Veelgestelde vragen over het coronavirus
Heeft u vragen over het coronavirus met betrekking tot uw gezondheid? Begrijpelijk. We hebben daarom hieronder zoveel mogelijk vragen en antwoorden op een rijtje gezet.
Vergoeding, machtiging & eigen risico
-
Worden de kosten van een coronatest vergoed?
-
Wat de coronatest u kost, hangt af van waar u deze krijgt. En wie de opdracht geeft.
Wat betaalt u voor een coronatest?
- Een test bij de GGD kost u niets. Ook geen eigen risico. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202.
- Vraagt de huisarts de test voor u aan? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. Krijgt u van ons toch een rekening na zo'n test? Neem dan contact met ons op.
- Wordt u getest via uw werkgever? Dan kost u dat niets. Ook geen eigen risico. De werkgever moet de test namelijk betalen. Dat is zo geregeld in de Arbo-wet.
- Wordt u getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico.
- Wordt u getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij uw ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar u betaalt wel eigen risico.
- Krijgt u een coronatest in het buitenland? Dan vergoeden wij die als de test is aangevraagd door een gezondheidsdienst (GGD) of een huisarts.
-
Moet ik langer wachten op toestemming (een machtiging)?
-
Wij doen ons best net zo snel te reageren als anders. De meeste van onze medewerkers werken vanuit huis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen er alles aan aanvragen voor toestemmingen (machtigingen) even snel te verwerken als anders. Toestemmingen die per post worden aangevraagd, kunnen wij mogelijk minder snel verwerken. Onze excuses hiervoor. Kijk op deze pagina voor alle informatie over het aanvragen van een machtiging.
-
Wat wordt er bij herstel na corona vergoed?
-
Bij het herstel na corona lijkt ook paramedische zorg een belangrijke rol te spelen. Om te onderzoeken of dat zo is, zit zorg deze tijdelijk in de basisverzekering. Als u meewerkt aan onderzoek, vergoedt de basisverzekering:
- Fysio- of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
- Ergotherapie: maximaal 10 uur
- Diëtetiek: maximaal 7 uur
- Logopedie: geen maximum voor logopedie na corona
Houd er rekening mee dat u wel eigen risico betaalt. Ook heeft u hiervoor een verwijzing nodig.
Vergoeding voor 6 maanden
De vergoeding is voor de eerste 6 maanden. Heeft u daarna nog klachten? Dan kunt u nog 6 maanden zorg krijgen. U heeft dan wel een verwijzing van een medisch specialist nodig. -
Ik heb met mijn zorgverlener telefonisch contact gehad. Of via beeldbellen. Wat kost dat?
-
Heeft u in coronatijd digitaal of telefonisch contact gehad met uw dokter, arts of andere zorgverlener? Zo'n consult op afstand is gelijk aan een normaal consult. Uw zorgverlener zal er daarom hetzelfde voor rekenen. De factuur zal even hoog zijn.
-
Wat betaal ik voor een vaccinatie tegen corona?
-
De vaccinatie kost u niets. U betaalt hiervoor ook geen eigen risico.
-
Waarom betaal ik twee keer eigen risico?
-
Uw behandeling werd uitgesteld door corona. En nu pakt het ziekenhuis deze weer op. Maar nu moet u nog een keer eigen risico betalen voor de behandeling. Hoe kan dat? Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Ze verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo'n pakketje heet een behandel diagnose combinatie (DBC).
Door corona kan het zijn dat uw behandeling op een later moment plaatsvindt. En dat er een nieuwe DBC start. U betaalt dan mogelijk nog een keer eigen risico voor de nieuwe DBC. -
Kan ik mijn eigen risico gespreid betalen?
-
Geen probleem. Uw eigen risico kunt u bij ons gespreid betalen. Bekijk hier hoe gespreid betalen werkt.
Ziekenhuis & behandeling
-
Ik sta door corona op een wachtlijst. Wat kan ik doen?
-
Door corona is het erg druk in ziekenhuizen. Vervelend, als u wacht op een behandeling. We staan graag voor u klaar als u zorgadvies nodig heeft. Maar met de grote drukte is het helaas lastiger om u naar een ander ziekenhuis door te sturen waar u eerder geholpen wordt. De situatie verandert elke dag. Onze tip: check de website van uw ziekenhuis en die van ons regelmatig.
Bekijk hier alles over zorgadvies.
-
Ik wil niet naar het ziekenhuis waar ik een afspraak heb. Wat moet ik doen?
-
U kunt de afspraak verzetten. Neemt u contact op met het ziekenhuis. U kunt bij twijfel altijd contact opnemen met uw ziekenhuis.
-
Ik heb zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis of de huisarts?
-
Spoed
Ja, u kunt terecht bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp). Wacht niet als u met spoed hulp nodig heeft.
Neemt u eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
Alleen als het levensbedreigend is, kunt u rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.
Geen spoed
Neem dan contact op met uw huisarts. Mogelijk kunt u zelf iets doen aan uw klachten. Of kunt u digitaal contact hebben met de huisarts. Bijvoorbeeld met beeldbellen.
Bekijk ook informatie van de overheid over het coronavirus en huisartsenzorg.
Zorg in het buitenland
-
Worden mijn ziektekosten vergoed als ik naar een land met code geel, oranje of rood ga?
-
Gaat u naar een land met code geel, oranje of rood? En wordt u daar ziek? Dan vergoeden wij de kosten. Wat we precies vergoeden hangt af van welke verzekering u heeft.
Meer weten over uw verzekering in het buitenland? Bekijken alles over vergoedingen in het buitenland.
-
Ik kan niet terug naar Nederland, maar ik heb wel medicijnen nodig. Wat kan ik doen?
-
U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent. Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn Univé Zorg en de Univé App. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen.