Ga naar inhoud

29 mei 2020

Je bedrijf inschrijven en een administratie opzetten

Oké, je kunt de deuren van je bedrijf nu bijna openen. Maar voor het zover is zijn er nog twee dingen om af te ronden in de opstartfase: het inschrijven van je bedrijf en het opzetten van een administratie.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Elke ondernemer moet ingeschreven staan bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Op die manier weten consumenten en andere bedrijven met wie ze precies zaken doen. Om te bepalen of je een ondernemer bent, hanteert de KvK drie criteria:

1.    Je levert zelfstandig goederen of diensten
2.    Je vraagt hier meer dan een symbolische vergoeding voor
3.    Je neemt deel aan het normale economische verkeer

Repareer je bijvoorbeeld computers en breng je hierbij een uurtarief en materiaalkosten in rekening? Dan ben je een ondernemer. Doe je hetzelfde werk voor vrienden of familie en krijg je hier wel eens een cadeaubon of bosje bloemen voor? Dan ben je geen ondernemer.

Twijfel je nog? Doe dan de ondernemerscheck van de Belastingdienst.

Hoe gaat een inschrijving bij de KvK?

Je kunt je inschrijving eenvoudig online starten op de website van de KvK. Je kunt bijvoorbeeld kiezen of je een nieuw bedrijf wilt starten, een bestaand bedrijf overneemt of vereniging of stichting opricht.

Vervolgens log je in met je DigiD en vul je persoonlijke en zakelijke gegevens in. Welke dat precies zijn hangt af van welke bedrijfsvorm je hebt gekozen. Vervolgens maak je ook online een afspraak om de inschrijving te voltooien op een KvK-kantoor.

Om je inschrijving compleet te maken moet een medewerker van de KvK namelijk je legitimatiebewijs controleren. Ook betaal je bij deze afspraak de inschrijfkosten van € 50.

Een administratie opzetten

Voor veel ondernemers een noodzakelijk kwaad, maar een succesvol bedrijf valt of staat nu eenmaal bij een goede administratie. Vooral de boekhouding speelt een belangrijke rol. Zodat je zelf kunt zien hoe je bedrijf er financieel voor staat, maar ook vanwege je verplichtingen aan de Belastingdienst bijvoorbeeld.

Grotere bedrijven ontkomen er niet aan om de boekhouding en administratie uit te besteden aan professionals. Een andere optie is natuurlijk om hier personeel voor aan te nemen. En in veel gevallen is het een combinatie daarvan.

Zelf je boekhouding doen?

Als zzp’er of kleine ondernemer is het daarentegen wel goed mogelijk om zelf je boekhouding te doen. Dat heeft een aantal voordelen:

●    je hebt een compleet overzicht van je zakelijke financiën
●    je weet dus goed hoe je er zakelijk voor staat
●    je kan daardoor op tijd actie ondernemen 
●    je bespaart op de kosten van uitbesteden

Maar het zelf voeren van een boekhouding heeft ook nadelen:

●    het kost extra tijd en energie
●    je moet je inlezen in alle regels
●    meer kans op fouten

Werk je heel secuur en hou je van cijfertjes? Dan is het zeker aan te raden om je eigen boekhouding te doen. Weet je van jezelf dat dit niet je sterkste kant is, aarzel dan zeker niet om je boekhouding en administratie uit te besteden.

Deel dit bericht