

Als het noodlot toeslaat
Tweelingbroers Jordi en Sander Adriaanse nemen in 2020 het bewegwijzeringsbedrijf Replato van hun vader Piet over. De toekomst lacht ze tegemoet. Twee jonge, ambitieuze ondernemers die het bedrijf nog sterker op de Nederlandse kaart willen zetten. Maar dan slaat het noodlot in één weekend, twee keer toe: de broers worden geraakt door een verwoestende brand én door een brute inbraak. Hoe houd je je als ondernemer dan nog staande? Gelukkig kunnen Jordi en Sander rekenen op Univé-adviseur Erik Kotte.
‘Een jaar voordat het misging, zat ik met Jordi, Sander en hun vader om de tafel’, vertelt Erik. ‘Een moment om de jongens beter te leren kennen en om de risico's onder de loep te nemen. Is alles nog up-to-date en passen de verzekeringen nog bij de huidige situatie? In principe doe ik dit ieder jaar, bij elke klant. Zo houd ik goed contact met iedereen en weet ik precies hoe ik ze zo goed mogelijk kan helpen.’ In dit geval blijkt het gesprek niet voor niks. Want op een zonnige vrijdagochtend in 2024 gaat het helemaal mis.
Over Replato
Naam: Replato B.V.
Opgericht: in 1913
Locatie: Almelo
Type bedrijf: Productiebedrijf
Aantal medewerkers: 28
Wat doet Replato:
Replato maakt bewegwijzering, signing en reclame-uitingen voor de bestaande- en nieuwbouw en industriële naam- en typeplaten, labels en stickers. Ze produceren voor 90 procent zelf in hun eigen fabriek in Almelo. Replato bewerkt diverse materialen zoals aluminium, RVS en kunststof. Ze zeefdrukken, graveren, frezen, printen en lasersnijden metalen en kunststoffen.
Ongeluk in een klein hoekje
‘We waren net de week aan het afsluiten in de kantine toen een collega brand constateerde en alarm sloeg’, vertelt Jordi. ‘Er was kortsluiting ontstaan in één van onze machines. We sprongen direct in actie. We probeerden de brand nog te blussen, maar het was onbegonnen werk. Het vuur was al te groot. Door de snelle rookontwikkeling zag je binnen een paar minuten geen hand voor ogen. Van het één op het andere moment leek het ineens nacht.’
Ondertussen heeft Sander Erik al aan de lijn en staan alle collega’s veilig buiten. Erik denkt terug aan dat eerste telefoontje: ‘In eerste instantie klonk Sander heel rustig. Maar toen ik eenmaal verder luisterde, bleek het om een flinke brand te gaan. Met veel schade. In een reflex schoot er door m’n hoofd: heb ik het allemaal wel goed voor ze geregeld? Een menselijke reactie, maar als ik dan rustig nadenk, weet ik dat ik er onlangs nog ben geweest. Dit zit goed. Meteen belde ik met onze schadeafdeling en deze regelde alle nodige experts die hen verder konden helpen. Snel schakelen is hier van groot belang.’ Jordi: ‘Ondanks de stress, wist ik dat we in goede handen waren bij Univé Zakelijk. En dat bleek ook, want binnen een mum van tijd waren alle belangrijke partijen ter plaatse.’
Jordi: ‘Door de snelle rookontwikkeling zag je binnen een paar minuten geen hand voor ogen. Van het één op het andere moment leek het ineens nacht.’

