15 september 2025Ondernemen
Aansprakelijkheid is niet altijd volledig te verzekeren

Als ondernemer koop je producten en diensten in en lever je die ook aan anderen. Daarvoor sluit je meestal contracten af met je leveranciers en klanten. In deze contracten staan vaak algemene voorwaarden. Hierin beperken partijen soms hun aansprakelijkheid. Maar waarom doen ze dat? En waarom is het slim om dat zelf ook te doen?
Schade kan grote gevolgen hebben
Veroorzaak je schade door je werk? Dan kun je daarvoor aansprakelijk worden gesteld. De kosten kunnen flink oplopen. In dat geval doe je een beroep op je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering of een andere zakelijke aansprakelijkheidsverzekering. Toch dekt zo’n verzekering niet altijd alles.
Sommige schade is moeilijk te overzien. Denk aan gevolgschade: schade die ontstaat door een eerdere schade. Dit soort schade kan erg duur zijn. Ook zijn sommige risico’s zo groot dat je je daar niet of alleen tegen een hoge premie voor kunt verzekeren.
Beperk je aansprakelijkheid
Je kunt je aansprakelijkheid beperken in je algemene voorwaarden. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat je niet aansprakelijk bent voor gevolgschade. Ook kun je de vergoeding voor directe schade beperken tot het bedrag dat je verzekeraar uitkeert of tot het factuurbedrag van het afgelopen jaar.
Zet het in je algemene voorwaarden
Beperkingen van aansprakelijkheid werken vooral tussen bedrijven onderling. Veel brancheorganisaties hebben hiervoor standaardvoorwaarden. De Kamer van Koophandel biedt ook voorbeelden.
Advies van Univé? Plan een afspraak
Weet je niet zeker of jouw voorwaarden kloppen? Heb je een zakelijke rechtsbijstandverzekering bij Univé? Dan kun je je algemene voorwaarden elke drie jaar gratis laten controleren door Univé Rechtshulp. Bespreek met hen welke risico’s jij loopt door de voorwaarden van andere partijen. Zo zorg je ervoor dat jouw aansprakelijkheidsbeperking niet alleen op papier klopt, maar ook aansluit bij wat jouw bedrijf nodig heeft.
Deel dit bericht