Schade zonder beschadiging
Met een Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) ben je beschermd tegen de meeste vormen van schade. Toch zijn er een paar situaties waarvoor je niet verzekerd bent. ‘Schade zonder beschadiging’ is er daar één van. Daarbij veroorzaak je geen fysieke schade, maar is een klant ontevreden over een geleverde dienst. Als je niet voldoet aan de verwachtingen van een klant en je moet daardoor werk opnieuw doen, dan is dit niet verzekerd met een AVB.
Wat is schade zonder beschadiging precies?
Met schade zonder beschadiging wordt dus schade bedoeld die niet direct zichtbaar is, maar wel financiële gevolgen heeft. Als ondernemer ben jij verantwoordelijk voor het opnieuw uitvoeren van de dienst. Dit noemen we het ondernemersrisico.
Een aantal voorbeelden:
Je stort een vloer, maar je hebt niet het juiste materiaal gebruikt. Als de vloer gedroogd is, blijkt de kleur hierdoor niet overeen te komen met de wensen van je klant. Je moet de vloer opnieuw storten.
Als sportschoolhouder stel je zeer specifieke opleidingsprogramma's op voor je klanten. Het programma wat je voor een klant hebt samengesteld, voldoet niet aan de wensen. Daardoor moet je deze opnieuw maken.
Je hebt de opdracht gekregen om een aangepast diner te verzorgen voor een grote groep mensen. Helaas vielen de gerechten niet in de smaak. De klant eist dat het diner opnieuw georganiseerd wordt.
Een klant geeft jou de opdracht om een kast op maat te maken. Ondanks nauwkeurig inmeten blijkt de kast bij het inbouwen niet te passen. Je moet de kast opnieuw maken.
Hoe kan ik voorkomen dat ik werk opnieuw moet doen?
Als een bepaalde schade niet verzekerd is, is het belangrijk dat je dit probeert te voorkomen. Wat kun je doen om de kans op ‘niet zichtbare schade’ te minimaliseren?