23 september 2025Ondernemen
Iedereen is welkom bij de boerderijwinkel van Hendrik Jan en Alida

Steeds meer boeren verkopen hun eigen producten direct aan klanten. Zo ook Hendrik Jan en Alida Kieft uit Winschoten. Al 20 jaar runnen zij een biologische pluimveehouderij én een boerderijwinkel. Hoe doen ze dat?
Van zelfbediening tot winkel
“In 2003 begon het heel simpel", vertelt Hendrik Jan. “We zetten een tray eieren langs de weg met een kartonnen bord erbij. Klanten deden het geld in de brievenbus.” Al snel liep het storm.
Samenwerken met andere boeren
In 2005 startte Hendrik Jan samen met andere boeren uit de regio het netwerk Plattelandswinkel Groningen. “We verkopen elkaars producten. Denk aan vlees, kaas, zuivel, eieren, groente, aardappelen, fruit en jam. Zo heeft de klant veel keuze, allemaal vers van het land.”
Kopen bij de bron
De winkel zit in een deel van de boerderij. Alida regelt daar alles: van het assortiment tot het klantcontact. De meeste klanten komen uit de buurt, maar ook Groningers uit de stad weten de winkel te vinden. “We zijn open van donderdagmiddag tot en met zaterdag. Dan doen mensen vaak hun boodschappen voor de hele week. Omdat het in die korte tijd storm kan lopen, kunnen ze bij ons de verse producten vooraf reserveren.”
Duidelijke herkomst
Volgens Hendrik Jan kiezen klanten vooral voor hun winkel vanwege de transparantie. “Je weet waar het vandaan komt. In de supermarkt staat soms ‘streekproduct’, maar dan komt je yoghurt uit Limburg terwijl je in Groningen woont. Wij verkopen alleen producten uit onze provincie.”
Meer dan alleen boodschappen
Ook het persoonlijke contact maakt een bezoek aan de winkel bijzonder. “We maken altijd een praatje, kinderen krijgen een stukje kaas of een appel. En we helpen mensen met zware tassen naar de auto.”
Boerderijwinkel vaak voordeliger
Tijdens de coronaperiode kwamen er veel nieuwe klanten bij. “En nu zien we opnieuw een groei. Onze eieren kosten 26 cent per stuk, exclusief verpakking. In de supermarkt betaal je al snel meer dan het dubbele.” Uit onderzoek van Lekkerder bij de Boer blijkt dat de prijsstijging bij supermarkten ruim 215% hoger ligt dan bij boerderijwinkels.
Veilig ondernemen met een cyberverzekering
Sinds de winkel een eigen website heeft, speelt digitale veiligheid een grotere rol. “Onze Univé-adviseur wees ons op de risico’s van cybercrime,” zegt Hendrik Jan. “Een hack kan je bestellingen, boekhouding en klantgegevens in gevaar brengen. Daarom hebben we een cyberverzekering afgesloten en volgen we de tips van Univé om ons goed te beschermen.”
Aansprakelijkheid goed geregeld
Wie producten verkoopt, loopt risico’s. Bijvoorbeeld als iemand ziek wordt van een product. De Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) van Univé dekt standaard deze risico’s als het gaat om kleinschalige verkoop van eigen agrarische producten. Verkoop je ook producten van anderen? Dan moet de verzekering worden aangepast.
Meerwaarde voor mens én bedrijf
De boerderijwinkel is een waardevolle aanvulling op het bedrijf van Hendrik Jan en Alida. “We krijgen waardering van klanten en verdienen er ook aan. Dat maakt ons werk extra mooi.”
Advies nodig? Plan een afspraak met een adviseur
Wil jij ook een boerderijwinkel of andere nevenactiviteit starten? Overleg dan eerst met je Univé-adviseur. Zo ben je goed verzekerd vanaf de start.
Deel dit bericht