Ga naar inhoud

30 juni 2023Ondernemen

Iedereen is welkom in de boerderijwinkel van Hendrik Jan en Alida Kieft

Steeds meer agrariërs verkopen zonder tussenhandel hun producten in óf bij hun boerderij. In 2020 waren er al ruim 3.500 van die boerderijwinkels en het aantal groeit nog steeds. In Winschoten zijn klanten al 20 jaar welkom bij de biologische pluimveehouderij van Hendrik Jan Kieft en zijn vrouw Alida. Hoe gaat het daar in zijn werk?

Eieren en een kartonnen bord

“Het begon heel eenvoudig in 2003”, vertelt Hendrik Jan. “Langs de kant van de weg plaatsten we een tray met eieren en een kartonnen bord met de prijs erop. Zelf de eieren in een doosje doen en het geld achterlaten in de brievenbus, was het idee. Dat liep boven verwachting goed.”

Breed assortiment: van vlees tot fruit

Maar Hendrik Jan was niet de enige agrariër in Groningen die dat deed. Om hun handel beter te laten floreren sloegen in 2005 een aantal boeren uit de streek de handen ineen. Dat was de start van het samenwerkingsverband Plattelandswinkel Groningen. “We verkopen op eigen terrein elkaars producten zodat de klant een ruime keuze heeft. Van vlees, eieren, kaas en zuivel tot groente, aardappelen en fruit. Allemaal vers. Maar ook bewerkte producten zoals sapjes en jam staan bij ons op de plank. En er zitten zowel gangbare als biologische producten tussen.”

Voor stad en ommelanden

Een deel van de boerderij is verbouwd tot een gezellige ruimte voor de productverkoop. Alida is het gezicht van de winkel. Zij bepaalt de prijzen en het assortiment, helpt de klanten en regelt alles. “We zijn open van donderdagmiddag tot en met zaterdag”, zegt Hendrik Jan. “Dan halen mensen graag de boodschappen voor de hele week. Omdat het in die korte tijd storm kan lopen, kunnen ze bij ons de verse producten vooraf reserveren. De meeste klanten komen uit een omtrek van 10 kilometer, maar er zijn ook mensen uit de stad Groningen.”

Voedsel uit de regio

De belangrijkste reden dat mensen bij de plattelandswinkel kopen is volgens Hendrik Jan omdat de herkomst van de producten duidelijk is. “Je weet of het voedsel van een gangbare of biologische boerderij is en dat het uit de buurt komt. In de supermarkt wordt melk of kaas ook wel eens aangeprezen als streekproduct. Maar ja, over welke streek heb je het dan? Misschien koop je in Groningen wel yoghurt die uit Limburg komt. Wij importeren niets, alles komt uit onze provincie en is vers. We gaan met de seizoenen mee. In december dus geen sla en aardbeien, wel witlof en pastinaak.”

Ook het persoonlijke contact maakt de winkel van Hendrik Jan en Alida tot een fijne plek om te komen. “We kennen onze klanten en maken met iedereen een praatje. Geen gehaast, aandacht voor iedereen, de kinderen krijgen een plakje kaas of een appel. En we lopen even mee naar de auto als er veel ingekocht is.”

Duurder uit bij de supermarkt

In de coronatijd verwelkomden Hendrik Jan en Alida veel nieuwe klanten. Uitgaansgelegenheden waren dicht en mensen vermeden grote groepen, dus trokken ze eropuit om buiten iets leuks te beleven. Ook nam de interesse voor biologisch en gezond voedsel toe. “Na corona nam dat weer iets af, maar tegenwoordig komen er weer nieuwe klanten vanwege de prijs”, aldus Hendrik Jan. “Eieren zijn bij ons 26 cent per stuk en dan komt er nog wat bij voor de verpakking. In de supermarkt betaal je tussen de 55 en 60 cent per ei. Dat valt voor klanten toch niet uit te leggen?” Het klopt dat biologische producten in de supermarkt erg duur zijn geworden. Uit de Prijs-scan Eieren April 2023 van Lekkerder bij de Boer blijkt dat de prijsstijging van eieren bij supermarkten meer dan 215% hoger is dan de prijsstijging bij boerderijwinkels.

Cyberverzekering belangrijk

Hoe heeft Hendrik Jan zijn verzekeringen geregeld? “Sinds mijn eerste auto ben ik al bij Univé”, zegt hij. “Daar heb ik dus ook aangeklopt voor de zakelijke verzekeringen. Een keer per jaar worden alle polissen doorgelicht. De regelgeving in de agrarische wereld verandert snel en met onze adviseur bespreken we dan de nieuwe risico’s. Het gaat in dat gesprek niet alleen over de verzekeringen, maar ook over hoe je schade voorkomt of beperkt. Door de komst van de winkel werd bijvoorbeeld onze website veel belangrijker. Dan is hacking een groot risico, je bent je bestellingen en boekhouding ineens kwijt én klantgegevens kunnen op straat komen te liggen. Onze adviseur hamert altijd op veilig internetgebruik en Univé heeft ook allerlei tips om cybercrime te voorkomen."

Lees onze blogs of volg ons op Linkedin, waar we je elke week een cybertip geven. Voor het geval er toch iets gebeurt, hebben we een cyberdekking bij Univé. 

Van toegevoegde waarde

Het biologische boeren en de boerderijwinkel is van toegevoegde waarde voor de pluimveehouderij van Hendrik Jan en Alida. “Het contact met de klanten is heel leuk, je krijgt waardering voor je werk en je verdient er ook nog wat aan. Kan het mooier?”

Aansprakelijkheid is meeverzekerd

Nieuwe bedrijfsactiviteiten gaan gepaard met nieuwe risico’s. Zo kan er onbedoeld door de verkoop van eigen agrarische producten schade of letsel bij anderen ontstaan. Veel aansprakelijkheidsverzekeringen voor bedrijven (AVB) dekken die vorm van aansprakelijkheid niet. Univé heeft al ingespeeld op dat nieuwe risico en heeft de AVB voor agrariërs gewijzigd: de aansprakelijkheid is automatisch meeverzekerd als de verkoop een kleinschalig karakter heeft en het om de verkoop van eigen agrarische producten gaat. Dat geldt zowel voor boerderijwinkels als voor een regionaal verkooppunt, waar bijvoorbeeld fietsers bij een boer even uitrusten en een kopje verse melk drinken of een boerenijsje eten. Verkoop je op je eigen erf ook producten van anderen? Dan valt het niet meer onder de standaard dekking en moet je polis aangepast worden. Of denk jij eraan een boerderijwinkel of andere nevenactiviteiten op te starten? Neem altijd vooraf even contact op met je Univé-adviseur.

Deel dit bericht