Ga naar inhoud

24 november 2022Sport

Met je ATB de weg op? Tips and tricks!

Op pad gaan met je mountainbike (MTB), dat zal je niet als ‘iets nieuws’ in de oren klinken. Maar er is een variant hierop die steeds populairder wordt: de All Terrain Bike (ATB). Met deze ‘aangepaste’ mountainbike kun je onderweg echt allerlei soorten terreinen aan. 

Een All Terrain Bike is een fiets waarbij een mountainbikeframe gebruikt wordt. Echter worden onder dit frame dikkere banden geplaatst. Deze zijn breder gemaakt maar beschikken over hetzelfde wegprofiel als gewone fietsbanden. Daarnaast heeft een ATB spatborden, reflectoren, verlichting en vaak een bagagedrager. Ook staat het stuur van een All Terrain Bike hoger dan bij een mountainbike zodat je comfortabel rond kunt fietsen. Ga je voor het eerst met een ATB de weg op? Dit is wat je moet weten.  

Zit ontspannen op de fiets 

Het is jouw taak om je fiets zijn werk te laten doen. Dat betekent dat je je lichaam ontspant, zodat de fiets onder je kan bewegen. Haal je billen van het zadel wanneer je over obstakels zoals wortels of keien rijdt. Hoe technischer het terrein, hoe meer ruimte je fiets nodig heeft om te bewegen. 

Verplaats je gewicht 

Wanneer je op een steile helling omhoog rijdt, verplaatst je gewicht dan naar voren en leun naar voren om je zwaartepunt boven het achterwiel te houden en zo grip te houden. Als het pad naar beneden gaat, doe dan het tegenovergestelde en verplaats je gewicht achter het zadel tot boven het achterwiel om te voorkomen dat je over je stuur heen gaat. 

Rem rustig 

Pas je snelheid aan vóór lastige stukken op je route, en houd je snelheid dan vast als je erdoorheen rijdt. Als je merkt dat je toch te snel een bocht ingaat, blijf dan van de voorrem af. Als je je voorwiel blokkeert, zal je voorband gaan glijden, waardoor je waarschijnlijk op de grond terecht komt. Rem in plaats daarvan met de achterrem; je kan gaan slippen, maar je hebt dan wel meer kans om rechtop te blijven. Want een ongelukje zit een klein hoekje, dat kun je maar beter voorkomen… 

Kijk waar je heen wilt 

Het wordt 'doelfixatie' genoemd; je fiets gaat naar de plek toe waar je ogen op gericht zijn. Kijk voorbij obstakels naar het punt waar je naartoe wilt. Houd je kin horizontaal en probeer zo ver mogelijk vooruit te kijken. Gebruik je perifere zicht (alles wat niet in je directe zicht ligt) om obstakels direct voor je te ontwijken. 

Ken de basisreparaties 

Mechanische problemen komen vaker off road voor dan op de weg. En lekke banden kan je sowieso niet altijd uitsluiten. Haal dus wat basisgereedschap in huis om er zeker van te zijn dat je jezelf redt als er iets kapot gaat. Je zou op zijn minst moeten weten hoe je een lekke band moet repareren. Andere goede vaardigheden zijn onder meer het repareren van een kapotte ketting. Je lokale fietswinkel (of een goede vriend) kan je laten zien hoe het moet. 

Neem voldoende eten en drinken mee 

Er zijn niet overal en op elk terrein zomaar winkels te vinden. Neem dus altijd meer voeding en water mee dan je nodig denkt te hebben. Je zult meer kunnen ontspannen en meer plezier hebben, wetende dat je alles bij je hebt wat je nodig hebt.  

Ieder weer, is fietsweer!  

Dus dat mag eigenlijk nooit een excuus zijn om niet met je ATB op pad te gaan. Je moet alleen wel zorgen dat je goed voorbereid bent met de juiste fietskleding. 

  • Fietskleding tussen de 8 en 15 graden 

Een korte broek kan nu te koud zijn. Je kunt daarom denken aan beenstukken om je onderbenen en vooral je knieën te beschermen tegen de kou en wind. Om je lijf warm te houden kun je kiezen voor armstukken of een shirtje met lange mouwen. 

  • Fietskleding tussen 0 en 8 graden 

Ga voor laagjes! Draag een thermo ondershirt en kies daarboven voor een goed gevoerd (winddicht/waterafstotend) jack. Stroomt  het van de regen, dan is een jack met getapete naden en ritsen een must. 

  • Fietskleding als het vriest  

Brr.. Wat kleding betreft draag je nu het beste buiten je gevoerde jack en thermoshirt ook dikke winddichte (en waterdichte) fietshandschoenen, eventueel met warmte-elementen erin. Zo houd je goed grip op het stuur. Doe dikke, merino wollen sokken aan, neopreen overschoenen en bescherm je hoofd tegen de kou met een wintermuts onder je helm. Deze laatste houdt ook de kou rond je kin en nek tegen.

Deel dit bericht