Ga naar inhoud

Duurzaam schadeherstel: minder vervangen, meer repareren

Bij Univé willen we actief bijdragen aan een beter milieu en een leefbare omgeving. Daarom werken we samen met bedrijven die, net als wij, duurzame doelen nastreven. Ook als het gaat om schadeherstel. Teammanager Otto Selles van Univé Expertise: “Repareren? Er kan veel meer dan je denkt.”

“Als onze leden schade hebben, herstellen we die. Dat doen we zoveel mogelijk op een duurzame manier. In de praktijk betekent dat vooral: minder vervangen en meer repareren. Stel dat je schade hebt aan je aanrechtblad: een kras, een scheur of een stuk eruit. Vroeger werd zo’n aanrechtblad eigenlijk altijd vervangen. Maar tegenwoordig zijn er heel mooie methodes om zo’n aanrechtblad te herstellen zonder dat je er iets van ziet. Dat is veel duurzamer. En het is voor klanten ook fijner, want die zijn snel geholpen en het is veel minder gedoe.”

GroenGedaan!
“We vinden het heel belangrijk dat onze herstellers duurzaam werken. Daarom willen wij dat de herstellers met wie we samenwerken een GroenGedaan!-keurmerk hebben of een vergelijkbaar certificaat. Herstellers met het GroenGedaan!-keurmerk werken bijvoorbeeld zoveel mogelijk met milieuvriendelijke materialen, verminderen hun energiegebruik, gebruiken materialen opnieuw en recyclen hun afval zoveel mogelijk. De bedrijven krijgen ook advies voor een duurzame bedrijfsvoering. Bovendien worden ze regelmatig gecontroleerd. GroenGedaan! is het keurmerk van stichting Duurzaam. Twee collega’s uit mijn team zitten in de Colleges van Deskundigen Automotive en Vastgoed, voor de auto-industrie en de vastgoedbranche. Deze colleges bepalen aan welke eisen bedrijven moeten voldoen als het gaat om milieuvriendelijk schadeherstel. Ook daar spelen we dus een heel actieve rol. Tot halverwege 2024 hebben herstellers de tijd om zich aan te sluiten bij GroenGedaan! of iets vergelijkbaars. Inmiddels voldoet al 90% van onze herstellers hieraan.”

Duurzaamheidsmarkt
“Vorig jaar hebben we veel gedaan aan bewustwording bij medewerkers, door ze kennis te laten maken met de mogelijkheden van duurzaam schadeherstel. We nemen medewerkers mee naar een hersteller, of nodigen een hersteller uit op kantoor. Om te laten zien: wat kan zo’n hersteller nou betekenen voor onze leden? Een hoogtepunt was de duurzaamheidsmarkt, die we in Zwolle en Assen hebben georganiseerd. Bedoeld voor alle medewerkers, om te laten zien wat er allemaal kan op het gebied van duurzaam schadeherstel. We hadden het echt ingericht als een markt, waarop 25 herstellers en expertisebedrijven duurzame oplossingen lieten zien. Zo was er een bedrijf dat meubels herstelt. Echt ongelooflijk wat die kunnen met een scheur in een leren bankstel of een schroeivlek in stof, daar zie je werkelijk niets meer van. Maar ook een autoschadehersteller die uitdeukt zonder spuiten. Dat is natuurlijk super duurzaam. De medewerkers waren enorm enthousiast: er blijkt veel meer te kunnen dan ze dachten. De herstellers vonden het interessant om anderen aan het werk te zien. Dat was echt iets om blij van te worden.”

Goed voor het milieu
We hebben er een mooie film van laten maken, en daarmee gaan we weer op pad naar de Regionale Univés. Laten zien wat er allemaal mogelijk is. Bij duurzaam herstel snijdt het mes aan twee kanten: het is goed voor het milieu, en het is vaak nog goedkoper ook. En onze leden? Die willen gewoon goed geholpen worden. En als dat ook nog duurzaam kan, is dat natuurlijk het mooiste wat er is.”