Ga naar inhoud

Koopovereenkomst bedrijfspand

Als je een zakelijk pand wil kopen of verkopen, dan moet je een koopovereenkomst voor het bedrijfspand maken. Maar wat houdt zo’n overeenkomst precies in? En waar moet je op letten bij het checken van het koopcontract? Onze juristen geven heldere tips en uitleg.

Lees verder of ga direct naar:

Wat is een koopovereenkomst bedrijfspand?

Als je met de (ver)koper van een bedrijfspand afspreekt dat je het pand tegen een bepaalde prijs koopt of verkoopt, dan sluit je een koopovereenkomst af. Je kunt deze overeenkomst schriftelijk of mondeling (in een gesprek) maken. Het is in ieder geval altijd aan te raden om de voorwaarden van de aankoop of verkoop schriftelijk vast te leggen in een koopcontract.

Wanneer is een koopovereenkomst bedrijfspand nodig?

Een koopovereenkomst voor een bedrijfspand sluit je af als je een zakelijk pand wil kopen of verkopen. Dit kan een compleet bedrijfspand zijn. Maar het is ook mogelijk dat je een deel van een bedrijfspand (ver)koopt, zoals een verdieping van een winkelcentrum of een bedrijfsruimte.

Er bestaan veel verschillende soorten bedrijfsruimtes, zoals:

  • winkelruimte

  • hotel

  • restaurant

  • café

  • bedrijfsruimte voor een afhaal- of besteldienst

  • bedrijfsruimte voor een ambachtsbedrijf

  • camping

  • kantoorruimte

  • opslagruimte

  • showroom

  • fabriek

  • bedrijventerrein

  • loods

Als je een bedrijfspand of bedrijfsruimte koopt, dan mag je deze als ondernemer gebruiken of aan een andere ondernemer verhuren.

Schriftelijke koopovereenkomst bedrijfspand

Bij de koop of verkoop van een bedrijfspand is het opstellen van een schriftelijke koopovereenkomst (ofwel: een koopcontract) niet verplicht, maar wél verstandig. Door jouw afspraken over de koopvoorwaarden duidelijk op papier te zetten, kun je namelijk voorkomen dat hier misverstanden over ontstaan. Bovendien kun je zo makkelijker bewijzen wat je hebt afgesproken met de (ver)koper. Hierdoor sta je sterker in je recht bij een mogelijk conflict met de andere partij.

Mondelinge koopovereenkomst bedrijfspand

Als je als particuliere koper een woning koopt, dan is je aankoop pas definitief als beide partijen de schriftelijke koopovereenkomst hebben ondertekend. Als je een bedrijfspand koopt, is dat niet zo.

De (ver)koop van een bedrijfspand kan namelijk al definitief zijn zodra je het mondeling eens bent over de belangrijkste zaken van de koop. Zoals het pand, de koopprijs en de verkoopdatum. Maak je hier met de (ver)koper telefonisch of in een persoonlijk gesprek afspraken over? Dan kan deze mondelinge koopovereenkomst daarmee juridisch geldig en dus definitief zijn.

Het is goed om hier rekening mee te houden tijdens jouw gesprekken en onderhandelingen met de (ver)koper. Ook is het verstandig om vooraf schriftelijk af te spreken dat de aankoop pas definitief is wanneer het koopcontract van het bedrijfspand door jou én de ander ondertekend is.

Je koopcontract bedrijfspand checken

Voordat je het koopcontract van het bedrijfspand tekent, is het belangrijk om dit goed te controleren. Je kunt dit laten doen door een jurist. Dan weet je zeker dat het document tot in de kleine lettertjes klopt en niet in jouw nadeel is. Hier zijn zes belangrijke punten om op te letten bij het opstellen en checken van het contract.

1. Controleer het bestemmingsplan

Check bij de gemeente of het toegestaan is om jouw bedrijfsactiviteiten op de gehuurde locatie te doen. Zo kan het zijn dat je een winkelruimte bijvoorbeeld niet als kantoorruimte mag gebruiken.

