Wachtlijstbemiddeling

Staat u op een lange wachtlijst voor een behandeling? Dan kunt u gratis gebruik maken van wachtlijstbemiddeling. Samen met u zoeken wij naar een ziekenhuis of kliniek waar u sneller geholpen kunt worden. We kunnen u daarnaast ook helpen bij het vinden van een nieuwe huisarts of tandarts.

Wachtlijstbemiddeling is mogelijk voor:

  • Een consult (afspraak) bij een medisch specialist
  • Diagnostiek (onderzoeken)
  • Opname in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
  • Dagbehandeling
  • Behandeling geestelijke gezondheidszorg (GGZ)

Wat is een te lange wachttijd?

Wij hebben met zorgverleners afgesproken dat zij binnen de maximale aanvaardbare wachttijden (Treeknorm) zorg​ verlenen. Kan dat niet? Dan spreken we van een te lange wachttijd en kunt u gebruik maken van wachtlijstbemiddeling. Bij spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo snel mogelijk (binnen enkele uren) worden verleend.

Wachtlijstbemiddeling aanvragen

U kunt wachtlijstbemiddeling telefonische of per mail aanvragen.

  • Bel Univé Zorgadvies en Bemiddeling: 088 131 1617.
    U kunt ons bereiken op werkdagen van 08.30 uur tot 17.00 uur.
  • Stuur een e-mail naar zorgbemiddelaar@univezorg.nl.
    Vermeld u daarin ook uw telefoonnummer, zodat wij telefonisch contact met u kunnen opnemen.

Zo werkt wachtlijstbemiddeling

Stel, u dient bij Univé een verzoek om wachtlijstbemiddeling in. Dan gaan wij op zoek naar een alternatief bij u in de regio. Lukt dat niet, dan kijken we naar de mogelijkheden in de rest van het land. Of als dat nodig is, in België of Duitsland. Univé kan dus geen voorrang krijgen in het ziekenhuis waar u nu op de wachtlijst staat.

Via wachtlijstbemiddeling naar een ander ziekenhuis

Kiest u na onze bemiddeling voor een ander ziekenhuis, dan gaat het proces als volgt.

  • U vraagt uw gegevens (dossier, foto's etc.) op uit het ziekenhuis waar u nu onder behandeling bent. Laat uzelf hier ook van de wachtlijst halen, zodat anderen ook sneller geholpen kunnen worden. Let op: u kunt voor dezelfde aandoening niet meer in het oorspronkelijke ziekenhuis terecht, als u kiest voor een ander ziekenhuis
  • Vervolgens bent u voor alle onderzoeken, behandelingen, nazorg en eventuele complicaties aangewezen op dat andere ziekenhuis.
  • Gaat het om een opname (ook dagopname), dan vindt er eerst een afspraak met een specialist in dat andere ziekenhuis plaats. Deze specialist neemt niet automatisch het behandelingsadvies over van het ziekenhuis waar u nu op de wachtlijst staat.

Belangrijk om te weten over wachtlijstbemiddeling

Houdt u vooral rekening met de volgende punten.

  • Bepaalde behandelingen kunnen niet in elk ziekenhuis worden uitgevoerd. En soms is wachtlijstbemiddeling om bepaalde (medisch inhoudelijke) redenen niet mogelijk.
  • De reistijd naar een ander ziekenhuis is over het algemeen langer en reiskosten worden niet vergoed.
  • Voor behandelingen in het buitenland dient u altijd eerst toestemming van Univé te krijgen.