Ga naar inhoud

Veelgestelde vragen over de opruimingskostenverzekering

De opruimingskosten worden vergoed als er dekking is op de gebouwen- en/of roerende zakenverzekering.

Opruimingskosten zijn de kosten om (delen van) een verzekerd gebouw of verzekerde zaak af te breken, weg te ruimen en/of daarna af te voeren, te storten en te vernietigen. 

Bij een brand/stormdekking zijn de opruimingskosten niet meeverzekerd. Bij een uitgebreide gevarendekking wel. Op jouw polis zie je het verzekerd bedrag. Heb je geen dekking voor opruimingskosten of vind je het bedrag te laag? Dan kun je met de opruimingskostenverzekering een aanvullend bedrag verzekeren. 

Met inkomende schade bedoelen wij de gevolgschade die ontstaan is aan omliggende gebouwen of roerende zaken, die niet jouw eigendom zijn. De schade moet ontstaan zijn binnen een straal van 15 kilometer vanaf jouw perceel of landerijen. De restanten moeten met het blote oog waarneembaar en handmatig op te pakken zijn. 

Er is geen dekking voor inkomende schade als de schade al op een andere verzekering gedekt is.

Je kunt kiezen uit vier bedragen. Het verzekerd bedrag geldt één keer per gebeurtenis. Heb je door één gebeurtenis schade aan meerdere gebouwen en moeten deze zaken opgeruimd worden? Dan keren wij maximaal één keer het verzekerd bedrag uit. Hou  hiermee rekening bij het bepalen van de hoogte van het verzekerd bedrag.

Let op: houdt bij het bepalen van het verzekerd bedrag ook rekening met de waarde van eventuele zonnepanelen.

Bekijk hier de voorwaarden van de opruimingsverzekering.

Saneringskosten (om een verontreiniging ongedaan te maken) zijn niet verzekerd. Wil je saneringskosten verzekeren? Informeer dan naar de mogelijkheden van een Milieuschadeverzekering.

Univé houdt al jouw verzekeringen voor je op peil, zodat deze in de pas lopen met de prijsontwikkelingen en de waardestijgingen van de bouwkosten in de markt. Zo weet je zeker dat uw bezittingen optimaal zijn verzekerd.

Probeer de schade zo veel mogelijk te beperken en neem contact op met ons via telefoonnummer 0592 348 181 of met je regionale Univé-winkel. Wij zetten direct alles in gang om je te helpen. Overleg altijd eerst met ons, voordat je kosten maakt voor het herstellen van de schade.

Univé kent het begrip 'polisbedenktijd'. Nadat je de verzekering heeft afgesloten, ontvang je de polis en de voorwaarden. Ben je over de inhoud van de polis niet tevreden, dan kun je die binnen 14 dagen terugsturen. Dat betekent wel dat je niet verzekerd bent. Je ontvangt dan uiteraard ook geen nota van ons.