Univé-adviseur Erik Kotte
Door het vuur
Erik: ‘Je moet goed begrijpen dat dit niet alleen over schade aan een gebouw en de roerende zaken gaat, maar dat het ook gaat over bedrijfsschade.’ Jordi: ‘Het stof van de brand zat overal. Ook in de computers en de besturingsmachines. Je bedrijf komt ineens helemaal stil te liggen.’ Erik vult aan: ‘Voor mij is het dan belangrijk om ervoor te zorgen dat een bedrijf zo snel mogelijk weer door kan. Dat betekent geen tijd te verliezen, experts inschakelen en zo snel mogelijk schoonmaken.’ Jordi: ‘Dankzij de snelle hulp van Erik stond er direct een professioneel schoonmaakteam klaar om alle machines te reinigen. En ook onze collega’s kwamen in het weekend helpen. In een recordtempo waren we op maandag weer voor 95% up and running.’
Univé-adviseur Erik: ‘In een reflex schoot er door m’n hoofd: heb ik het allemaal wel goed voor ze geregeld? Een menselijke reactie. Maar ik weet, dit zit goed.’
Dubbel pech
Het stof is nog maar net neergedaald, en dan komt de volgende klap. Op maandagavond wordt er bij Replato ingebroken. Jordi: ‘We konden het bijna niet geloven. Opnieuw konden we Erik bellen.’ Erik: ‘Een brand of een inbraak, dat gebeurt ondernemers wel eens. Maar dat je in één weekend door allebei wordt getroffen… dat is bijna onwerkelijk.’. Daarom begreep ik goed dat hier de juiste schade-expert ingeschakeld moest worden.’
Jordi: 'We hadden in één weekend voor ruim een half miljoen euro schade. Dat Erik met alles mee wilde denken, daar zijn we hem ongelooflijk dankbaar voor.'
Het verlossende antwoord
Jordi: ‘Samen met die schade-expert van Univé maakten we een draaiboek: wat was de situatie en wat is er van minuut tot minuut gebeurd? Alles legden we vast.’. ’Erik vult aan: ‘Zo ontstond er een totaalplaatje en aan de hand daarvan kon ik gelukkig het nieuws brengen dat Jordi en Sander ook verzekerd waren voor deze diefstal.’ Jordi: ‘Toen we dat hoorden, waren we enorm opgelucht. Je moet je voorstellen, we hadden in één weekend voor ruim een half miljoen euro schade. Dat Erik met alles mee wilde denken, daar zijn we hem ongelooflijk dankbaar voor.’ Met een glimlach voegt hij toe: ‘Dit is bijna het meest romantische verhaal tussen een verzekeraar en een bedrijf.’

Ondernemer Jordi Adriaanse, eigenaar van Replato
Écht dichtbij
Jordi blikt terug op de hectische periode: ‘Als zoiets je overkomt, weet je even niet waar je het zoeken moet. De stress is enorm, en je wilt maar één ding: zo snel mogelijk weer door. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je collega’s en hun gezinnen. Want daar voel je je als ondernemer ook verantwoordelijk voor. Je zit dan niet te wachten op gedoe met je verzekeraar. Gelukkig werden we bij Univé Zakelijk serieus genomen. Alles werd snel én goed geregeld. Precies zoals je hoopt op zo’n moment. Wat voor mij het verschil maakte, was het contact met Erik. Hij was altijd bereikbaar, dacht mee en stond echt naast ons. Zo kwam Erik een paar dagen na alle ellende langs met een cadeautje. We voelen ons bij Erik nooit een nummer.’ Jordi vervolgt: ‘Toch ben ik blij dat ik Erik weinig zie. Want dan is er iets goed mis’, grapt hij. ‘Maar als het zover komt, dan weet ik: hij staat altijd voor ons klaar.’
Nieuwsgierig? Ontdek Univé Zakelijk!
In de tussentijd benieuwd geworden naar welke zakelijke verzekeringen wij aanbieden voor jou als ondernemer? Ontdek welke verzekeringen aansluiten bij jouw bedrijf.

Meer ondernemersverhalen
"We stonden letterlijk met lege handen. Univé-adviseur David heeft ons echt door deze crisis geholpen."
"In zo’n heftige situatie is een luisterend oor belangrijker dan regels en formulieren."
"Mijn adviseur wees mij op risico's waar ik nog niet aan gedacht had. Aansprakelijkheid bijvoorbeeld."


