Ga naar inhoud

Als je handel letterlijk op straat ligt

Op weg naar de markt, schiet de aanhanger van Kaashandel Van Bemmel los van de bus. Het gevolg: de snelweg vol met kazen en veel schade aan de aanhanger. Dankzij écht menselijk contact met Univé werd de schade snel afgehandeld.

Als Collin van Groeningen de vraag krijgt om Kaashandel Van Bemmel van een kennis over te nemen, twijfelt hij eerst. Starten als ondernemer was nooit eerder in hem opgekomen. Maar nu dit aanbod er ligt, moet hij er serieus over nadenken. Hij besluit het avontuur aan te gaan en neemt het bedrijf in 2021 over. Zijn voorganger was verzekerd bij Univé en hij raadt Collin aan dit zo te houden. Dit blijkt een goed advies. Niet lang na de overname krijgt Collin te maken met een bedrijfsongeval. Univé-adviseur Arthur Koch kijkt samen met Collin terug.

‘De eerste keer dat ik Collin ontmoette, was in De Kuip tijdens een netwerkbijeenkomst voor ondernemers en Univé-adviseurs’, vertelt Arthur. ‘Ik dacht meteen: wat een leuke, jonge ondernemer. We hebben uitgebreid gesproken en we hadden meteen een klik. Toen mijn collega-adviseur bij ons wegging, mocht ik een deel van haar klanten overnemen. “Die ondernemer met die kazen… Die wil ik wel in mijn portefeuille”, riep ik.’

Over Kaashandel Van Bemmel

Naam: Kaashandel Van Bemmel Dordrecht
Opgericht: 1996
Locatie: Papendrecht
Type bedrijf: Ambulante handel (detailhandel)
Aantal medewerkers: 10

Wat doet Kaashandel Van Bemmel:
Kaashandel Van Bemmel verkoopt een gevarieerd en uitgebreid assortiment verse kwaliteitskazen. Op woensdag staat Kaashandel Van Bemmel op de markt van Vianen, op vrijdag en zaterdag op de markt van Dordrecht.

Kaas in de berm!

De ochtend van die eerste kennismaking met Arthur, wordt Collin al vroeg uit bed gebeld. Collin: ‘Ik lag nog te slapen toen de telefoon bij mij thuis ging. Ik kreeg meteen een vreemd voorgevoel.’ Hij vervolgt: ‘Drie van mijn mensen waren die ochtend met een aanhanger vol kazen op weg naar de markt. En midden op de snelweg is de aanhanger losgeschoten van de bus. Waarschijnlijk zat de koppeling niet goed. Levensgevaarlijk natuurlijk, maar gelukkig was alles goed met mijn collega's. Zij zagen via de achteruitkijkspiegel de aanhanger zo de berm in vliegen, en de kazen lagen overal!’

Collin vervolgt: ‘Een vrachtwagenchauffeur was zo verstandig om zijn wagen voorzichtig als buffer achter de aanhanger te plaatsen. Zo werden de andere weggebruikers veilig afgeremd en langs de aanhanger gestuurd. Hierdoor zijn er geen ongelukken ontstaan en is iedereen er slechts met de schrik van afgekomen.’

Collin: ‘Midden op de snelweg is de aanhanger losgeschoten van de bus. De kazen lagen overal!’

Ondernemer Collin van Groeningen, eigenaar van Kaashandel Van Bemmel

Persoonlijk en betrokken: ‘Gaat het met je?’

Wanneer de hulpdiensten onderweg zijn, belt Collin meteen met de alarmcentrale van Univé. ‘Wat mij nog het meest is bijgebleven, is de menselijke reactie aan de telefoon. Iemand die éérst vroeg: “Gaat het met je? Je zal wel geschrokken zijn.” Dat vond ik heel fijn om te merken.’ Arthur vult aan: ‘En daarna weten zij in zo’n situatie natuurlijk precies wat er moet gebeuren: het bergen van de spullen, de verdere communicatie met de hulpdiensten en het in gang zetten van de schade-afhandeling. Ze nemen het allemaal over.’

Hij vervolgt: ‘Je hoopt natuurlijk nooit dat iemand schade krijgt, maar als het gebeurt, wil je dat diegene goed geholpen wordt.’ Collin knikt: ‘Mijn hele beeld van “verzekeringen” is veranderd sinds dat ongeval. Vroeger dacht ik altijd: je verzekert jezelf helemaal rondom, maar als er écht iets aan de hand is, dan doet een verzekeraar er alles aan om eronderuit te komen. Ik heb nu juist ervaren dat Univé klaarstaat wanneer dat nodig is.’

Univé-adviseur Arthur: ‘Je hoopt natuurlijk nooit dat iemand schade krijgt, maar als het gebeurt, wil je dat diegene goed geholpen wordt.’

Elkaar écht kennen

Het is precies díe persoonlijke benadering die Arthur belangrijk vindt in zijn werk. ‘Dat is geen trucje, dat is gewoon oprechte interesse. En zo hoort het ook. Alleen als je je klant goed kent, kan je er op de juiste manier zijn als dat nodig is.’ Arthur vervolgt: ‘Ik vind het iedere dag weer leuk om ondernemers te ontmoeten, hun verhalen te horen, met ze mee te denken en ze goed te adviseren. Mijn klanten staan allemaal met hun voornaam in mijn telefoon.’

Univé-adviseur Arthur: ‘Mijn klanten staan ook allemaal met hun voornaam in mijn telefoon.’

Snel weer aan het werk

De beschadigde aanhanger wordt direct naar Collins vaste monteur gebracht. Collin: 'Heel fijn dat ik niet pas twee weken later, op één of ander terrein, mijn aanhanger zelf nog moest komen ophalen. Daar was ik eigenlijk een beetje bang voor.’ Hij vervolgt: ‘De hele afhandeling verliep soepel en ik hoefde zelf nergens achteraan. Dat had ik niet gedacht.’

Arthur: ‘Maar goed, je hele winkel was toch total loss.’ Collin vult aan: ‘Dat klopt. Maar wel met die nuance dat ik nog een tweede aanhangwagen had en dat hierdoor niet mijn hele handel stil kwam te liggen.’ Arthur knikt: ‘Ja, en wij proberen dan weer zo snel mogelijk het schadebedrag uit te keren. We snappen dat je als ondernemer zo snel mogelijk weer door wilt met je bedrijf. Daar zijn we uiteindelijk voor!’

Univé-adviseur Arthur Koch

Collin: ‘Ik ben sinds het ongeval écht anders naar de verzekeringswereld gaan kijken.’

Nieuwsgierig? Ontdek Univé Zakelijk!

In de tussentijd benieuwd geworden naar welke zakelijke verzekeringen wij aanbieden voor jou als ondernemer? Ontdek welke verzekeringen aansluiten bij jouw bedrijf. 

Bekijk onze zakelijke verzekeringen

Of maak een afspraak met de adviseur

Meer ondernemersverhalen

"We stonden letterlijk met lege handen. Univé-adviseur David heeft ons echt door deze crisis geholpen."

"Brand en inbraak in één weekend. Een nachtmerrie. Gelukkig hadden we alles goed geregeld met Erik."

"In zo’n heftige situatie is een luisterend oor belangrijker dan regels en formulieren."