Ga naar inhoud

8 maart 2022Wonen

Marktplaats-fraude: van een handtas verkopen naar een lege bankrekening

Je hoort wel eens verhalen van bankrekeningen die geplunderd worden nadat iemand op een verkeerde link heeft geklikt. Dat zou jou nooit overkomen, toch? In de praktijk valt het niet altijd mee om alleen in huis te halen wat goed voelt. Roely Berends werd slachtoffer van Marktplaats-fraude. Zij vertelt hoe dat gebeurde en hoe zij de nasleep ervan ervaren heeft. 

Totaal niet achterdochtig 

Roely wilde een handtas verkopen via Marktplaats. De tas viel in de smaak en al snel waren er meerdere reacties: “Ik kreeg contact met een zekere Monique. We waren gewoon lekker aan het chatten over de tas, dat was een heel leuk contact. Het was een heel normaal Marktplaats-gesprek. Toen ze vertelde dat ze slechte ervaringen had met Marktplaats-aankopen en mij vroeg of ik een cent wilde overmaken ter verificatie, was ik dan ook totaal niet achterdochtig. Dus dat heb ik gedaan. Later hoorde ik dat zij tijdens die betaling via een foute link mijn telefoon als het ware heeft overgenomen en zo toegang kreeg tot mijn ING-account en -app.” 

Het bijzondere is dat ‘Monique’ aangeeft dat ze een keer opgelicht is via Marktplaats en het daardoor niet helemaal vertrouwt. Terwijl dit juist de truc is waar de oplichters in dit geval gebruik van maken om Roely op te lichten. 

De daglimiet omzeild 

Het duurde niet lang voordat Roely doorhad dat er iets aan de hand was, vertelt ze: “Ik werd ’s nachts wakker, want het voelde niet goed. Ik heb toen mijn ING-app geopend en zag dat alle rekeningen leeg waren. Inclusief de potjes voor vakantie en zorgkosten. Die hadden ze eerst overgeboekt naar de lopende rekening en toen weggesluisd. Alles stond op nul. Ik was totaal in paniek, het was alsof de grond onder mijn voeten wegzakte.” 

Toen Roely de bank belde, bleek dat zij de rekeningen al geblokkeerd hadden vanwege vreemde transacties: “De oplichters hebben ook slim om de daglimiet heen gewerkt. Ze hebben eerst voor middernacht het maximale bedrag opgenomen en zijn daarna doorgegaan, want dat telt als een nieuwe dag. De mensen van de bank waren heel aardig en probeerden me te kalmeren. Maar ze waren wel eerlijk en zeiden dat ik waarschijnlijk wel alles kwijt was. Uiteindelijk hebben ze de geldstroom kunnen onderscheppen en kreeg ik mijn geld terug. Daar heb ik echt veel geluk mee gehad.” 

De ervaring hakte er flink in bij Roely: “Het heeft echt meer dan een jaar geduurd voordat ik weer iets via Marktplaats heb verkocht en sinds die tijd ben ik zo alert op allerlei linkjes. Gelukkig heb ik geen nare ervaringen meer gehad. Het merendeel van de mensen is natuurlijk wel te goeder trouw.” 

Beperk de schade, bel de Cyberhelpdesk!

Wil je weten wat je moet doen als je zelf in een dergelijke situatie terechtkomt? De experts van Univé helpen je graag bij vragen over cybercrime: twijfel je over de betrouwbaarheid van een e-mail, of is je computer gehackt? Je kunt 24/7 kosteloos bellen naar de Univé Cyberhelpdesk: 0592 74 22 22. Je krijgt dan direct advies en ondersteuning op afstand door experts. Cyberhulp is standaard bij alle verzekeringen van Univé. Kijk voor meer informatie op unive.nl/cyberhulp.

Deel dit bericht