Wachttijd bij mondzorg
Voor vergoeding van sommige tandartsverzekeringen geldt een wachttijd van maximaal 12 maanden. Wij begrijpen dat dit vervelend kan zijn. Toch is daar een goede reden voor. Op deze pagina leggen we u uit wat wachttijd precies inhoud. En waarom er een wachttijd is.
Wat is wachttijd?
Voor vergoedingen bij tandartsverzekeringen geldt soms een wachttijd. Als het gaat om behandelingen die horen bij kronen, bruggen, implantaten, gedeeltelijke protheses en orthodontie bijvoorbeeld. De wachttijd geldt 12 maanden. Dit betekent dat u in het 1e jaar wel alvast premie betaalt. U krijgt dan nog geen vergoeding voor deze behandelingen. Vanaf het 2e jaar heeft u wel recht op een vergoeding. Dit is nodig omdat wachttijd ons helpt om de zorg voor iedereen betaalbaar te houden.
Met wachttijd beperken wij premiestijgingen
Er kan altijd iets gebeuren. Dan wilt u goed verzekerd zijn. Dat begrijpen wij. We zien steeds vaker dat verzekerden pas een tandartsverzekering nemen als ze zeker weten dat er grote tandartsbehandelingen aan zitten te komen. De kosten van kronen, bruggen, implantaten, gedeeltelijke protheses en orthodontie zijn erg hoog. Als we daar meer vergoedingen voor uitbetalen dan er premie binnenkomt, moet de premie stijgen. Dat willen we graag voorkomen. We hopen zo dat iedereen kan blijven kiezen voor een tandartsverzekering.
Verwacht u dat u (of uw kind) in de toekomst een behandeling nodig heeft waar wachttijd voor geldt? Sluit dan op tijd een passende verzekering af.
U kunt tijdens het 1e jaar gewoon gebruik maken van alle andere vergoedingen uit uw tandartsverzekering. De wachttijd geldt voor een beperkt aantal behandelingen.
Voor welke behandelingen geldt de wachttijd?
De wachttijd geldt bij de volgende tandartsverzekeringen:
- Tand Beter: alleen bij orthodontie voor kinderen tot 18 jaar.
- Tand Best: bij kronen, bruggen, implantaten, gedeeltelijke protheses en orthodontie.