23 september 2025Ondernemen
Samenwerking en vertrouwen zorgen voor snelle schadeafhandeling

In september 2023 brak er brand uit bij kalverhouder Jan van der Wal in Kootwijkerbroek. De brandweer, stichting Salvage, buren én Univé kwamen meteen in actie. Hoe de schade zo snel werd afgehandeld, vertellen Schade-adviseur Zakelijk & Complex Jelmer van der Spoel en Adviseur Agrarisch Nico Besselsen.
Hulp vanaf het eerste moment
Als er brand uitbreekt, komt de brandweer direct in actie. Ook stichting Salvage wordt meteen ingeschakeld. Salvage werkt namens alle verzekeraars in Nederland. Zij helpen slachtoffers en beperken verdere schade. Ook bij Van der Wal waren ze snel ter plekke.
“Voor Univé is dit belangrijk,” zegt Nico. “Er komt dan direct deskundige hulp. Zodra wij zijn ingelicht, kunnen wij ons richten op de persoonlijke ondersteuning en schadeafhandeling.”
Aandacht voor de ondernemer
Nico kende Van der Wal al goed. “Ik heb hem direct gebeld. In zo’n heftige situatie is een luisterend oor belangrijker dan regels en formulieren. Eerst helpen we iemand emotioneel verder. Daarna leggen we uit hoe het proces verloopt en wat iemand kan verwachten. En als er vragen zijn, mag je altijd bellen.”
Samenwerken voor een vlotte afhandeling
“Een brandschade is vaak complex,” vertelt Jelmer. “Er zijn veel partijen betrokken: brandweer, politie, experts, de bank en natuurlijk de ondernemer. Goede samenwerking en duidelijke communicatie zijn dan heel belangrijk. Als schade-adviseur breng ik alles samen. Zo houden we het proces overzichtelijk.”
Onderzoek naar oorzaak en schade
Er moest onderzocht worden hoe de brand was ontstaan. Alles leek goed voorbereid: geen kalveren in de stal, mestputten leeg, brandblussers binnen handbereik. Toch ontsnapte er waarschijnlijk biogas uit de mestput. Een kleine vonk was genoeg om brand te veroorzaken.
De schade was groot: één stal verwoest, een schuur zwaar beschadigd en flinke schade aan de voerkeuken.
Goed verzekerd tegen schade
Gelukkig had Van der Wal zijn bedrijf goed verzekerd. De stallen, de opruimkosten en herstelwerkzaamheden waren gedekt. Hij koos ervoor om de nieuwe stal groter en duurzamer te maken. Univé dacht daarin mee, ondanks dat dit afweek van de oorspronkelijke herbouwwaarde.
Ook verzekerd tegen omzetverlies
Van der Wal had niet alleen materiële schade. Door de brand liep hij ook omzet mis. Zijn bedrijfsschadeverzekering hielp hem hierbij. Nico: “Zo’n verzekering is belangrijk, zeker omdat herstel en vergunningen veel tijd kunnen kosten. Zonder inkomsten kun je anders flink in de problemen komen.”
Proactieve houding maakt verschil
Volgens Jelmer verliep alles extra soepel omdat iedereen een proactieve houding had. “Van der Wal had vertrouwen in onze aanpak. Hij vroeg geen extra contra-expertise aan, wat soms de schade-uitkering vertraagt. Daardoor konden we snel handelen en al snel het eerste bedrag uitkeren.”
Focus op brandveiligheid en toekomst
Van der Wal en zijn zoon besloten al snel door te gaan met hun bedrijf. Brandveiligheid krijgt nu nog meer aandacht. Denk aan makkelijk verwijderbare hekken, brandveiliger isolatiemateriaal en aangepaste mestputten. Ze kijken weer positief naar de toekomst.
Voorkom brand en beperk schade
Stalbranden komen helaas nog vaak voor in Nederland. Wil je weten hoe jij jouw bedrijf beter kunt beschermen? Maak een afspraak met een Univé-adviseur en ontdek wat jij kunt doen.
Maak een afspraak met een Univé-adviseurOntdek meer over de AVB
Deel dit bericht