huis een hypotheek hebt afgesloten
- de akte van levering, ook wel leveringsakte, eigendomsakte of transportakte genoemd
Wat is een akte van levering?
Een akte van levering is een akte die wordt opgemaakt door een notaris bij de koop en verkoop van onroerend goed. Deze akte schrijft men vervolgens in bij het Kadaster. Het uitgangspunt van een akte van levering is het voorlopig koopcontract. De eigendomsoverdracht van een huis wordt in een akte van levering vastgelegd. Het eigendom van een woning gaat daarmee van de oude eigenaar naar jou: de nieuwe eigenaar van het huis.
De inhoud van een leveringsakte
In een akte van levering worden verschillende zaken opgenomen. Er staat op zijn minst het volgende in:
- De personalia van zowel de kopers als de verkopers.
- De 'titel van aankomst'. Dat betekent een verwijzing naar de voorgaande akte over dit object.
- De 'titel van overdracht'. Dat betekent wat voor soort overdracht het is. Bijvoorbeeld 'koop’ of 'verdeling'.
- De koopsom van de woning en de bevestiging dat deze betaald is.
- Toestemming van de echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner tot het vervreemden van de woning als het om een echtelijke woning gaat.
- De bestuursbevoegdheid van de verkopers.
De akte van levering moet gelijk zijn aan het koopcontract. Maak direct bezwaar bij de verkopende partij als dit niet zo is. Ben je al bij de notaris? Teken dan alleen met de aanvullende vermelding: ‘onder protest’.
Controle door de notaris bij het 'passeren van de akte'
Als de leveringsakte is opgesteld door de notaris, tekenen jij, de verkoper en de notaris deze akte. De notaris voert dan een paar controles uit om er zeker van te zijn dat de akte echt gepasseerd kan worden:
- Is de verkoper echt de eigenaar?
- Rusten er beslagen op het huis?
- Is de woning goed in de akte beschreven?
- Is aan alle wettelijke voorwaarden voldaan?
- Zijn de afspraken in de akte gelijk aan die in de koopakte?
Controle van de woning
Kort voor de eigendomsoverdracht mag je als koper nog even kijken in het huis dat je gaat kopen. Je controleert dan of de woning volgens de gemaakte afspraken wordt geleverd. Check de lijst met (on)roerende zaken en ga na of alles ook daadwerkelijk aanwezig is. Kijk ook goed of er niet ergens gebreken zijn of dat er zaken gewoonweg ontbreken.
Meld gebreken
Klopt er iets niet tijdens de controle van de woning? Meld dit dan direct aan de notaris. Dit kan dan nog worden opgenomen in de akte. De notaris kan eventueel ook nog een geldbedrag in depot houden.
Meer weten over de akte van levering?
Wil je meer te weten komen over wat een akte van levering precies is? Of heb je een andere vraag rondom het afsluiten van een hypotheek? Maak dan een afspraak voor hypotheekadvies van een adviseur van Univé (en Financieel Adviseur Duurzaam Wonen) bij jou in de buurt. Je kunt ook kiezenvoor een (beeld)belafspraak. We kennen de hypotheekmarkt en de lokale subsidies als geen ander. Het eerste gesprek is gratis.
Maak een afspraak met een hypotheekadviseur
Ga naar de kennisbank over hypotheken