Vraag de gemeente ook of je het bestemmingsplan mag inzien of bekijk dit via Ruimtelijkeplannen.nl. In het bestemmingsplan zie je of de gemeente in de toekomst andere plannen voor het gebied heeft. Als zij het gebied bijvoorbeeld wil herinrichten, dan kan dat ertoe leiden dat je daardoor minder omzet gaat draaien.

2. Raadpleeg het Kadaster

Het kan zijn dat je als koper van een bedrijfspand erfdienstbaarheid moet geven. Dit houdt in dat de buren een deel van je grond mogen gebruiken. Ook dat kan negatieve gevolgen hebben voor je omzet. Je kunt in het Kadaster opzoeken of de buren recht hebben op erfdienstbaarheid.

3. Bepaal of een ontbindende voorwaarde nodig is

Is je zakelijke hypotheek nog niet helemaal geregeld? Dan is het verstandig om een ontbindende voorwaarde in het koopcontract te zetten. Als het onverwacht niet lukt om de financiering van de bank rond te krijgen, kun je in dat geval mogelijk kosteloos de aankoop van het bedrijfspand annuleren.

Het is dan wel belangrijk dat je aan de voorwaarden in het contract voldoet en op tijd aan de bel trekt. Er zijn ook andere situaties waarin het handig kan zijn om een ontbindende voorwaarde op te nemen. Bijvoorbeeld als je nog niet de nodige vergunning(en) hebt gekregen voor jouw bedrijf op de nieuwe locatie.

4. Overweeg opname in de openbare registers

Als het koopcontract van het bedrijfspand door jou en de (ver)koper ondertekend is, dan kun je dit contract door een notaris laten inschrijven in de openbare registers. Deze registers zijn publiek toegankelijke archieven en in beheer van het Kadaster.

Een inschrijving in de openbare registers kan goed van pas komen. Vooral als je weet dat de verkoper van het bedrijfspand financiële problemen of schulden heeft. Na de inschrijving kunnen mogelijke schuldeisers van de verkoper namelijk geen beslag meer leggen op het bedrijfspand dat je gekocht heeft. Wel geldt dan de voorwaarde dat het bedrijfspand binnen 6 maanden na de inschrijving wordt geleverd.

5. Maak afspraken met de huurder

Ga je een bedrijfspand kopen dat al volledig of voor een deel verhuurd is aan een andere ondernemer? Dan is het altijd goed om vooraf in gesprek te gaan met de huurder en samen duidelijke afspraken te maken. Bijvoorbeeld over diens verplichtingen en gebruik van het bedrijfspand. Als de huurder geen borg betaald heeft en geen bankgarantie heeft geregeld, kun je hier ook nieuwe afspraken over maken.

6. Controleer of de afspraken kloppen

Tot slot is het slim om na te lopen of jouw afspraken met de (ver)koper nauwkeurig en volledig in het koopcontract staan. Zorg dat je het contract pas ondertekent als je het eens bent met alles wat erin staat.

Maakte je een mondelinge afspraak, maar staat deze niet in het contract? Of ontbreken er volgens jou andere belangrijke zaken? Dan kun je de (ver)koper of notaris per mail vragen om dit aan te passen in het contract. Zo voorkom je dat er later een discussie ontstaat over afspraken die deels of helemaal niet in het koopcontract staan.

Rechtshulp nodig?

Het koopcontract van een bedrijfspand ondertekenen is een grote stap. Wil je de koopovereenkomst door een jurist laten controleren? Of he je een andere juridische vraag, bijvoorbeeld over wat de mogelijke risico’s van het contract voor jou betekenen? Schakel dan juridische hulp in via je zakelijke rechtsbijstandverzekering.

Als je bij ons verzekerd bent voor zakelijke rechtsbijstand, kun je via de website van Univé Rechtshulp direct je zaak melden. Heb je geen verzekering? Dan kun je voor een vast bedrag juridisch advies inwinnen via Rechtshulp on demand.

Ik ben klant en wil juridisch advies

Ik wil Rechtshulp on demand