

Rolien Madiol over pechhulp
Pechhulp: alles wat je moet weten
We vroegen Rolien uitgebreid naar haar ervaringen en tips. Ze vertelt wat je kunt verwachten van Univé Pechhulp, hoe het werkt en waar je op moet letten.
Wat houdt pechhulp bij Univé precies in?
Rolien: “pechhulp is er voor je als je met je auto stil komt te staan. Of dat nu thuis is of onderweg. Veel mensen denken bij pechhulp alleen aan hulp bij een lekke band of lege accu, maar het gaat verder dan dat. In het buitenland kun je bijvoorbeeld ook bij een ongeluk of diefstal van je auto op onze Alarmcentrale rekenen.” Wat veel mensen volgens haar niet weten: “Pechhulp draait niet alleen om je auto, maar ook om jou. We zorgen dat jij veilig verder kunt, of dat nu naar de garage is, naar huis of zelfs naar een hotel als je in het buitenland bent.”
Wat zijn veelvoorkomende pechsituaties?
“Een lege accu, een lekke band, sleutels in de auto laten liggen, verkeerde brandstof tanken – dat soort dingen zien we vaak. En bij elektrische auto's zie je steeds meer storingen door software of accu’s. Ook een gloednieuwe auto kan gewoon pech krijgen.”
Wat moet je doen als je pech hebt?
“Altijd eerst onze Alarmcentrale bellen (+31 592 348 112),” adviseert Rolien. “Laat hun beoordelen wat het beste is om te doen. Ga dus niet op eigen houtje naar een garage rijden, want dan loop je het risico dat de kosten niet vergoed worden. Echt: altijd even bellen en overleggen. Dat voorkomt teleurstellingen.”
Wat als je pech krijgt en geen pechhulp hebt?
“Dan kunnen we je op dat moment helaas niet helpen”, zegt Rolien. “Je kunt dit niet pas afsluiten als je al met pech langs de weg staat. Het vooraf goed regelen is dus heel belangrijk.”
Wat zeg je tegen mensen die nog twijfelen over pechhulp?
“Pechhulp is meer dan alleen hulp voor je auto. Het gaat ook om jouw vervoer, comfort en veiligheid. Denk aan een taxi of openbaar vervoer naar huis, vervangend vervoer of een hotelovernachting als je in het buitenland bent. Zeker op vakantie wil je niet voor verrassingen komen te staan.”
Extra tip van Rolien
“Als je het mij vraagt, zijn de schadeverzekering voor inzittenden en rechtsbijstand Verkeer & Voertuigen ook echt waardevolle aanvullingen op je autoverzekering. De inzittendenverzekering altijd afsluiten is mijn advies. Die is echt heel belangrijk en geldt ook voor de bestuurder zelf. En bij conflicten over de schuldvraag bijvoorbeeld, dan wil je gewoon juridische hulp kunnen krijgen vanuit de rechtsbijstand Verkeer & Voertuigen.”
Waar moet je volgens Rolien op letten als je pechhulp afsluit?
- 1
Is de dekking persoons- of voertuiggebonden?
“Bij Univé is pechhulp voertuiggebonden. Dat betekent dat het voertuig verzekerd is, ongeacht wie erin rijdt. Leen je jouw auto uit? Dan krijgt die bestuurder dus gewoon hulp. Maar leen jij een auto van iemand anders, dan ben je niet verzekerd voor pechhulp via jouw polis.”
- 2
Zit hulp aan huis erbij?
“Bij Univé zit pechhulp bij je woonplaats er standaard bij in. Maar bij sommige aanbieders is dit niet zo en moet je er extra voor betalen.”
- 3
Wat is er verzekerd in het buitenland?
“Let goed op wat er precies wordt vergoed in het buitenland. Denk aan vervangend vervoer, hotelovernachtingen en hoe lang je recht hebt op hulp. Dat verschilt per aanbieder.”
De meest voorkomende misverstanden over pechhulp volgens Rolien
Ik heb een nieuwe auto, dus ik heb geen pechhulp nodig
“Ook een nieuwe auto kan net zo goed een lekke band krijgen.”
Pechhulp is overal hetzelfde
“Ook niet waar. De dekking en voorwaarden verschillen echt per aanbieder. Lees dus altijd goed wat er wel en niet onder valt.”
Pechhulp is duur
“Pechhulp is misschien een extra uitgave, maar een keer afslepen kost vaak veel meer.”
Tip van Rolien
Belangrijke tip van Rolien: “Heb je pechhulp met buitenlanddekking bij Univé? Zorg dan dat je een creditcard hebt. Zonder kun je geen vervangende auto meekrijgen. Dat is écht iets wat ik in elk gesprek meegeef.’

Informatie gecontroleerd door expert autoverzekering
Rolien Madiol
Rolien werkt sinds februari 2023 bij Univé. “Ik ben begonnen in de winkel in Utrecht, maar sinds augustus 2024 zit ik op de adviesdesk van Univé Zuid-Nederland. Daar voer ik dagelijks adviesgesprekken met leden. Het persoonlijke contact, of dat nu in de winkel of telefonisch is, maakt mijn werk elke dag weer leuk.”